در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مشاغل خاص باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید سامانه مودیان بستری را فراهم کرده است که میزان درآمد افراد را با استفاده از مکانیزم‌های هوشمند شفاف سازی می‌کند. این اطلاعات در اخذ مالیات عادلانه از مشاغل خاص موثر است.بیش از 84 درصد مودیان مالیات زیر 10 میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. بزرگترین بخش فرار مالیاتی در بین مالیات‌دهندگان بخش مشاغل، مشاغل خاص با درآمدهای کلان هستند که باید جلوی آن‌‌ها گرفته شود.

کد مطلب: ۱۳۷۸۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مشاغل خاص باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند

یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با بحث تورم از محل کسری بودجه نشات می‌گیرد. کسری بودجه نیز عمدتا به دلیل عدم وجود درآمدهای پایدار نظیر درآمدهای مالیاتی بروز می کند. به این ترتیب، مسئله اصلی در زمینه مهار تورم و اثرات آن بر زندگی مردم به مسئله اصلاح نظام مالیاتی باز می گردد.

شواهد موجود در کشور ما نشان می دهد که افراد متناسب با درآمدشان مالیات نمی پردازند و نظام مالیاتی کشورمان عادلانه نیست. از سوی دیگر، نداشتن یک نظام مالیاتی کارآمد باعث شده است که درآمدهای مالیاتی دولت به میزان واقعی اش نزدیک نباشد. بنابراین، ضرورت اصلاح نظام مالیاتی کشور به شدت احساس می شود.

در خصوص عادلانه و هوشمند نبودن نظام مالیاتی کشور می توان به این موضوع اشاره کرد که در دهه اخیر سهم مالیات بر درآمد مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی کشور ۴ درصد بوده است، در حالی که آن ها سهم ۲۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند. همچنین مجموع مالیات دریافتی از مشاغل نصف مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی است.

از طرف دیگر اخذ مالیات بیشتر ممکن است به مردم فشار وارد کند، بنابراین باید اصلاح نظام مالیاتی با رویکرد کاهش فرار مالیاتی باشد. به طوری که مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه های هوشمند مالیاتی مانند سامانه مودیان و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص که عمده فرار مالیاتی را دارند، در دستور کار قرار بگیرد.

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص لزوم عادلانه و هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور با اشاره به این موضوع که بهره گیری از ابزارهای نوین می تواند ما را به شناسایی مودیان جدید رهنمون کند تا عدالت مالیاتی بیشتری را در کشور ایجاد کنیم، تصریح کرد: «توسعه صنعتی مستلزم یک نظام مالیاتی کارآمد و عادلانه است. تنها از این طریق است که می توانیم به افزایش درآمدهای پایدار دولت بپردازیم و مهار تورم را در دستور کار قرار دهیم.»

وی در ادامه گفت: «کارمندان و کارگران دولتی درآمدهایشان مشخص است و به راحتی در دسترس دولت قرار دارند. به همین دلیل به سهولت از آن ها مالیات می گیریم. این اقشار سهم بالایی در تأمین درآمدهای مالیاتی دولت دارند. اما مشاغل خاص مانند طلافروشان، وکلا، پزشکان، آهن فروشان، املاکی ها، آرایشگران زنان و... که درآمدهای بالایی هم دارند، متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌پردازند.»

میرتاج الدینی ادامه داد: «آنچه در بالا توضیح داده شد، نوعی بی عدالتی است. باید سیاست گذاری ها به سمتی برود که اخذ مالیات از مشاغل خاص که درآمدهای بالایی دارند اما حساب و کتاب هایشان مشخص نیست، در دستور کار قرار بگیرد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: «کارشناسان به درستی به این موضوع اشاره می کنند که در اصلاح نظام مالیاتی کشور باید مراقب باشیم که بر مردم فشاری وارد نشود و مالیات گیری از مشاغل خاص و پردرآمد که فرار مالیاتی دارند، در دستور کار باشد.»

وی ادامه داد: «در قالب سامانه مودیان شفاف سازی درآمد مشاغل مختلف و مالیات گیری عادلانه از مشاغل خاص در دستور کار قرار گرفته است که اتفاق مثبتی به شمار می رود.»

میرتاج الدینی گفت: «با استفاده از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی کشور هستیم که بر اثر شناسایی دو میلیون مودی مالیاتی جدید تحقق یافته است نه اینکه افزایش مالیات را داشته باشیم. این به معنای افزایش عدالت در نظام مالیاتی کشور است که بر اثر هوشمندسازی این نظام رخ داده است.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «سامانه مودیان بستری را فراهم کرده است که میزان درآمد افراد را با استفاده از مکانیزم های هوشمند شفاف سازی می کند. این اطلاعات در اخذ مالیات عادلانه از مشاغل خاص موثر است و بیش از 84 درصد مودیان مالیات زیر 10 میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. بزرگترین بخش فرار مالیاتی در بین مالیات دهندگان بخش مشاغل، مشاغل خاص با درآمد های کلان هستند که باید جلوی آن‌ ها گرفته شود.»

میرتاج الدینی در پایان تأکید کرد: «به هیچ عنوان قرار نیست در راستای افزایش درآمدهای دولت ظلمی به کسی صورت بگیرد، تلاش ها در این راستاست که از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور به سمت مالیات گیری عادلانه از مشاغل خاص و پردرآمد حرکت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار