رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد؛

مبنای افزایش مالیات‌‌ها برای صنوف مشخص نیست

تهران (پانا) - رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: مبنای افزایش مالیات برای صنوف معین نیست و سازمان امور مالیاتی میل به افزایش مالیات‌ها دارد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مبنای افزایش مالیات‌‌ها برای صنوف مشخص نیست

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران در نشستی خبری عنوان کرد: اصناف بیشترین ارتباط را با لایه‌های مختلف مردم دارند.اصناف تنها لایه‌ای از مردم هستند که بدون حکم قضایی وارد خانه مردم شده و انواع و اقسام خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.
وی افزود: با وجود حجم بالای خدماتی که اصناف در جامعه ارائه می‌کنند کمتر از یک درصد شکایت از واحدهای صنفی ثبت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ذهنیت ناصحیحی در جامعه به وجودآمده که به اشتباه می‌گویند فلانی کاسب است.در حالی که فعالان صنفی به دنبال کسب سود معقول و منطقی هستند و بار منفی این واژه باید از روی مشاغل برداشته شود.
رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: مقام رهبری بر حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید دارند و بیش از ۱۲ سال است بر حل ضعف‌های اقتصاد و امسال هم بر کاهش تورم و رشد تولید تاکید کرده‌اند.۳ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد صنفی در کشور در دو بخش تولیدی و توزیعی در حال فعالیت هستند و ما امیدواریم اصناف بتوانند در بحث رشد تولید و به دنبال آن مهار تورم عملکرد مناسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در مراسم روز ملی و هفته اصناف از منتخبان صنفی در ۵ محور تقدیر خواهد شد، تصریح کرد: منتخبان صنفی که مورد تقریر قرار می‌گیرند شامل چهره صنفی منصف، چهره کارآفرین صنفی، چهره نوآور صنفی، چهره دانش‌بنیان صنفی و چهره صنفی حامی حقوق مصرف‌کننده تقدیر خواهد شد.
توسطی در پاسخ به پرسش پانا درباره اعتراض صنوف به میزان مالیات‌ها، عنوان کرد: ۱۰۰ سال سابقه مالیات‌ستانی در کشور وجود دارد اما در سال‌های اخیر با ورود سامانه‌های مالیاتی مواجه شده‌ایم که الگوریتم‌های مالیاتی را تغییر می‌دهند و با رشد قابل توجه مالیات‌ها مواجه هستیم که نارضایتی‌هایی را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه امروز آخرین روز اظهارنامه مالیاتی اعلام شده است، عنوان کرد: در جلسه‌ای که به منظور بررسی مشکلات اظهارنامه‌های مالیاتی برگزار شد وزیر امور اقتصادی و دارایی قول مساعد داد که این مهلت ۱۰ روز دیگر تمدید شود اما با وجود اتمام آخرین ساعات اداری امروز هنوز تمدید این مهلت ابلاغ نشده است.
توسطی خاطرنشان کرد: با پهنای باند اینترنت و ازدحام چندمیلیونی و قطعی‌های سامانه‌ای کار ارائه اظهارنامه مالیاتی صنوف پیشرفت لازم را نداشته و نارضایتی فعالان صنفی را به دنبال داشته است.
وی با اشاره به عدم شفافیت در دلایل افزایش مالیات‌ها، عنوان کرد: بسیاری از صنوف نمی‌دانند چزا مالیات آنها تا این میزان افزایش یافته و به طور مثال مالیات ۵ میلیونی به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.به عبارت بهتر مبنای افزایش مالیات‌ها معین نیست.
توسطی خاطرنشان کرد: در ارتباط با پرداخت مالیات‌ها هیچ‌گاه دیده نشده که با توجه به کرونا، تعطیلی‌های اجباری ناشی از ناارامی‌ها افول و نزولی در مالیات‌ها وجود داشته باشد و سازمان امور مالیاتی میل به افزایش مالیات دارد.

وی افزود: ضرایب سود برخی از اصناف ۷ درصد است اما ضریب مالیاتی ۱۲ درصد در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی ضریب مالیاتی واحد از سودی که دریافت می‌کند بیشتر است.

توسطی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب اظهار داشت: شاید چند صد هزار واحد صنفی از مناطق صفر مرزی تا بازار تهران باشند که به دلایلی نتوانسته‌اند پروانه کسب بگیرند لذا بنای ما وجود ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار است.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: بعضی از صنوف به علت ذائقه و سلیقه مردم رو به گسترش هستند مانند کافی‌شاپ‌ها اما برخی از صنوف رو به ریزش هستند مانند اتحادیه املاک از ۱۱ هزار و ۵۰۰ عضو در سال ۱۴۰۱ دو هزار پروانه کسب آن ابطال شده است و در واقع اشباع بوجود آمده در این حوزه موجب این مسئله شده است.

وی در خصوص حضور بیش از اندازه مهاجرین به عنوان شاگرد در مغازه‌ها اظهار داشت: این موضوع یک واقعیت است اما مهاجرین از کشورهای همسایه می‌توانند در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند و از این موضوع نیز استقبال نیز می‌کنیم و ورود این افراد به صورت قانونی از مجوز کار به حوزه تولید مانعی ندارد ولی به اتباع بیگانه در شبکه توزیع پروانه کسب نمی‌دهیم. متأسفانه در یک سال اخیر حضور مهاجرین از یکی از کشورها یک مقدار فضا را در این حوزه سخت کرده است و جلساتی هم در فرمانداری برای این موضوع در رابطه با رفع مشکلات مربوط مهاجر پذیری غیرقانونی برگزار شده است.

توسطی درباره رعایت حجاب در واحدهای صنفی بیان داشت: بحث حجاب و عفاف بحثی است که بسیار پردامنه است ما به هیچ وجه موافق نیستیم که کسانی که در واحدهای صنفی فروشنده هستند به حجاب بی تفاوت باشند و در این زمینه با اتحادیه‌های مرتبط و مختلف جلسه برگزار کرده ایم که باید شیوه‌نامه‌های مربوط در این زمینه رعایت شود. در این زمینه با همکاران و پرسنل خودمان مشکل نداریم ولی این مشکل ممکن است در خصوص مراجعه‌کنندگان به واحدهای صنفی مشاهده شود. لذا این موضوع، موضوع جامعه‌شناسی است که باید آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به بزرگداشت روی ملی و هفته اصناف در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: روز اول هفته اصناف با نام اصناف روزی حلال و تعظیم شعائر اسلامی، روز دوم با عنوان اصناف پشتیبانی از انقلاب، دفاع مقدس و آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، روز سوم نیز با عنوان اصناف، افسران جنگ اقتصادی و پرچمداران تحقق مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است.

توسطی بیان داشت: روز چهارم هفته اصناف با عنوان اصناف، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و زنجیره ارزش، روز پنجم با عنوان اصناف، میراث معنوی و احیای فرهنگ عمومی روش ششم با عنوان اصناف، شبکه جامع تأمین و توزیع کلاً و نوین سازی کسب و کار و همچنین روز هفتم با عنوان اصناف، برای مردم، سیمای عمومی و جان شهر نامگذاری شده است.




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار