معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی مناطق محروم، در گفتوگو با پانا:
نهضت مهارتآموزی باید زیر نظر سازمان فنی وحرفهای ایجاد شود
مربیان در مراکز تربیت مربی به صورت تخصصی تربیت نمیشوند
تهران(پانا)- معاون امورسرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت نهضت مهارتآموزی باید زیر نظر سازمان فنی وحرفهای ایجاد شود.
سیدوحید سعادت، معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در گفتوگو با پانا مطرح کرد: «مهارت آموزی اهمیت ویژهای در اشتغال و اثربخشی تسهیلات پرداختی دولت دارد. این مهارت میتواند در زمینههای مختلف مانند استفاده بهینه از منابع مالی یا تولید بهتر با بازاری بهتر باشد. امروزه مشکل افرادی که در حیطهای سرمایهگذاری کرده و کسبکاری را راهاندازی میکنند، نبود نیروی ماهر و فعال در منطقه است. حتی افرادی که قادر به یافتن شغل مناسب نیستند نیز، به دلیل ضعف در مهارتآموزی و داشتن مهارت است.»
وی درباره ضعف در مهارتآموزی در مراکز فنی وحرفهای در کشور، گفت: «یکی از مشکلاتی که در زمینه مهارتآموزی در مراکز فنی و حرفهای وجود دارد، عدم وجود سیستم تربیت مربی دقیق است. مربیان در مرکز تربیت مربی که در سازمان فنی وحرفهای و وزارت تعاون وجود دارد به صورت تخصصی تربیت نمیشوند و ما با کمبود مربی تربیت شده و ماهر در رشتههای مختلف و همچنین مناطق جغرافیایی مختلف، روبهرو هستیم.»
سعادت ادامه داد: «مشکل بعدی عدم وجود دورههای دقیق و کامل منطبق با بازار کار است و دورههایی که وجود دارند کارآمدی لازم را ندارند. علاوه براین نبود تجهیزات لازم هم، یکی از مشکلات در ضعف مهارتآموزی در کشور است. همه این کمبودها باعث شده مراکز بیشتر به سمت تئوریشدن رفته است.»
ایجاد نهضتهای مهارتآموزی در مناطق مختلف
وی درباره ایجاد نهضتهای مهارتآموزی در مناطق مختلف گفت: «علاوه بر سازمان فنی وحرفهای، ما نیاز به نهضت مهارتآموزی هم داریم. این نهضتها باید زیر نظر سازمان فنی وحرفهای ایجاد شوند تا افراد پس از گذراندن این دورهها، بتوانند مدرکی را که مورد تایید سازمان فنی و حرفهای است را دریافت کنند. علاوه بر این افراد برای گذراندن دورههای مهارت آموزی از مناطق خود خارج نشوند و آموزش را بر اساس مناطق خود، دریافت کنند.»
سعادت درباره ایجاد راه ارتباطی بین مراکز فنی وحرفهای با بازار کار عنوان کرد: «این مراکز میتوانند سازوکاری زنجیرهای ایجاد کنند. به این صورت که افراد آموزشدیده پس از گذراندن دورهها و کسب مهارت لازم، مواد اولیه مورد نیاز شرکتهای بزرگ مستقر در منطقه را در شرکتهای کوچک، تولید کنند که این تولیدات به شکل خرید تضمینی صورت میگیرد. این کار نیازمند آموزش و حمایت لازم از افراد تحت آموزش است که باعث میشود افراد از مهارت خود به بهترین شکل استفاده کنند.»
وی افزود: «ما احتیاج به یک مرکز کنترلکننده و راهبری مهارتهای کاربردی داریم تا سیاست و خط مشی لازم را در این زمینه را ایجاد کند. افراد آموزشدیده ذهن خلاق و روحیه هنری دارند ولی لزوما موفق در ایجاد بازار کار برای محصولات خود نیستند و نیاز به یاری و هدایتکننده دارند.»
آموزش مهارتهای زندگی درمدارس برای دانشآموزان
معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: «آموزش مهارتهای زندگی همچون سواد عاطفی، سواد مالی و غیره باید در کنار آموزش رسمی، وجود داشته باشد. آموزش و پرورش باید درگاهها را در آموزش رسمی ایجاد کند و سازمانها را با تعاریف جدید بازآفرینی کند. آموزش و پرورش باید آموزش بخشی از این مهارتها را در کنارآموزش رسمی و بقیه را در آموزشهای آزاد، پیگیری کند. آموزش این مهارتها کمک شایانی به کاهش آسیبهای اجتماعی میکند.»
ارسال دیدگاه