گزارش پانا از اولویت‌ها در آموزش‌های دوران تحصیل؛

آموزش‌های فنی به دانش‌آموزان براساس نیازهای بازار کار باشد

تهران (پانا) - در گذشته والدین بیش از هر چیز، فرزندان خود را به درس خواندن و ادامه تحصیل تشویق می‌کردند و از تاثیر تجربه،‌ آموزش فنی و مهارت‌ورزی غافل بودند. آنگونه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان می‌گوید آموزش‌های فنی و مهارتی به دانش‌آموزان باید مطابق با نیازهای بازار کار باشد.

کد مطلب: ۱۴۹۱۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های فنی به دانش‌آموزان براساس نیازهای بازار کار باشد

امروز می‌بینیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتی با داشتن مدارک معتبر و تحصیلات تکمیلی، قادر به فعالیت در بازار کار و کسب درآمد نیستند. تغییرات شرایط اقتصادی و اجتماعی در تمام دنیا، ضرورت داشتن مهارت‌های شغلی مختلف و کسب تجربه در دوره نوجوانی را به ما گوشزد می‌کند.

آموزش کار و مهیا کردن جوانان و نوجوانان حتی کودکان بزرگ تربرای ورود به بازار کار یک وظیفه اجتماعی است. خانواده در آموزش کار به فرزندان نقش اساسی دارد. علاوه بر خانواده، مدرسه و جامعه و نهادهای مسئول هم در این وظیفه نقش بر عهده دارند.

مهرداد نیکو،‌ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:‌ «یکی از موضوعات مهم در آموزش‌های عملی و مهارت‌هایی که در مراکز فنی‌و حرفه‌ای در دستور کار آموزش قرار دارد این است که موضوعات روز و مطابق با نیازهای بازار کار آموزش داده شوند. به‌طور مثال در استان خوزستان نیاز زیادی به تعمیرکاران وسایل سرمایشی وجود دارد یا آنکه به دلیل نیاز صنایعی مانند نفت،‌ گاز و پتروشیمی لازم است تا تکنسین‌هایی برای پاسخ به نیازهای این صنایع تربیت شوند.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «به دلیل گران‌شدن وسایل سرمایشی مردم بیش از گذشته به تعمیرات روی آورده‌اند، بنابراین باید ضمن توجه به نیازهای جامعه و بخش‌های خدماتی آموزش‌هایی را در اختیار علاقه‌مندان به رشته‌های فنی قرار داد که بازار کار تضمین‌شده داشته باشد و مردم نیز بتوانند با اطمینان بیشتری این خدمات را از نیروهای کار درخواست کنند.»

وی تصریح کرد:‌ «در صنعتی مانند نفت عمده میادین به سمت دریا در حرکت است. نیاز به غواصان و تکنسین‌هایی وجود دارد که بتوانند در دریا فعالیت کنند. با سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است به سمت آموزش نیروهای کار در این بخش حرکت شده و مراکز آموزشی در بندر ماهشهر ایجاد شده است.»

وی عنوان کرد: «امنیت شبکه،‌ اتوماسیون و فناوری‌های روز نیز از جمله بخش‌های اقتصادی است که نیازمند نیروی کار هستند و اکنون در استان‌هایی مانند خوزستان صنایع بسیاری وجود دارند که نیاز به نیروی انسانی دارند اما متخصص لازم برای امنیت شبکه‌های صنعتی، رایانه، امنیت شبکه و رایانش امن وجود ندارد. خوشبختانه مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای در این استان با آگاهی از این نیاز هوشمندانه آموزش‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.»

نیکو گفت: «به افرادی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند ماژول‌هایی برای آموزش ارایه می‌شود تا بتوانند افرادی کارآمد را روانه بازار کار کرد.»

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که باید در طرح‌ریزی شغلی دخالت کند، خود فرد است. نوجوان باید مسیر آینده کاری و شغلی خود را طرح‌ریزی و پلان‌بندی  کند. طبیعی است که خانواده هم در این باره باید به او کمک فکری و معنوی و مادی ارایه کنند.

موضوع انتخاب رشته تحصیلی و شغلی و آموزش کار و حرفه یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود. این انتخاب و تصمیم‌گیری تحت تاثیر چندین فاکتور قرار دارد که مهم‌ترین آنها خانواده است. خانواده باید نقش خود را به درستی ایفا کند و اگر لازم باشد با افراد خبره و متخصص فن مشورت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار