مدیر عامل راه‌آهن خبر داد:

ایجاد ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی طی ۳۳ ماه عملکرد دولت سیزدهم

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تولید ۴ هزار و ۵۸ عدد واگن باری نو در دولت سیزدهم گفت ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۲۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی طی ۳۳ ماه عملکرد دولت سیزدهم

سیدمیعاد صالحی در نشستی خبری گفت: در پایان ۳۳ ماه از دولت سیزدهم عملکرد مناسبی در حوزه ریلی به دست آمده است. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ بودجه راه‌آهن در محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نرخ دلار ۳ هزار تومان بوده است اما در سال‌های ۹۷ بودجه ۲ هزار و ۲۰ میلیاردتومان می‌‌شود در حالی که نرخ دلار رشدهای‌ چند برابری داشته اما بودجه به جای افزایش کاهش یافته است.

وی افزود: در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با وجود افزایش قابل توجه نرخ ارز کاهش یافته است.

صالحی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تلاش موثری با چانه‌زنی با سازمان برنامه انجام شد تا بودجه راه‌آهن سالانه ۵۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: البته نیاز است که بودجه افزایش‌های بیشتری را تجربه کند و تلاش می‌کنیم امسال به تخصیص ۵۰۰ درصدی برسیم.

صالحی عنوان کرد: در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ سالی ۳۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری وارد خطوط شده است که هر ۵ سال یکبار نیاز به تعمیرات اساسی داشته است و بودجه راه‌آهن باید وجود داشته تا بتواند هزینه‌های اورهال را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به افزایش تقاضای مسافری تلاش در جهت بودجه و بازگرداندن لوکومتیوهای زیمنس مسافری و اورهال آنها انجام شود.

وی گفت: ۹۳ لوکومتیوهای باری بازسازی و نوسازی شد و ۴ هزار و ۵۸ عدد واگن باری نو با توان تولید داخلی تولید و وارد شبکه ریلی شده که نسبت به گذشته رشد ۱۳۳ درصدی داشته است.

صالحی خاطرنشان کرد: ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

رشد ۷۱ درصدی ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: با دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه‌جایی ریلی شکسته شد؛ به طوری که در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می‌دهد.

صالحی خاطرنشان‌کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک سوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز و به اصطلاح شیر بسته سیر می‌کرد، اما امروز حتی یک واگن نیز بدون ترمز سیر نمی‌کند. موضوعی که کابوس لکوموتیورانان بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع جابه‌جایی مسافر ریلی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رکورد شکنی بودیم؛ به طوری که در سال گذشته با جابجایی ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی شکسته شد.

طرح قطار پرسرعت تهران- مشهد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: از سال ۸۲ که نخستین قرارداد برقی‌سازی خط مشهد تهران را داشتیم بین مسئولان کشور در برقی‌سازی مسیر (سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ) یا استفاده از قطار پرسرعت (سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) اختلاف نظر وجود داشت که در نتیجه تا امروز حتی یک کیلومتر از هر یک از این دو طرح اجرایی نشد.

وی یادآور شد: تا ۱۰ روز مانده به شهادت آیت الله رئیسی، جلسه‌ای با حضور ایشان برگزار شد که در آن از اجرایی شدن قطار پرسرعت در این مسیر دفاع کردیم و گفتیم که بخشی از این مسیر طراحی نیز شده است.

صالحی افزود: این مساله در عین حال هیچ منافاتی با برقی سازی ندارد، به طوری که هم اکنون برقی سازی مسیر بافت- بندرعباس در دستور کار است و در این زمینه با راه آهن روسیه نیز مذاکره و مکاتبه انجام شد که رئیس راه آهن این کشور نیز با آن موافقت کرد.

وی گفت: پیش‌نیاز برقی سازی خطوط، دو خطه کردن آنها است که در این زمینه دو خطی‌سازی مسیر بافت- زرین‌شهر در حال تکمیل است و برای دوخطه کردن مسیر بافت- تربت حیدریه نیز یک میلیارد دلار از محل استجازه تهاتر نفت پیش بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه این موضوعات در حالیست که در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ با دلار حدود سه‌هزار تومانی، متوسط بودجه سالیانه عمرانی راه آهن ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۷ با دلار ۱۲ هزار تومانی بودجه راه آهن به ۲هزار و ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت، در سال ۹۸ این بودجه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد بودجه کمتر از سال‌های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ در راه آهن بودیم و همین مشخص می‌کند چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری در این صنعت آمده است. این در حالیست که در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سالیانه ۵۰ درصد به بودجه راه آهن افزوده شده است.

صالحی تاکید کرد: با عملیاتی کردن استجازه رهبر معظم انقلاب در موضوع تهاتر نفت، به دنبال تخصیص ۵۰۰ درصدی در راه آهن هستیم.

وی اظهار کرد: در اسفند ۱۴۰۲ نخستین نقدینگی ناشی از تهاتر نفت دریافت شد، دومین آن در اردیبهشت امسال دریافت و سومین آن نیز طی چند روز آینده دریافت خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار