رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد؛

معرفی نژاد زنبور عسل «آرام» به کشاورزان

تهران (پانا) - رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت با توجه به تغییرات اقلیمی، نژاد زنبور عسل «آرام» مقاوم به تغییر اقلیم و بیماری‌ها به کشاورزان معرفی شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۰۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
معرفی نژاد زنبور عسل «آرام» به کشاورزان

حسن خمیس آبادی درخصوص اقدامات این موسسه علمی پژوهشی در حفظ و احیای زنبور عسل و زنبورستان های کشور، افزود: تغییرات اقلیمی به ویژه در دو تا سه سال اخیر، برخی زنبورستان های کشور را با مشکل مرگ و میر ملکه ها و زنبورهای داخلی و وارداتی روبه‌رو کرده بود که ادامه این روند برای صنعت زنبورداری کشور نگران کننده شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار کرد: این درحالی است که ملکه وارداتی نژاد کارنیکا در زنبورستان ها به شرایط آب و هوایی کشور عادت کرده بود، اما در سال‌های اخیر با تشدید تغییرات اقلیمی و بروز برخی بیماری ها بخشی از ملکه و زنبورهای این نژاد نیز از بین رفتند.

وی تصریح کرد: بنابراین موسسه تحقیقات علوم دامی و سازمان دامپزشکی کشور وارد عمل شدند تا جمعیتی که در اثر بیماری سریع در حال کاهش بود، حفظ شود؛ بنابراین مشکل مرگ و میر ملکه‌ها و زنبورها در زنبورستان ها کنترل شد.

خمیس آبادی با اشاره به معرفی تولید داخلی نژاد زنبورعسل آرام گفت: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کنار سایر پژوهش‌ های دام و طیور توانست نژاد زنبور عسلی که دارای تولید مناسب و عملکرد رفتاری مناسبی برای زنبورداران باشد را تحت عنوان نژاد آرام معرفی کند.

وی ویژگی های این نژاد را علاوه بر مقاومت به تغییر اقلیم، عملکرد مناسب در تولید عسل، گرده و ژل رویال در کندوها، وضعیت رفتاری مناسبی با زنبورداران عنوان کرد و افزود: بنابراین نژاد داخلی زنبورعسل آرام سازگار با تغییر اقلیم بخش کشاورزی است تا آسیب کمتری به صنعت زنبورداری کشور وارد شود.

به گفته وی، اکنون نژاد آرام وارد عرصه کشاورزی شده و زنبورداران از این نژاد استفاده می‌کنند.

ممانعت وزارت جهاد کشاورزی از ورود ملکه های قاچاق به کشور

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: در کنار حفظ ذخایر ژنتیکی زنبورعسل و زنبورستان ها، وزارت جهاد کشاورزی از ورود ملکه ها از طریق قاچاق و بدون برنامه و شناسنامه ممانعت کرد.

وی اظهار کرد: برنامه های کنترلی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ممانعت از ورود ملکه ها بدون نظارت و بدون شناسنامه منجر شد تا در کنار کارهای اصلاح نژادی زنبورستان ها برخی نژادهای خارجی و ملکه های وارداتی که دارای شناسنامه معتبر هستند، وارد شوند.

خمیس آبادی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی شدید در کشور، ما به دنبال نژادهایی هستیم که با این شرایط سازگاری داشته باشند بنابراین برنامه اصلاح نژادهای خارجی را در دستور کار داریم تا با تلاقی نژادهای مختلف مقاومت بیشتری در زنبورها ایجاد کنیم و تولید بیشتری در عسل گرده و ژل رویال داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای ارتقای تولیدات صنعت زنبورداری کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در نظر دارد برنامه جامع زنبورعسل را طی یک بازه زمانی ۴ تا ۵ سال محقق کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار