تابستانی کم مصرف داشته باشیم

تهران (پانا) - کلانشهر تهران یکی از شهرهای حساس به آب است که مشارکت همگان، فرهنگ‌سازی برای تمامی اقشار و توجه بیش از پیش مسئولان و مردم را می‌طلبد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تابستانی کم مصرف داشته باشیم

مرتضی نیاز آذری، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب منطقه چهار در این باره گفت: آموزش مصرف بهینه آب با توجه به شروع فصل تابستان توسط همیاران آب به صورت چهره به چهره در محدوده آبفای منطقه چهار در حال اجرا است.

نیاز آذری افزود: خشکسالی های انباشته طی چهار سال گذشته به دلیل تغییرات شرایط جوی کشور ، کاهش نزولات آسمانی ، افزایش جمعیت و توسعه شهر تهران و در نهایت مصرف بی رویه برخی از شهروندان منجر به افت منابع سطحی (سدهای پنج گانه تأمین کننده آب تهران) و نیز عدم تقویت آبخوان های سفره های زیرزمینی و افت سطح منابع آبهای زیرزمینی شده به نحوی که هم اکنون نیمی از ظرفیت سدهای پنج گانه تامین آب شرب تهران خالی است.با توجه به وضعیت کاهش منابع آبی در کشور خصوصا تهران شهری حساس به آب و لزوم صرفه جویی در مصرف آب راه کارهای صرفه جویی، حفظ و نگهداری از منابع آب به تمامی اقشار جامعه آموزش داده می شود.

وی ضمن اشار به این موضوع که ما نیازمند مدیریت مصرف در سطوح مختلف به عنوان راهکاری مهم برای گذر از شرایط پیش رو و سازگاری با تنش آبی هستیم به چند روش ساده برای صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد.

سهم هر شهروند در شبانه روز 130 لیتر است، با وارد شدن به فصل گرما حدود سه میلیون کولر آبی در پایتخت وارد مدار خواهد شد و هر کولر آبی معادل 300 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف خواهد کرد، این میزان مصرف معادل مصرف دو فرد در شبانه روز است و گویی دو نفر به خانواده اضافه شده است. 

با انجام برخی اقدامات ساده می‌توان بازدهی کولرها را افزایش و مصرف آب آنها را کاهش داد. مانند: انجام سرویس‌های دوره‌ای قبل از آغاز فصل گرما، تعویض پوشال‌ها در زمان مناسب، استفاده از سایه بان به تنهایی می تواند 90 لیتر در یک شبانه روز مصرف را کاهش دهد یا صرفه جویی در مصرف آب در منزل می توان به مواردی مانند:آبی را که می‌توان برای شستشو و آبیاری استفاده کرد را فاضلاب نپندارید. برای خنک شدن آب از چند قطعه یخ هم استفاده کنید تا آب را خنک نوش جان کنید. در موقع شستن ظرف‌ها سعی کنید شیر آب را باز نگذارید. در موقع شستن میوه حواستان باشد که آب را یک سره باز نگذارید. برای شستن میوه و سبزیجات ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید، و سپس با آب بشویید. موقع مسواک زدن یا اصلاح صورت، یا شستن دست وصورت با صابون، شیر آب را باز نگذارید.

مصرف استاندارد روزانه برای استحمام 43 لیتر است. معادلِ زمانِ باز ماندن دوش به مدت 5 دقیقه! یک بار زمان بگیرید و امتحان کنید.

مواظب نشتی لوله ها و شیر آلات بی صدا و قطره قطره باشید. روزانه 7 لیتر آب از شیری که چکه می‌کند به هدر می‌رود.

بحران آب را به بچه ها آموزش بدهید و از آن‌ها بخواهید در مدرسه و خانه در مصرف آب صرفه جویی کنند.

نیاز آذری گفت: تأمین آب شرب و بهداشتی شهروندان با سرمایه گذاری های عظیمی صورت می گیرد و با توجه به محدودیت منابع آبی و بالابودن سرانه مصرف مشترکین، از اقشار مختلف مردم درخواست می نماییم تا صیانت همه جانبه از این نعمت الهی و احساس مسئولیت نسبت به نسل های آینده و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب را سرلوحه زندگی خود کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار