چند درصد سدهای پنج‌گانه تهران پر آب است؟

تهران (پانا) - سدهای پنج‌گانه تهران در این روزهای گرم تابستان فقط ۳۷ درصد پرشدگی دارند.

کد مطلب: ۱۴۸۵۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
چند درصد سدهای پنج‌گانه تهران پر آب است؟

تأمین آب برای روزهای گرم سال تهران هم از طریق منابع زیر زمینی و هم منابع سطحی صورت می‌گیرد تا نیازهای آبی آن پاسخ داده شود.

در بخش آب‌های سطح تهران دارای پنج سد شامل لار، لتیان و ماملو در شرق و امیرکبیر و طالقان در غرب این استان می‌شود. این پنج سد وظیفه تأمین نیازهای آبی شهروندان، صنایع و محیط‌زیست را برعهده دارند.

با ورود به فصل تابستان نیازهای آبی تشدید می‌شود و بیشتر تأمین آب اگر وضعیت سدها خوب نباشد به سمت منابع زیرزمینی می‌رود.

سدهای تهران چقدر آب دارند؟

باگذشت نیمی از ماه نخست فصل تابستان آمارها نشان از آن دارد که پنج سد تهران در مجموع ۷۰۵ میلیون مترمکعب آب دارند و این میزان آب در حالی است که برخی آمارها جمعیت تنها کلان‌شهر تهران را بیش از ۱۸ میلیون نفر اعلام می‌کنند. بااین‌حال میزان آب موجود در سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد .

بر اساس آخرین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۸ تیرماه ۲۴۴.۸ میلیمتر بارش در کشور داشته‌ایم که در مقایسه با ۲۰۴.۴ میلیمتر بارش سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی بارش‌های امسال بوده‌ایم. همچنین بارش‌های تا ۸ تیر نسبت به هفته قبل نیز با رشد ۳ میلیمتری روبرو شده است.

بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ تیر در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۶.۷ میلیمتر بوده از رشد ۳ درصدی برخوردار شده است. در مجموع از کل استان‌های کشور ۶ استان در سال آی جاری نسبت به سال گذشته کاهش بارش دارند. همچنین نسبت به دوره بلندمدت هم ۱۰ استان دارای کاهش باش هستند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه آب شرب و بهداشت مردم بدون نگرانی برای تابستان تأمین می‌شود، گفت: آب مشترکان بد مصرف بااطلاع قبلی به طور موقت قطع می‌شود.

هاشم امینی روز (یکشنبه ۳ تیرماه)  در مورد برخورد با مشترکان پرمصرف و بد مصرف، اظهار داشت: مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته این امر اجرا می‌شد و امسال هم با جدیت در پیک مصرف انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: اقدام‌های صورت‌گرفته برای مدیریت مصرف سبب شد رشد مصرف که پیش‌ازاین سه درصد بود به کمتر از ۱.۸ درصد برسد.

امینی تعداد مشترکان آب را حدود ۲۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد حدود ۳۴ میلیون انشعاب آب دارند.

وی تعداد مشترکانی که تا میزان الگو آب مصرف می‌کنند را ۵۵ درصد اعلام و بیان کرد: این تعداد ۳۹ درصد مصرف آب را دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: ۳۵ درصد مشترکان از الگو تا ۲ برابر الگو مصرف دارند و ۶ درصد مشترکان بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند که ۱۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند.

امینی خاطرنشان کرد: از سال گذشته ساختار تعرفه‌ها تغییر کرد تا مشترکان پرمصرف و بد مصرف به سمت مصرف الگو حرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار