خوش‌چهره در گفت‌وگو با پانا:

عقل معاش با رفتار اقتصادی‌ برای دانش‌آ‌موزان نهادینه شود

موضوع آموزش سواد مالی یک امر تخصصی است اما اینکه ادبیات مالی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، اهمیت دارد/ آموزش اقتصاد به کودک باید با رفتار اقتصادی باشد نه واحد درسی

تهران (پانا) -‌ یک اقتصاددان معتقد است آن‌چه دانش‌آ‌موز از اقتصاد باید بداند عقل معاش است که روش آموزش آن لزوماً علم اقتصاد در قالب واحد درسی نیست و بهتر است رفتار اقتصادی درون کودک نهادینه شود.

کد مطلب: ۱۳۱۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
عقل معاش با رفتار اقتصادی‌ برای دانش‌آ‌موزان نهادینه شود

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا درباره آموزش دانش اقتصاد به دانش‌آموزان اظهار کرد: «علم اقتصاد در وجوه مختلف قابل یادگیری است و در موضوع آموزش به دانش‌آموزها باید در بُعد مهارت‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد که این موضوع در اقتصاد کلان زیرمجموعه اقتصاد اجتماعی قرار می‌گیرد.»

خوش‌چهره افزود: «آنچه از قدیم در حوزه اقتصاد توسط خانواده‌ها یا مدارس آموزش داده می‌شد، عقل معاش بود که در ادبیات فاخر ما در گلستان سعدی و غیره با مضامین فاخر عنوان شده است، برای مثال با ادبیاتی چون «چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن» عقل معاش به‌صورت غیرمستقیم آموزش داده می‌شد. آموزش اقتصاد اجتماعی به دانش‌آموزها یک حوزه وسیعی است.»

سواد مالی امر تخصصی است، ادبیات مالی باید آموزش داده شود

این اقتصاددان با اشاره به تفاوت سواد مالی با ادبیات مالی، اظهار کرد: «در سنین دانش‌آموزی آموختن موضوعاتی مانند تورم، خط فقر و غیره در موضوع آموزش اقتصاد لزوماً جواب نمی‌دهد. موضوع آموزش سواد مالی یک امر تخصصی است اما اینکه ادبیات مالی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، اهمیت دارد.»

آموزش اقتصاد به کودک باید با رفتار اقتصادی باشد نه واحد درسی

خوش‌چهره ‌به روش‌های‌ آموزشی درک اقتصاد در گذشته اشاره کرد و‌ گفت: «در گذشته به کودکان قُلکی داده ‌و از وی خواسته می‌شد، پول‌هایش را درون این قلک جمع کنند تا آن‌چه دوست دارد با پول‌های جمع شده‌اش بخرد. بدین ترتیب بدون اینکه به‌طور مستقیم به کودک حرفی از دروس اقتصادی زده شود به او فهم مالی را آموزش می‌دادند. کودک اندوختن را یاد می‌گرفت.»

وی افزود: «در واقع آموزش اقتصاد در سنین کودکی باید با رفتار اقتصادی باشد نه یک واحد درسی مشخص و مباحثی که مشخصاً به اقتصاد ربط دارد. آموزش رفتار اقتصادی به کودک، فهم از اقتصاد می‌دهد و این فهم درونش نهادینه می‌شود. در سنین دبستان باید ادبیات رفتاری باشد و نه اینکه فن آموزش داده شود.»

وی با اشاره به اینکه ادبیات ما در موضوع فهم اقتصادی بسیار فاخر است، عنوان کرد: «اینکه در قالب شعر و قصه به کودک اقتصاد آموزش داده شود مهم است، اسراف نکردن و دورریز نداشتن و مباحث این‌چنینی با ادبیات به‌خوبی برای کودکان قابل‌ درک می‌شود.»

پایه آموزش اقتصاد همان رفتار اقتصادی است

خوش‌چهره عنوان کرد: «در اقتصاد مباحث کمیابی مطرح می‌شود. در واقع منابع محدود و نیازها نامحدود است و برای اینکه آموزش دهیم چگونه دانش‌آموز منابع محدود را در خدمت نیازهای محدود دربیاورد که همان عقلانیت اقتصادی است، باید پایه و مبنای اولیه‌اش از آموزش اقتصاد رفتاری آغاز ‌شود.»

وی افزود: «کودک وقتی در همان سنین کم با عقل معاش رشد کند و بزرگ شود وقتی می‌خواهد ازدواج کند در هزینه‌هایش حساب‌شده‌تر برخورد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار