معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ددر گفت‌گو با پانا:

بهره‌برداری از امکانات موجود استان‌ها راهکاری برای محرومیت‌زدایی از استان‌های محروم

تهران(پانا)- معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان کردیکی از مهمترین راهکارها در جهت محرومیت‌زایی از استان‌ها، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از امکانات موجود آن استان در سطح ملی است. به عنوان مثال در استان خوزستان نفت وجود دارد و چون در سطح کلان به نفت نیاز وجود دارد در نتیجه به نفت خوزستان توجه شده است. این توجه باعث ایجاد زیرساخت‌ها در استان خوزستان شده است.»

کد مطلب: ۱۴۳۷۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌برداری از امکانات موجود استان‌ها راهکاری برای محرومیت‌زدایی از استان‌های محروم

سیدابولفضل رضوی، معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مجموعه اقدام‌هایی که برای جلوگیری از محرو‌میت‌زدایی در سال‌های اخیر صورت گرفته است، اظهار کرد: «تعریف محرومیت یا توسعه نیافتگی جای اشکال دارد. شاید مهم‌ترین علت اینکه که بعضی استان‌ها از لحاظ امکانات از برخی دیگر جلوتر هستند، وجود سرمایه انسانی در سطح آن استان یا سطح ملی است.»

وی ادامه داد: «مهم ترین عامل توسعه نیافتگی یا محروم‌ماندن بعضی استان‌ها این است که آن استان‌ها سرمایه انسانی لازم در سطح خود یا سطح ملی را ندارند.»

به آموزش‌های مهارتی و تخصصی در سطح هر استان توجه شود

رضوی با بیان اینکه باید به بحث عدالت آموزشی توجه جدی‌تری شود، خاطرنشان کرد: « فضاهای آموزشی در استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده لازم را در جهت بهبود عدالت آموزشی به عمل آورد.»

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: «علاوه بر این به آموزش‌های مهارتی و تخصصی که باید در سطح هر استانی بیشتر توجه شود، رسیدگی کنیم.»

استان‌ها امتیازات ملی دریافت کنند

رضوی گفت: «بعضی از استان‌ها باید به دلیل وسعت بزرگ، امتیازات ملی دریافت کنند نه اینکه صرفا امتیازات محلی یا جمعتی به آن‌ها داده شود. توزیع منصفانه برای اعتبارات لازم از مسائل مهم است که باید به آن توجه شود تا استان‌ها محروم یا محروم‌تر نشوند.»

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: «یکی از مهمترین راهکارها در جهت محرومیت‌زایی از استان‌ها، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از امکانات موجود آن استان در سطح ملی است. به عنوان مثال در استان خوزستان نفت وجود دارد و چون در سطح کلان به نفت نیاز وجود دارد در نتیجه به نفت خوزستان توجه شده است. این توجه باعث ایجاد زیرساخت‌ها در استان خوزستان شده است.»

وی ادامه داد: «مناطق مستعد و مهم با منابع و ثروت بالا در برخی از استان‌ها از جمله جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از سمنان و هرمزگان وجود دارد که باید به آنها توجته شده و رسیدگی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.»

رضوی تاکید کرد: «باید سیاست‌گذاری‌ها در راستای محرومیت‌زدایی تغییر کند. به طور مثال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این روش فعلی که تا امروز پیش گرفته است، شبیه سازمان تقسیم پول است. باید به سازمان برنامه‌ریزی نزدیک شود. اگر برنامه‌ریزی مناسب توسط این سازمان صورت گیرد، نباید تفاوتی بین درآمد مردم در استان سیستان و تهران ایجاد شود و اگر برنامه لازم وجود نداشته باشد، اقدامات در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار