کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

بارورکردن ابرها روشی موثر در مبارزه با کم‌آبی

تهران(پانا)- کارشناس محیط‌زیست بیان کرد یکی از روش‌های بسیار موثر در مبارزه با بحران کمبود آب، بارورکردن ابرهاست. این روش هزینه بالایی دارد ولی در صورت عملی‌شدن، تاثیرات بسیار مثبتی در جلوگیری از بحران خشکسالی خواهد داشت. دولت و مجلس باید اقدامات لازم جهت عملی شدن این طرح را انجام دهند.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
بارورکردن ابرها روشی موثر در مبارزه با کم‌آبی

سارا اعلایی، کارشناس محیط‌زیست در باره علت بی‌آبی در چند سال اخیر در کشور، بیان کرد: «علت بی‌آبی در کشور در درجه اول تغییرات اقلیمی است اما علاوه بر این اقداماتی که در دولت‌های گذشته انجام شده باعث تشدید این بی‌آبی شد.»

اعلایی ادامه داد: «اقداماتی مانند سدسازی‌های بی‌رویه و یا خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها که مثل یک زنجیره به تغییرات اقلیمی متصل است. یعنی این سدسازی و خشک‌شدن تالاب‌ها می‌تواند باعث تغییرات اقلیمی شده و بالعکس تغییرات اقلیمی نیز بر روی این خشک‌شدن اثرگذار باشد.»

باید تالاب‌ها به لحاظ ساختاری احیا شود

وی بیان کرد: «راهکار ابتدایی و اولیه که در زمینه مقابله با خشکسالی وجود دارد، این است که تالاب‌ها را به لحاظ ساختاری احیا کرد که اگر این احیا عملی باشد، اولین و اورژانسی‌ترین اقدام برای مبارزه با این بحران همین راه است.»

این کارشناس تاکید کرد: «اگر احیای تالاب‌ها امکان‌پذیر نباشد می‌توان برای جلوگیری از خشک‌شدن تالاب‌ها به روش‌های دیگر مانند جلوگیری از سدسازی بی‌رویه پرداخت. بعضی از کارخانه‌هایی که نیاز به آب فراوان دارند نباید در مناطق کم‌آب ساخته شود. مانند کارخانه فولاد که در استان اصفهان ساخته شده و در این استان آب کم است. باید سعی شود از اینگونه اقدامات جلوگیری شود تا وضعیت بحرانی نشود.»

اعلایی یک روش دیگر برای مبارزه با بی‌آبی را باورکردن ابرها دانست و بیان کرد: «یکی از روش‌های بسیار موثر در جلوگیری از کمبود آب، بارورکردن ابرهاست. این روش هزینه بالایی دارد ولی در صورت عملی‌شدن، تاثیرات بسیار مثبتی در جلوگیری از بحران خشکسالی خواهد داشت.»

باروری ابرها روشی برای تأثیرگذاری بر روی ابرهای طبیعی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف درست می‌شود. بیشترین عواملی که در باروری ابرها برای تولید باران سرد و طرح‌های باروری ابرها برای تقویت بارش برف به کار می‌روند.

وی اجرای این طرح موثر را از وظایف دولت شمرد و گفت: «از آنجایی که مسئله آب حیاتی است بهتر است در صورت عملی‌بودن دولت و مجلس برای چنین کاری اقدام کنند. مسئولیت اصلی اجرا این طرح با دولت است اما نمایندگان نیز بی تاثیر نیستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار