کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با پانا:
آموزشهای هنرستانی با مشارکت صنایع با بالاترین استانداردها در اختیار دانشآموزان قرار گیرد
تهران (پانا) - کارشناس اقتصادی تصریح کرد در سیاستگذاری درحوزههای مختلف و مرتبط با وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم باید این بحث را در نظر گرفت که مدرکگرایی کنار گذاشته شود و آموزشهای فنی و حرفهای یا هنرستانی با مشارکت صنایع با بالاترین استانداردها در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
عباس ابهری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «از گذشته بخشی از فارغالتحصیلان هنرستانها یا دانشگاهها جذب بازار کار میشوند که یا کارهای اجرایی یا ستادی است و ایرادی هم در آن وجود نداشته اما اکنون حقوق متصل به مدرک شده است در نتیجه نیروی انسانی که باید در بخشهای مختلف کارگری، تکنسینی، تکنسینارشد و مدیریتی حضور داشته باشد، تمایل بسیار بالاتری به بخشهایی دارند که کار راحتتر و حقوق بالاتری دارد.»
وی گفت: «نتیجه چنین شرایطی این است که بازار کار با کمبود نیروی انسانی در بخشهای مختلف روبهرو میشود؛ بنابراین تازمانی که مدرکگرایی در کشور جاری است و داشتن مدرک ارزشمند و به ارزش بدل شده است کمبود نیروی انسانی وجود دارد و نیروی انسانی غیربومی، غیرایرانی و غیرمجاز مورد استفاده قرار میگیرد.»
ورود بخشی از جوانان به بازار صنایع دیجیتال بدون داشتن مدرک دانشگاهی
ابهری گفت: «با توجه به عمق تکنولوژی مورد استفاده در ایران و در همه جای جهان بخشی از جوانانی که دوره متوسطه را به اتمام میرسانند علاقهمند به حضور در بازار صنایع دیجیتال هستند و نیازی هم به مدرک ندارند.»
وی عنوان کرد: «همچنین تجارت دیجیتال از جمله مشاغلی است که نیاز به هیچ مدرکی ندارد و با آگاهی از برخی فرآیندها یا اطلاعات، خرید و فروشهای به موقعی انجام میدهند یا با واسطهگری کالایی را از فردی یا مجموعهای به مجموعههای دیگر تحویل داده و سودهایی مناسب به دست میآورند.»
کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «بنابراین در سیاستگذاری در حوزههای مختلف و مرتبط با وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم باید این بحث را در نظر گرفت که مدرکگرایی کنار گذاشته شودو آموزشهای فنی و حرفهای یا هنرستانی با مشارکت صنایع با بالاترین استانداردها در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.»
در گذشته صنایع دانشآموزان هنرستانها را بورسیه میکردند
وی با بیان اینکه در گذشتههایی نهچندان دور صنایع دانشآموزان فنی و حرفهای را از دوران تحصیل بورسیه میکردند، عنوان کرد: «اجرای این شیوه این اطمینانخاطر را در دانشاموزان هنرستانها ایجاد میکرد که پس از طی یک دوره چهارساله شغل تضمینشده دارند. این شرایط اکنون وجود ندارد یا بسیار کمرنگشده و باید احیا شود.»
ارسال دیدگاه