تا پایان تیرماه ۶۰ درصد سدها پر آب بوده‌اند

تهران (پانا) - آخرین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان از آن دارد که سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا پایان تیرماه ۶۰ درصد پر آب بوده‌اند، البته روزهای گرم مردادماه نیز بر روند پرشدگی سدها اثرگذار بوده است.

کد مطلب: ۱۴۹۱۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تا پایان تیرماه ۶۰ درصد سدها پر آب بوده‌اند

طبق اعلام وزارت نیرو و بنابر بررسی‌های انجام شده با رسیدن دما به ۴۰ درجه سلسیوس میزان تبخیر آب در کشور افزایش می‌یابد و از طرفی هم با افزایش احساس گرما میزان آب مصرفی نیز بیش از ۳۰ درصد رشد دارد.

سرانه مصرف آب به طور متوسط بر اساس برآوردهای انجام شده استاندارد در جوامع شهری ۱۶۰ و در جوامع روستایی ۱۴۰ لیتر در روز به‌ازای هر نفر است، حال‌آنکه در کشور ما باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده این عدد به بیش از ۲۰۰ لیتر در روز برای هر نفر می‌رسد که این موضوع به‌تنهایی باعث ناترازی آب در سطح تأسیسات تأمین، انتقال و توزیع می‌شود.

با این شیوه مصرف و باتوجه‌به میزان تبخیر آب در این روزها خطر جدی ذخایر آب موجود را تا حد زیادی تهدید می‌کند و برای حفظ این ذخایر هر چند نمی‌توان در بعد طبیعی اقدامی انجام داد؛ اما در بعد انسانی می‌شود با تغییر الگوی مصرف از پایان این ذخایر پیشگیری کرد.

کولرهای آبی یکی از وسایل پرمصرف در این روزها برای خنک‌کردن محیط خانه یا کسب‌وکار است که بخش اعظمی از مصرف آب را نیز به خود اختصاص داده است، اما با انجام راهکارهایی ساده از جمله جانمایی کولر در مکان مناسب و یا ایجاد سایبان و سرویس به‌موقع که مانع نشت آب شود، در مصرف آب به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی داشت.

استحمام در این روزهای گرم افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که در هر دقیقه دوش‌گرفتن بیش از ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود و می‌توان با کاهش دفعات و کاهش زمان استحمام به میزان قابل‌توجهی در مصرف آب مدیریت کرد، همچنین در هنگام وضوگرفتن و یا مسواک‌زدن نیز باز نگه‌نداشتن شیر آب می‌شود تا حد زیادی از هدررفتن آب پیشگیری کرد.

در کنار همه این موارد یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش هدررفت و مدیریت مصرف آب که می‌توان به‌راحتی آن را انجام داد بهره‌گیری از وسایل کاهنده است.

ممانعت از شستن راه‌پله‌ها، حیاط، مشاعات ساختمان و خودرو با آب شرب شهری، گذاشتن ظروف، میوه و سبزیجات در ظرف آب برای مدتی پیش از شست‌وشو به همراه روشن نکردن لباسشویی پیش از تکمیل ظرفیت آن نیز از جمله اقداماتی است که در مواقع پیک مصرف می‌تواند در مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی برای کمک در تأمین آب سایر مردم توسط خود مشترکین تأثیر زیادی داشته باشد.

در نهایت باید گفت باتوجه‌به گرمای بی‌سابقه تابستان سالجاری و از طرفی کمبود ذخایر آبی خطر اتمام ذخایر همه شهروندان را تهدید می‌کند و گذر از این خطر جدی با یک هم‌آوایی جمعی در مدیریت مصرف آب امکان‌پذیر خواهد بود لذا می‌طلبد تا تک‌به‌تک افراد با تغییر الگوی مصرف خود نسبت به روزهای فراوانی آب در این شرایط باصرفه جویی هر قطره یک لیوان آب بیشتر به دیگران هدیه داد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار