مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تُن افزایش یافت

تهران (پانا) - مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که با توسعه زیرساخت‌ها در ۱۷۷ پروژه با سرمایه ۴۴ همت ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۸ میلیون تُن به ۳۰۰ میلیون تُن افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۴۸۶۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تُن افزایش یافت

علی‌اکبر صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی خبری که صبح امروز در محل وزارت راه و شهرسازی انجام شد،  گفت: رشد تجارت بندری موجب افزایش اشتغال شده است. در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز دستاوردهای مناسبی به دست آمده است و با ۵ کشور خارجی به قرارداد و اجرای پروژه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب فاینانس با هند انجام شده است.

صفایی با بیان اینکه ترانزیت کالا نیز به ۴۵ میلیون تُن رسیده است، گفت: با تسهیل قوانین و اعتماد بخش خصوصی به سازمان ۶۲ همت پروژه یا در حال اجرا یا در شرف اجرا است. برخی از این پروژه‌ها نیز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: با توسعه زیرساخت‌ها در ۱۷۷ پروژه با سرمایه ۴۴ همت ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۸ میلیون تُن به ۳۰۰ میلیون تُن افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: بحث دیگر نیز کمبود نیروی متخصص دریایی است و ۳۰۹ نفر نیز جذب خواهند شد و برخی دانشجویان دانشگا‌ه سیستان جذب خواهد شد. امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشید.

وی عنوان کرد: با ایجاد هنرستان در شهرهای ساحلی و رشته‌های دانشگاهی تلاش‌های خوبی برای تأمین نیروی انسانی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ضریب حفاظت فیزیکی نیز در بنادر کشور افزایش یافته است. از هنگام ورود کشتی به بندر نرم‌افزارهای متعدد بخش عمده کار را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند. روزانه ۷۰۰ هزار حمله به سامانه‌های سازمان بنادر انجام می‌شود که تاکنون هیچ‌یک موفق نبوده است.

صفایی با اشاره به رشد تجارت دریابرد در کشور ادامه داد: تجارت دریابرد از ۲۱۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۷ میلیون تن در سال گذشته افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی نشان می‌دهد و حتی در برخی بنادر دریای خزر رشد ۷۰ درصدی به ثبت رسیده است.

صفایی از رشد ۵۶ درصدی تجارت غیرنفتی دریابرد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه دریایی اشتغال به کار دارند.

وی با اشاره به تسهیل تجارت با همسایگان خاطرنشان‌کرد: نمود این مساله در موضوع ترانزیت مشخص است، به طوری که در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سیاست توسعه دریا محور اظهار داشت: پس از ابلاغ این سیاست در فرصتی ۶ ماهه دولت آیین نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در آن تکلیف همه دستگاه‌ها و اقداماتی که باید انجام دهند مشخص شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با استقرار دولت جدید نیز این پیشنهادات به طور حتم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه دریافت خواهد شد.

صفایی تاکید کرد: روند اجرایی سیاست‌های اقتصاد دریا محور به طور حتم در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر هم‌زمان با انجام مطالعات سیاست‌های توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفت دسته مطالعات زیربنایی انجام داده است که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱ جزیره کشور، سند برنامه ریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه دریامحور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اختلاس در بندر امام خمینی(ره) گفت: اقدامات خوبی توسط وزارت اطلاعات و دستگاه‌های قضایی انجام شده است و اخبار خوبی در این زمینه به مردم داده می‌شود.

وی سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند.

صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار