معاون وزیر و رئیس کمیته مدیریت عملکرد وزارت نیرو:

بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها تا 40 درصد افزایش یافت

تهران(پانا)- معاون وزیر و رئیس کمیته مدیریت عملکرد وزارت نیرو با اشاره به کسب رتبه برتر وزارت نیرو در «استقرار چرخه بهره‌وری» و «مردمی‌سازی دولت» جشنواره شهید رجایی، اظهار کرد بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها تا 40 درصد افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۴۰۰۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها تا 40 درصد افزایش یافت

به گزارش وزارت نیرو، مریم کارگرنجفی با اشاره به کسب رتبه برتر وزارت نیرو در «استقرار چرخه بهره‌وری» و «مردمی‌سازی دولت» جشنواره شهید رجایی، دلایل انتخاب وزارت نیرو طی دو سال متوالی در جشنواره شهید رجایی را تشریح کرد و گفت: بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری ممکن خواهد بود. با توجه به کمبود منابع مالی، موضوع ارتقاء بهره‌وری اهمیت بیشتری خواهد یافت.
معاون وزیر و رئیس کمیته مدیریت عملکرد وزارت نیرو افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور از ابتدای دولت بر افزایش بهره‌وری و از سویی گلایه مقام معظم رهبری از پایین بودن بهره‌وری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه آب و انرژی، سازمان اداری و استخدامی کشور، با هدف ایجاد تحرک و فضای رقابتی بین دستگاه‌های اجرایی در این خصوص، محور مجزایی را با عنوان استقرار چرخه بهره‌وری از سال گذشته در جشنواره شهید رجایی اعلام کرد که با همکاری خوب همه شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نیرو موفق شدیم در دو سال متوالی رتبه برتر را در این محور کسب کنیم.
وی مساله‌شناسی را یکی از اقدامات مهم در چرخه بهره‌وری عنوان و تصریح کرد: این مهم در بخش‌های مختلف آب، برق و انرژی و تعریف شاخص‌ها و سنجه‌ها و نیز تعریف پروژه‌های بهبود و نهایتا اجرا و سپس ارزیابی نتایج این پروژه‌ها به خوبی انجام و منجر به افزایش بهره‌وری شده است.
کارگر نجفی اظهار کرد: در همین راستا گزارش اقدامات به صورت دقیق، مستمر و به موقع تکمیل و به سازمان ملی بهره‌وری ایران ارسال شده است؛ برنامه‌ها و شاخص‌های بهره‌وری به نحوی تدوین شده که اقدامات مختلف بهینه‌سازی و کاهش هزینه در سطح صنعت را در بر می‌گیرد.
معاون وزیر نیرو یادآور شد: وزارت نیرو نخستین دستگاهی بود که برنامه‌های خود را ارسال کرد و در ادامه به عنوان برنامه‌های وزارت نیرو به عنوان نخستین دستگاه تایید شده و بالاترین میزان تحقق برنامه‌ها را نیز کسب کرد.

ایجاد دفتر دفتر مدیریت بهره‌وری و نوسازی اداری در وزارت نیرو
وی افزود: در سال گذشته با توجه به اهمیت موضوع، یکی از دفاتر این معاونت با عنوان دفتر مدیریت بهره‌وری و نوسازی اداری نامگذاری شده و جلسات متعدد و آموزش‌های مکرر برای متولیان بهره‌وری در شرکت‌ها برگزار شد و اولین بخشنامه‌ای که ابتدای سال از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد، بخشنامه بهره‌وری بود که تکالیفی را برای شرکت‌ها تعیین کرده و ملزم شدند موضوع بهره‌وری را در دستورکار هیئت مدیره شرکت‌های خود قرار دهند.
کارگر نجفی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد سامانه جامع بهره‌وری ایران، اظهارداشت: از سال گذشته، رویدادی تحت عنوان رویداد نوآوری بهره‌ور با همکاری سازمان ملی بهره‌وری آغاز کردیم که دبیرخانه این کار در پژوهشگاه نیرو است. این رویداد به دنبال نوآوری در طرح‎‌های مدیریت مصرف انرژی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی با بیان اینکه بخشی از مدیریت برق تابستان سال‌گذشته و امسال مدیون اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف بوده است، اضافه کرد: اجرای طرح‌های ارتقای توان در نیروگاه‌ها، ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف برق توسط ساتبا، استانداردسازی تجهیزات پرمصرف بویژه طرح تعویض موتور کولرهای آبی، تعریف طرح‌های پیشران با موضوع بهینه‌سازی مصرف آب و برق با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از تسهیلات قوانین بودجه که عمدتا از طریق صندوق پژوهش و فناوری نیرو و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است، توافق و تفاهم با صنایع و کشاورزان در مدیریت بار، تعریف طرح‌های تشویقی برای جلب مشارکت مردم و دخالت دادن آنان در سود حاصل از صرفه‌جویی مثل طرح پاداش صرفه‌جویی، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای پایلوت بازار آب در چند استان کشور بخشی از اقدامات وزارت نیرو در حوزه بهره‌وری است‌.
معاون وزیر و رئیس کمیته مدیریت عملکرد وزارت نیرو، حساس کردن آحاد جامعه نسبت به شرایط تولید و مصرف برق و جلب مشارکت ذینفعان را از اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه بهره‌وری عنوان کرد و گفت: با توجه به شعار این دولت که از ابتدا بر محور مردم استوار بوده است و تأییدات مقام معظم رهبری در این زمینه، امسال برای اولین بار محور مردمی‌سازی، در جشنواره شهید رجایی مطرح شده و وزارت نیرو به عنوان اولین دستگاه، موفق شد رتبه برتر این محور را کسب کند.
کارگر نجفی مردمی‌سازی را دارای ابعاد مختلف برشمرد و اظهار داشت: در همه شرایط و بحران‌های آب و برق علاوه بر حضور مدیران ارشد، وزیر نیرو شخصا در محل حاضر شده و علاوه بر رسیدگی عملیاتی به موضوعات، با مردم گفتگو کرده است.
وی انتصاب مشاور وزیر در امور مردمی‌سازی را مهم دانست و گفت: استفاده از گروه‌های جهادی در قالب جهاد آبرسانی که اهداف آن بیش از ۱۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ محقق شده است علاوه بر ایجاد رفاه برای محروم‌ترین مردم در مناطق روستایی کشور، بر پایه مشارکت فنی و مالی نهادها، خیران و مردم بوده است.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در عرصه ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان که بخشی از نخبگان مردمی است پیشتاز بوده، افزود: وزارت نیرو دومین دستگاهی بود که آیین‌نامه دانش‌بنیان را به دولت ارسال کرد و با تصویب این آیین‌نامه، حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت که در اجرای بندهای آن، وزارت نیرو در ارزیابی انجام شده توسط کمیسیون علمی و فناوری دولت رتبه نخست را کسب کرده است.

کارگر نجفی در این باره تصریح کرد: وزارت نیرو با توسعه زیرساخت‌های مناسب مانند پارک‌های علم و فناوری، راه‌اندازی صندوق پژوهش نیرو و ایجاد ساز و کارهای مالی به صورت جدی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته و با تعریف طرح‌های پیشران به صورت علمی وارد حوزه بهره‌برداری از ظرفیت دانش‌بنیان در راستای توسعه خدمات فنی مهندسی شده است. کسب رتبه اول در آخرین ارزیابی‎های دولت از حمایت دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصد میزان استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به صورت متوسط در زیرمجموعه‌های وزارت نیرو در یکسال گذشته موید بر این موضوع است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیش از ۱۵ جلسه ستاد دانش‌بنیان با حضور "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو، نماینده سندیکا و نماینده معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سال گذشته، افزود: سه نشست مجزا با نخبگان دانشگاهی با حضور وزیر نیرو در خصوص موضوعات آب، برق و اقتصاد و یک جلسه مجزا با شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور وزیر نیرو برگزار شد.
کارگرنجفی از کسب رتبه نخست میز ارتباطات مردمی وزارت نیرو در اکثر سفرهای استانی سخن به میان آورد و گفت: در همه این سفرها میزهای خدمت همکاران صنعت آب و برق به صورت مجزا برگزار شده است و از وزارت نیرو بابت رسیدگی به نامه‌های سامد به عنوان دستگاه برتر تقدیر شده است.
وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری مردمی در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش چشمگیری داشته، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اقدامات وزارت نیرو در حوزه بازار آب و بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از مشارکت مردم بوده و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص مدیریت مصرف آب و برق در این دوره افزایش چشمگیر داشته است.
وی گفت: در سال گذشته وزارت نیرو به عنوان اولین دستگاه پیشرو در پنجره واحد خدمات الکترونیک توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیر شد. این سامانه بهترین و سریع‌ترین راه جهت ارائه خدمات به مردم است و اخیرا در ارزیابی درگاه ملی صدور مجوزهای الکترونیکی، وزارت نیرو توانست با کمترین میزان تاخیر در صدور مجوزهای الکترونیکی رتبه اول را در بین دستگاه‌های اجرایی بر اساس عملکرد یک سال گذشته کسب کند که علاوه بر سرعت ارائه خدمات شفافیت و سلامت را هم به همراه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار