یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران در دولت شهید رئیسی

تهران (پانا) - نماینده مجلس با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای رشد تجارت انرژی و افزایش بهره‌وری انرژی گفت تخاصم و تقابل منطقه‌ای در دولت‌های قبل به تعامل تبدیل شد و نتیجه این تعامل، سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیارد دلاری خارجی‌ها در حوزه نفت و گاز است.

کد مطلب: ۱۴۸۴۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران در دولت شهید رئیسی

بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از مسائلی که به‌صورت جدی در دولت یازدهم و دوازدهم مورد غفلت قرار گرفته بود و تخاصم و تقابل منطقه‌ای هم به این دلیل با ایران به وجود آمده بود از جمله بین کشور ایران و ترکمنستان، ارتباط بد ایران با همسایگان بود.»

محبی‌نجم آبادی بیان کرد: «این روابط متخاصمانه باعث شد که ترکمنستان از ایران شکایت و یک میلیون و 600 میلیون دلار ایران را محکوم کرد و دولت شهید رئیسی مجبور شد که برای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه قسمتی از بدهی به ترکمنستان را به‌صورت نقد از عراق تهیه کرده و بخشی دیگر از بدهی را با تهاتر گاز جبران کند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «دولت سیزدهم با اهتمام و تکیه بر دیپلماسی منطقه‌ای که برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود، دولتمردان را متوجه 600 میلیون نفر جمعیت از کشورهای همسایه کرده بود و رویکرد مثبتی به کشورهای همسایه داشت. این رویکرد دوستانه مخصوصا در حوزه انرژی که حوزه مشترک بین تمام کشورهای همسایه است باعث شده بود ارتباطات خیلی خوبی با کشورهای همسایه به وجود آید.»

محبی‌نجم‌آبادی افزود: «ما با ترکمنستان و آذربایجان در یک قرارداد سوآپ گازی هم شرکت کردیم و این اتفاقی بزرگ در دولت رئیسی بود. در سال چهارم دولت دوازدهم مبادلات تجاری ایران با ارمنستان 270 میلیون دلار بود. در سال اول حضور دولت رئیسی این عدد به 700 میلیون دلار و افق 3 تا 4 میلیارد دلار رسید.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «این مسائل نشان می‌داد که برای توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای عربی می‌توان حرکت کرد و به نتیجه رسید. ارتباط با کشورهای عربی هم در این دولت برقرار شد که اتفاق بزرگی بود زیرا ما با کشورهای عربی همسایه تقریبا در حالت جنگ بودیم. دولت شهید رئیسی شرایط امنیتی با کشورهای همسایه و عربی را به شرایط سیاسی تبدیل کرد و گام بعدی تبدیل آن به شرایط اقتصادی است.»

محبی‌نجم آبادی با بیان اینکه اکنون ما در آستانه ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه و عربی هستیم، عنوان کرد:«در دولت شهید رئیسی این مساله کلید خورد و زیرساخت‌های آن فراهم شد. دولت آینده باید این مسیر را ادامه دهد. درباره میزان سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز هم اتفاقات مطلوب و سرمایه‌گذاری‌های بالای 20 میلیارد دلار رخ داده است که امیدواریم از این فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده شود.»

وی بیان کرد: «عضویت ایران در شانگهای و بریکس و همراهی ایران با اوراسیا اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. هر دولتی که در ایران است، باید موانع را بردارد و مسیر دیپلماسی انرژی منطقه‌ای را ادامه دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار