مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان با آموزش مهارت‌های پایه آماده ورود به بازار کار شوند

برای بهبود مهارت‌آموزی، مجموعه اقداماتی در آموزش و پرورش و خارج از آن مورد نیاز است

تهران (پانا) -مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت مهارت‌آموزی و بهبود وضعیت تجهیزات در هنرستان‌ها به منظور انجام آموزش‌های بهتر و تخصصی‌تر، اظهار کرد:‌» بخشی از موضوعات به خود آموزش و پروش مرتبط است از جمله تامین نیروی انسانی متخصص برای بحث آموزش و تامین تجهیزات به روز و افزایش استانداردهای رشته‌های شغلی که در کاردانش و فنی و حرفه‌ای تعریف شده است. بخش دیگر نیز به بیرون از آموزش و پرورش مرتبط است که با تزریق منابع بهبود می‌یابد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان  با آموزش مهارت‌های پایه آماده  ورود به بازار کار شوند

علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تاکید کرد:«‌باید امید به کار، تولید و سرمایه‌گذاری و ثروت و ارزش را در دانش‌اموزان ایجاد کرد که با بهبود فضای کسب و کار به دست می‌آید. اگر دانش‌آموزان این اطمینان را داشته باشند که پس از این آموزش‌ها قادر به کسب شغل مناسبی که بتواند زندگی آنها را تامین کند، بشوند قطعا برای کسب آن مهارت هزینه نیز خواهند کرد.»

آموزش رایگان ۴۱ رشته فنی و حرفه‌ای و ۱۶۰ رشته کار و دانش در کشور

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود:‌» نظام آموزشی کشور رایگان بوده و در حال حاضر آموزش ۴۱ رشته فنی و حرفه‌ای و ۱۶۰ رشته کار و دانش رایگان است و حتی سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی‌های فنی که برای دانش‌آموزان صادر می‌کند را به واسطه‌ تفاهم‌نامه مشترکی که با آموزش و پرورش و این سازمان منعقد شده را به صورت رایگان صادر می‌کند.»

امید دانش‌اموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای ورود به بازار کار افزایش یافته است

باقرزاده اظهار کرد:‌ «امید و انگیزه ورود به بازار کار بسیار مهم است و خوشبختانه در سال‌های اخیر این امید ایجاد شده و بخشی از صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها ناشی از این است که جوانان به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به زندگی مطلوب لازم است که زودتر وارد بازار کار شوند.»

درب کارگاه‌ها به روی دانش‌آموزان گشوده شود

باقرزاده عنوان کرد:‌ «همچنین باید درب کارگاه‌ها به روی دانش‌آموزان گشوده شود. در گذشته طرح کاد وجود داشت که در آن دانش‌آموزان به فضاهای کسب و کار مراجعه و در کنار استادان مهارت‌های فراوان را فرامی‌گرفتند، اما این فضا پس از توقف این طرح از بین رفت.»

با سیاستگذاری درست نظام استاد و شاگردی اجرایی شود

وی ادامه داد:‌ «باید با مدیریت و سیاستگذاری درست، نظام استاد و شاگردی را به درستی اجرایی کرد.اکنون این رابطه وجود ندارد و حتی پدران مهارت‌های خود را به فرزندان خود منتقل نمی‌کنند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: «آموزش استاد و شاگردی یکی از شیوه‌های مهم آموزش است که متاسفانه اکنون به طور کامل از دست رفته است درحالی که سه دهه قبل اینگونه نبود و دانش‌آموزان در کنار خانواده و برای خانواده کار می‌کردند که البته مفهوم کودک کار نیز برای آن ندارد و به معنای بخشی از مشارکت در نظام اقتصادی خانوار است. رسیدن به نقطه‌ای که اکنون در آن قرار داریم به دلیل ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی است که طی سال‌ها ایجاد شده است.»

آموزش‌های مهارت‌محور همسو با محتواهای درسی باشد

باقرزاده درباره محتوای آموزش‌های مهارت‌محور به دانش‌آموزان، عنوان کرد:‌ « سه نکته در این زمینه وجود دارد نخست آنکه آموزش‌ها باید همسو با محتواهای درسی بوده و محتواهای رده‌بندی و سطح‌بندی‌شده وجود داشته باشد.طبیعی است که محتوای مورد نیاز پیش‌دبستانی با ابتدایی و متوسطه متفاوت است و تفاوت‌های بسیاری هم میان آموزش متوسطه و دانشگاهی وجود دارد.»

اجرای برخی آموزش‌های مهارت‌محور با واقعیت‌های بازار کار متفاوت است

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «حفظ انسجام و پیوستگی آموزش‌ها نیز از اهمیت ویژه برخوردار است به این معنا که آموزش‌های ابتدایی در مقطع متوسطه با یک پله افزایش مواجه شود.این پیوستگی طولی اکنون وجود ندارد و آموزش‌های پیش‌دبستانی با ابتدایی و متوسطه تفاوت‌های جدی با هم دارند.اجرای برخی از آموزش‌ها نیز با واقعیت‌های بازار کار تفاوت جدی دارد بنابراین محتوای آموزشی باید منسجم و در هم تنیده و مرتبط باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار