رئیس اتاق اصناف ایران مطرح کرد:

ضرورت تصویب توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار

تهران (پانا) - رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مشکلات عدیده ای در حوزه توزیع کالاهای اساسی وجود دارد که از مافیای نظام توزیع نشأت گرفته است، گفت: نمونه موفقی برای عرضه کالاهای اساسی از سوی اصناف در کرمانشاه اجرا شده که می‌تواند به عنوان الگو به سایر اتاق‌ها معرفی شود اما لازم است توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تصویب و ابلاغ شود.

کد مطلب: ۱۴۶۹۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تصویب توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار

به گزارش ایسنا؛ مجتبی صفایی در نشست هم‌اندیشی رئیس و هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها درباره لزوم تجهیز واحدهای نظارت و بازرسی اتاق‌های اصناف گفت: با توجه به تامین بخشی از مطالبات اصناف از دولت، زیرساخت‌های لجستیک واحدهای بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف سراسر کشور افزایش یافته که امروز نیز در مرحله دوم این طرح، پس از تخصیص تعدادی خودرو ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت به این واحدها اختصاص یافت تا مقدمه‌ای در بازرسی‌های هدفمند و سامانه‌ای بوده و روند رسیدگی به شکایات مردمی را افزایش دهد.

وی افزود: با توجه به تصمیم سال گذشته مبنی بر عدم حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران در ستاد تنظیم با پیگیری‌های انجام شده، نماینده اتاق اصناف ایران در نشست بعدی ستاد تنظیم بازار کشور حضور خواهد داشت و در آن جلسه در خصوص وصول باقیمانده مطالبات اصناف از محل اجرای تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی پیگیر خواهیم بود.

صفایی با بیان اینکه اتاق اصناف استان همدان با اقدامات و تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری این استان داشته‌اند، عملکردی موفق را در ایجاد شهرک‌های صنفی به منظور ساماندهی صنوف خدماتی در محدوده شهری رقم زدند، تصریح کرد: در طرح ایجاد شهرک‌های صنفی بسیار مهم است که عبارت «اصناف مزاحم» به کار برده نشود و این عبارت به «صنوف فنی» اصلاح شود. چرا که کاسب، حبیب‌الله است و پیامبر اکرم (ص) کسی که برای تامین هزینه‌های زندگی از خانه خارج شود و عصر به منزل نیاید را همسطح شهید دانسته‌اند؛ لذا منزلت کسب روزی حلال تا این اندازه بالا است و مزاحم دانستن این مشاغل بسیار مذموم است و باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر ظرفیت همکاری روسای اتاق‌های اصناف در بهبود وضعیت شهرک‌های صنفی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم بر این مهم تاکید و پیشنهاد شد که حداقل در ۱۰ شرکت شهرک صنفی یا صنعتی اولویت‌دار، روسای اتاق‌های اصناف آن مرکز استان به عنوان عضو غیرموظف در هیات‌مدیره همکاری کنند. از سوی دیگر، یکی از اعضای هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران نیز عضو هیات‌مدیره کشوری خواهد بود تا اگر در یکی از شهرستان‌ها چالشی پیش بیاید از آن جایگاه بتوان مورد رسیدگی قرار داد.

لزوم توزیع کالای اساسی توسط اصناف

وی گفت: مشکلات عدیده‌ای امروز در حوزه توزیع کالاهای اساسی وجود دارد که نشات‌گرفته از مافیایی است که در نظام توزیع پیش آورده‌اند و اجازه نمی‌دهند که اصناف به این حوزه ورود پیدا کرده و توزیع را سامان دهند. خوشبختانه طی تفاهم‌نامه‌ای که اتاق اصناف ایران با وزارت جهاد کشاورزی امضا کرده، قرار شد این تابو شکسته شود اما اجرای آن با مباشرت اتحادیه از یک سو هزینه‌آور بوده و از سوی دیگر مشکلات مالیاتی برای اتحادیه‌ها پیش می‌آورد. نمونه موفقی را در کرمانشاه اجرا کرده‌ایم که می‌تواند به عنوان الگو به سایر اتاق‌ها معرفی شود اما لازم است تا توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تصویب و ابلاغ شود.

پیشنهاد آزادسازی نرخ نان و واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین به موضوع نان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان قاچاق معکوس (قاچاق از کشور به بیرون مرزها) پس از سوخت، متعلق به آرد است و نیز از آنجایی که کیفیت آرد و نان در جای‌جای کشور متفاوت است، پیشنهاد ما آزادسازی نرخ نان و واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار است اما با توجه به موضوعات مهم حوزه نان به تازگی کارگروه آرد و نان در اتاق اصناف ایران تشکیل شده که اعضای آن متشکل از فعالان همین حوزه از شهرستان‌های مختلف هستند. همچنین به زودی نشستی با معاون اول رئیس‌جمهوری خواهیم داشت تا به موضوعات تخصصی این صنف رسیدگی شود.

صفایی در خصوص تسهیلات بانکی نیز گفت: طبق سنوات گذشته اگرچه برخی از صنایع، زیان انباشته دارند اما همواره تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی اختصاص یافته است اما در حال حاضر، بانک‌ها پیشنهادات جدیدی برای ارائه تسهیلات به اصناف دارند. چرا که بازگشت تسهیلات و پرداخت اقساط توسط اصناف معمولا ۱۰۰ درصد است؛ مگر مورد خاصی پیش بیاید. بنگاه‌های صنفی تولیدی قابلیت رقابتی دارند و بنابراین امسال حتما باید مورد توجه بانک ها قرار گیرند.

تعطیل کردن روزهای پنج‌شنبه نوعی «خودتحریمی» است

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص تعطیلی روزهای «پنج‌شنبه» نیز گفت: اصناف نیاز به مراودات لحظه‌به‌لحظه با دنیا داریم و تعطیلی «پنج‌شنبه‌ها»، منجر می‌شود که 4 روز در ایام هفته این بازار را از دست بدهیم و این طرح به نوعی به خودتحریمی‌ها می‌افزاید. پیشنهاد اتاق اصناف ایران این است که به جای روز «پنج‌شنبه»، روز «شنبه» تعطیل شود. موضع اتاق اصناف ایران در این باره مشخص است و پس از دسته‌بندی کردن اطلاعات لازم، این موضوع را به کمیسیون اجتماعی مجلس و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اعلام خواهیم کرد.

یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه اصناف

علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در ادامه این نشست درباره نکات و موضوعات مطرح‌شده از سوی برخی از روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها گفت: موضوعات و تمهیداتی چون لزوم اخذ مجوز کسب توسط دستفروشان، برگزاری نمایشگاه‌ها از سوی رسته‌های صنفی، تمام مطالبات مالی اصناف از جمله یک در هزار مالیاتی و سهم اصناف از اخذ جرایم، بحث توزیع کالا توسط اتحادیه‌ها و... همگی از موضوعات در دست پیگیری ما هستند و تاکنون از سوی رئیس اتاق اصناف ایران و روسای کمیسیون‌های مختلف مجلس، تقسیم وظایفی برای برخی از این موارد انجام شده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به بررسی موضوع سامانه‌های مرتبط با حوزه اصناف در اولین جلسه مشترک در این حوزه گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، موضوع یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بوده که قطعا با تشکیل کمیته‌ای در این زمینه می‌توان دغدغه‌های شما عزیزان را برطرف کرد. در واقع بهترین مشاورانی که می‌توانند به طراحی بهتر و رفع ایرادات این سامانه‌ها به ما کمک کنند، شما اصناف هستید. بر این اساس تلاش داریم در جلسات مشترک با نظرخواهی و همفکری با شما، به سامانه‌ای یکپارچه دست پیدا کنیم که همه امور اصناف را پوشش دهد.

شاهمیرزایی تاکید کرد: اعتقاد دارم برای رسیدگی به مسائل و مشکلات اصناف، باید به جایی برسیم که اتاق اصناف ایران متناسب با گستره وظایف خود، امکانات لازم را در اختیار داشته باشد و نقش آفرینی کند.

گفتنی است؛ موضوعاتی چون راه‌اندازی شهرک‌های صنفی، مباحث حوزه بیمه و مالیات، اصلاح برخی رسته‌های شغلی، معایب نرخ گذاری دستوری، موضوع یک در هزار مالیاتی و نقش اصناف در تحقق شعار سال از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها در این هم‌اندیشی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار