وزیر جهاد کشاورزی:

بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ صادر شده است

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به راهبردهای به کارگرفته برای رشد کشاورزی در کشور اظهار کرد تولید مصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلون تن افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ بیش از یک ملیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفت که نسبت به سال قبل افزایش داشت.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ صادر شده است

آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و هر یک از اعضا به ارائه گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.

محمد علی نیکبخت -وزیر جهادکشاورزی- در تشریح عملکرد حوزه وزارتی خود، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های متنوعی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، از ظرفیت‌های متفاوتی که در حوزه کشاورزی استفاده کرده‌ایم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چند راهبرد اشاره کنیم که اولین راهبرد: حداکثر سازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه بر حفاظت از منابع پایه همچون آب و محیط زیست، راهبرد دوم: یکنواختی در تولید محصولات کشاوزی که تا حد ممکن نوسانات را در تولید کاهش دهیم تا تولیدکننده و مصرف کننده کمتر متضرر شوند، راهبرد سوم: توازن بخشی در تولید متناسب با سهم‌بری هر یک از حوزه‌ها از منابعی که استفاده می‌کنند، راهبرد چهارم: تولید صادرات محور برای ارز آوری و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و همچنین حمایت از تولید و تولیدکننده را در دستور کار قرار دادیم، راهبرد پنجم: کشاورزی دانش بنیان و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات علمی است.

وی افزود: همین الان در یکی از موسسات حوزه کشاورزی بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان به‌صورت مشترک کارگاهی علمی و تولیدی را تشکیل داده‌اند.

نیکبخت ادامه داد:‌ ۶ اولویت را در بحث کشاورزی تعریف کرده‌ایم که دو اولویت در زیرساخت‌ها است که اولویت اول آبخیزداری و آبخوان‌داری و دوم اقدامات کوچک تامین آب و همچنین زیرساخت‌های مهم حوزه‌های مختلف کشاورزی است. چهار اولویت نیز در سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ایم که اولویت اول شیلات هم در صید و صیادی و هم در آبزی‌پروری، اولویت دوم صنایع تبدیلی، اولویت سوم توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و اولویت چهارم دامپروری است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفت که با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت و بیش از ۲ میلیارد دلار مسئله تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد، نرخ ارزش افزوده در بخش کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۰.۶ درصد رسیده است که در ۱۴۰۳ از رکود خارج خواهیم شد و شرایط بهتری را تولید کنندگان بخش کشاورزی خواهند داشت.

وی افزود: تولید مصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلون تن افزایش یافت. بازار محصول مهم گندم در میان همه محصولات کشاورزی به عنوان محصول استراتژیک، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون تن گندم خریداری  و حدود ۷ میلیون تن گندم وارد شد. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از محل تولیدات داخلی خریدای کردیم و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز واردات گندم انجام شد. 

نیکبخت ادامه داد: در حال حاضر ما از مرز ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید گندم عبور کرده‌ایم و حدود ۱۵ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم. با همین روند قطعا خرید امسال از ۱۱.۵ میلیون تن گذر خواهد کرد که نشان از این صرفه‌جویی ارزی بزرگ در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت طیور دچار آسیب شده بود که بازسازی آن به مراحل پایانی رسیده گفت: امروزه ما در تولید محصولات طیور به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هم بازار داخل را تامین می‌کنیم و هم ذخایر را در داخل کشور از محل تولید داخل تامین می‌کنیم. مسئله واردات مرغ از خارج از کشور نیز ممنوع شده است و مسئله صرفه‌جویی ارزی برای اولین بار در کشور رخ داده است و ما به مرحله صادرات رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۰ هزار تن تخم مرغ صادرات کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۳ از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۰ هزار تن صادرات تخم مرغ و ۸ هزار تن صادرات مرغ داشتیم.

وی درباره واحدهای دامداری نیز اظهار کرد: واحدهای دامداری نیز در مرحله بازسازی هستند و طبق برنامه‌ای که داریم همچون صنعت طیور بازسازی می‌شود. در مسئله دام سنگین در مرحله بهتری هستیم حدود ۸۵ درصد فعالیت‌های لازم انجام شده است و در تولید شیر و انواع لبنیات و گوشت شرایط رو به بهبودی داریم. دام سبک کمی زمان‌بر است اما در دستور کار قرار دارد.

نیکبخت تصریح کرد: در زمینه تامین نهاده‌ها نیز در هیچ دوره‌ای در این شرایط نبودیم که اگر از امروز هیچ وارداتی صورت نگیرد در تا پنج ماه از نظر محصولات مختلف نهاده‌ها  تامین هستیم و مشکلی نداریم و فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان است.

وی در پایان گفت: از جمله اقدامات دیگر که دردولت سیزدهم اتفاق افتاد، استفاده از ظرفیت صنایع و کارآفرینان و بازرگانانی است که در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. برای اولینبار در سال جاری دانه‌های روغی را خودمان خریداری نکردیم و کسانی که خریدار دانه‌های روغنی هستند را الزام کردیم که محصولات داخل را خرید کنند که در این راستا تنها در یک محصول دانه‌های روغنی حدود ۸ همت تاکنون خرید و پرداخت انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار