مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

خودروهای برقی و دوگانه‌سوز مهم‌ترین تغییر پارادایم برای رفع ناترازی بنزین

تهران (پانا) - مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور عنوان کرد تشویق خودروسازان داخلی به تولید خودروهای کم‌مصرف عاملی مهم در کاهش ناترازی بنزین است.

کد مطلب: ۱۴۷۰۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
خودروهای برقی و دوگانه‌سوز مهم‌ترین تغییر پارادایم برای رفع ناترازی بنزین

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو و مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با پانا درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکار برون‌رفت از این مشکل گفت: «خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین است و برای مهار این ناترازی باید اقدام به واردات خودرو کرد، البته نباید خودروسازان را از واردات محروم کرد. اگر قرار است وارداتی انجام شود باید با کمک خودروسازان انجام شود تا بعدها آنها به سمت سرمایه‌گذاری روی داخلی‌سازی این خودروهای برقی حرکت کنند.»

وی با تاکید بر اینکه خودروهای برقی خیلی تکنولوژی پیچیده‌ای نسبت به خودروهای فسیلی ندارند، افزود: «از سوی دیگر خودروسازان و واردکنندگان خودرو را باید تشویق کنیم تا خودروهای با مصرف پایین و اکونومی، هیبریدی و برقی را به کشور وارد کنند.»

کریمی‌سنجری ادامه داد: «وقتی آرام آرام عرضه این خودروها به میزان کافی انجام شد و مردم حق انتخاب برای واردات خودروی برقی و هیبریدی پیدا کردند، می‌توان آرام آرام به سمت اصلاح قیمت بنزین رفت.»

بنزین

این کارشناس خودرو افزود: «خودروهای دوگانه‌سوز گازسوز هم می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای رفع ناترازی بنزین مورد استفاده قرار بگیرد ولی گاز هم آلودگی دارد و از سوی دیگر گاز انرژی ارزشمندی است و کشور می‌تواند این انرژی را با قیمت مناسب صادر کند. نباید به سمت منابعی برای استفاده زیاد برویم که برای کشور ارزآور است بلکه می‌توان برق را در کشور تولید کرده و به سمت توسعه پنل‌های خورشیدی رفته و از طریق منابع تجدید پذیر برق تولید کرد.»

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت با بیان اینکه کویر لوت ایران یکی از منابع غنی انرژی آفتابی است و زاویه تابش خورشید بی‌نظیر است، افزود: «کویر لوت می‌تواند سوخت تمام ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را برای کشور تامین کند.»

وی در ادامه بیان کرد: «به نظر می‌رسد که بهتر است به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت شود زیرا از نظر دانش فنی و تکنولوژی این خودروها توسعه پیدا کرده‌اند و ابهامات و چالش‌های این خودروها شناسایی شده است.»

کریمی‌سنجری افزود: «گاز نمی‌تواند منبع چندان خوبی برای جایگزین‌شدن به عنوان بنزین باشد زیرا سوخت گرانی است و نباید به صورت یارانه‌ای عرضه شود زیرا در این شرایط گاز هم به سرنوشت بنزین تبدیل خواهد شد. گاز در مقطعی می‌توانست راه حل باشد ولی اکنون نمی‌تواند این نقش را ایفا کند.»

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت بیان کرد: «از سوی دیگر اورهال و نگهداری خودروهای گازسوز خیلی مهم است. این خودروها اگر به درستی ایمن‌سازی نشوند، می‌توانند به عنوان منابع غیر ایمن در شهر در حال تردد باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار