معاون وزیر نیرو:

۱۳.۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است

تهران (پانا) - توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌حلی برای ناترازی برق است که ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طی سه سال گذشته به ۳۴۷ مگاوات رسیده و ۱۳ هزار و پانصد مگاوات نیز در حال ساخت است که با بهره‌برداری از آنها سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق به ۱۵ درصد می‌رسد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
۱۳.۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است

برخی کارشناسان صنعت برق میزان فعلی ناترازی تولید و مصرف برق را حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار مگاوات اعلام کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند تداوم روند فعلی می‌تواند تا ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق کشور را تا حدود ۳۵ هزار مگاوات برساند که این امر می تواند فاجعه بار باشد.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به عنوان راه‌حلی برای این ناترازی مدنظر باشد تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. انرژی‌های تجدیدپذیر انرژی پاکی است که می‌تواند علاوه بر تامین برق کشور راهی برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی هم مورد توجه باشد.

به گفته کارشناسان کشور ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که نوع تابش آن برای پنل‌های خورشیدی به عنوان بهترین نوع محسوب می‌شود؛ علاوه بر این ظرفیت کشورمان از نظر انرژی بادی که یکی دیگر از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر اندکی مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ که مورد توجه اندک قرار گرفت ۸۵۳ مگاوات شد.

۲۵۵ مگاوات هم در حال ساخت بود، اما بعد از سال ۱۴۰۰ توجه‌ها به سمت استفاده از این نوع انرژی بیشتر شد و اقدام‌های متنوعی برای توسعه در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس این اقدام‌ها ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به ۳۴۷ مگاوات رسید؛ همچنین ۱۳ هزار و پانصد مگاوات هم در حال ساخت قرار گرفته است.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در همین باره با بیان اینکه حدود ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از ۱۳ هزار مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از این ظرفیت تا ۲ سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران به بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری از ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا ۲ سال آینده، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران به بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد.

همچنین محسن معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به تغییر الگوی استفاده از وسایل سرمایشی در کشور، استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی‌های تجدیدپذیر را برای تأمین نیازهای حداقلی ساختمان‌های مسکونی و پایداری شبکه‌های توزیع ضروری دانست.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار