بررسی جایگاه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با پانا:

سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای از دوره دوم متوسطه چند درصد است؟

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پایان برنامه هفتم توسعه سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای از دور دوم متوسطه باید به 50درصد می‌رسید و این مهم اتفاق نیافتاده است، تأکید کرد که راه‌اندازی هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی می‌تواند در افزایش کیفیت فنی و حرفه‌ای‌ها مؤثر باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای از دوره دوم متوسطه چند درصد است؟

در فصل 19 لایحه برنامه هفتم توسعه موضوع ارتقا نظام آموزشی مورد بررسی و تبیین قرارگرفته و ماده واحده‌هایی برای سیاست‌گذاری مورد تأکید قرار گرفته است.

در یکی از بندهای این فصل به موضوع کیفیت و عدالت آموزشی پرداخته شده است. در بند (ث) ماده 89 این لایحه عنوان شده که رشته‌های فنی و حرفه‌ای باید مورد بازنگری قرار گرفته و بر راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارگاهی تأکید شده است.

در این بند آمده است: «رشته‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها براساس بسته‌های حمایتی مصوب دولت با مشارکت سازمان‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه، شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری را بازطراحی و توسعه دهد.»

سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از کل دوره دوم متوسطه 33 درصد است

رضا فلاحتی، کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای از کل متوسطه دوم گفت: «مطابق آنچه معاونت متوسطه آخرین بار آمار داده است، سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی از کل دوره دوم متوسطه 33 درصد است و این عدد زیادی نیست زیرا در برنامه ششم توسعه این سهم باید به 50 درصد می‌رسید.»

ضرورت احیای طرح کاد با روش‌های به روز شده

فلاحتی با اشاره به موفقیت طرح کاد در نظام آموزشی که درگذشته اجرایی شده بود، گفت: «طرح کاد ایده موفقی بود اما اجرای خوبی نداشت و از طرف خانواده‌ها جدی گرفته نمی‌شد. اگر مکانیزم اجرایی این طرح مورد بازنگری قرار بگیرد احیای آن می‌تواند به خروجی‌های مؤثری در بازار کار برسد.»

اعتباربخشی به دوره‌های کارآموزی با ثبت سامانه‌ای کارآموزی دانش آموزان

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به حلقه مفقوده ارتباطی میان آموزش‌های هنرستانی و صنعت گفت: «با راه‌اندازی یک سامانه متمرکزی که کارآموزی دانش آموزان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای را مستند ثبت کند می‌توان به دوره‌های طرح کاد اعتبار داد. از سوی دیگر کارفرمایان نیز به همکاری با آموزش و پرورش آمده و این دوره‌ها را جدی‌تر برای مهارت آموزان جدی‌تر برگزار می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار