نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

الزام بر ثبت محضری تمامی مراحل پیش‌فروش بنا به قانون پیش‌فروش آپارتمان

تهران (پانا) - نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران بابیان اینکه قانون پیش‌فروش آپارتمان همچنان مشکلاتی دارد و در مسیر اصلاح است، عنوان کرد کسانیکه قصد خانه‌دار شدن به روش پیش‌فروش را دارند حتماً باید مراحل را در محضر مستند و ثبت کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
الزام بر ثبت محضری تمامی مراحل پیش‌فروش بنا به قانون پیش‌فروش آپارتمان

قانون پیش‌فروش آپارتمان مربوط به سال 89 است و بر اساس این قانون جریان پیش‌فروش آپارتمان به این صورت است که پس از صدور پروانه‌ ساختمان توسط شهرداری و تنظیم شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد که مشخصات کامل و ملحقات در آن بیان می‌شود و اخذ مجوز انتشار آگهی از مراجع صلاحیت‌دار، پیش‌فروشنده اقدام به تبلیغات در مطبوعات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی می‌کند.

پس‌ازاین مرحله، تنظیم قرارداد پیش‌فروش باید دریکی از دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. مشاوران املاک موظف‌اند پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را برای تنظیم سند رسمی این قرارداد به همان دفترخانه ارجاع دهند و نمی‌توانند خودشان اقدام به تنظیم این قرارداد کنند، در غیر این صورت مجرم تلقی می‌شوند.

با این اوصاف بررسی‌های میدانی پانا نشان می‌دهد که عموماً آگهی‌دهنده‌های پیش‌فروش آپارتمان زیر بار ثبت محضری مراحل مختلف پیش‌فروش نمی‌روند و بنا را بر اعتماد شفاهی متقابل می‌گذارند و همین بستری می‌شود برای کلاهبرداری های متعدد.

در قانون پیش‌فروش شناسنامه ملکیت وجود ندارد و این اشکال است

ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت پیش‌فروش آپارتمان در کشور گفت: «قانون پیش‌فروش از سال 89 مصوب شد و این موضوع برای این بود که جلوی مشکلات و کلاهبرداری ها گرفته شود. ازاین‌جهت باید برای پیش‌خرید آپارتمان به دفترخانه بروند و مستند همه مراحل ثبت شود. اینکه ضوابط چه باشد یا اقساط چگونه پرداخت شود و تأخیر، اخطار، خسارت و غیره همه موارد در قانون پیش‌فروش پیش‌بینی ‌شده است.»

وی افزود: «موضوع این است که ساختمان‌های پیش‌فروش دفترچه و شناسنامه ملکیت ندارند و در حال پیگیری بودیم تا این مورد هم در قانون پیش‌فروش ملک اصلاح شود.»

پیش‌فروش تعاونی‌ساز بهتر است یا شخصی‌ساز؟

رهبر درباره اینکه پیش‌فروش به‌صورت تعاونی‌ساز باشد بهتر است یا شخصی‌ساز، اظهار کرد:‌«تعاونی‌ساز یا شخصی‌ساز تفاوتی ندارد و همه قابل‌ اعتمادند اگر طبق قانون پیش‌فروش مسکن پیش بروند و اگر چنین نباشد به‌راحتی فرد می‌تواند ملک را به چند نفر بفروشد. یا اصلاً واحدی وجود نداشته باشد. در گذشته با ثبت‌نام از طریق آگهی روزنامه اعتماد می‌کردند و درنهایت مشخص می‌شد کلاهبرداری است. بعدازاین موضوع اگر فرد سازنده هم آدم سالمی بود احتمال داشت وسط کار رها کند یا پروژه را طولانی کند. برای رعایت قانون پیش‌فروش باید معامله در دفترخانه ثبت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار