افتتاح فاز نهایی بزرگ‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه با حضور وزیر نیرو در آذریایجان غربی

تهران (پانا) - تعدادی از طرح‌های صنعت آب و برق در استان آذربایجان غربی روز پنجشنبه ۱۴ تیر 1403 با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو افتتاح می‌شود که بهره‌برداری از «بند و کانال بادین آباد» به‌عنوان فاز دوم و نهایی بزرگ‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۴۸۵۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح فاز نهایی بزرگ‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه با حضور وزیر نیرو در آذریایجان غربی

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از راهکارهای ۱۹ گانه در شورای ملی مدیریت راهبردی مورد تأیید قرار گرفت.

براین‌اساس با بهره‌برداری فاز دوم بزرگ‌ترین طرح محیط زیستی غرب آسیا و افزودن ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه بادین آباد به مخزن سدکانی سیب، در مجموع امکان انتقال سالانه ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب به‌منظور، تأمین بخشی از نیازهای زیست‌محیطی دریاچه ارومیه فراهم شد.

این بند از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی بر روی رودخانه بادین آباد با آورد میانگین سالانه ۳۱۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است که از طریق سیستم انتقال به طول ۴۵۹۵ متر، سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به مخزن سد کانی سیب و از آنجا به دریاچه ارومیه هدایت خواهد کرد.

در فاز اول انتقال آب به دریاچه ارومیه، احداث سد کانی سیب از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع ۵۷ متر با حجم مخزن ۲۲۰ میلیون مترمکعب، سامانه انتقال آب متشکل از تونلی به طول ۳۶ کیلومتر و کانال انتقال به طول ۱۱ کیلومتر و لایروبی بخشی از رودخانه گدارچای باهدف انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در سد کانی سیب که بخشی از آورد رودخانه‌های این حوضه در طول سال است، انجام شد و اسفندماه سال ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور شهید افتتاح شد.

با توجه‌ به انجام موفقیت آب‌اندازی آزمایشی این طرح، بهره‌برداری رسمی از آن صورت خواهد گرفت و امید است با انجام سایر تکالیف ۱۸ گانه مصوب برای احیای دریاچه، شاهد پایداری زیستی این عرصه آبی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار