عضو هیات مدیره انجمن انبوهسازان استان تهران در گفتوگو با پانا:
نظام مهندسی به یاری مراکز فنی و حرفهای برود تا کیفیت ساختمانسازی بیشتر شود
درآمد تکنسینی ساختمان خوب است ولی دانشآموزان و خانوادهها خبر ندارند/ سازمان نظام مهندسی امتیازی برای تربیت هنرجو توسط مهندسها اختصاص دهد
تهران (پانا) - عضو انجمن انبوهسازان کشور معتقد است سازمان نظام مهندسی به جای برگزاری آزمونهای صرف برای امتیاز دادن به مهندسان بهتر است این قشر را تشویق کند تا به هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای بروند و درآنجا سطح آموزش ساختمانسازی را بالا ببرند.
محمدعلی ربانی، عضو هیات مدیره انجمن انبوهسازان استان تهران در گفتوگو با پانا درباره پتانسیل مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها در بالابردن کیفیت ساختوساز گفت: «موضوع کیفیت ساختوساز همواره دغدغه مسکنسازان بوده و از سوی دیگر هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای داریم که بهترین فرصت برای تربیت تکنسین است.»
درآمد تکنسینی ساختمان خوب است ولی دانشآموزان و خانوادهها خبر ندارند
ربانی با بیان اینکه اگر موضوع درآمدزایی در رشتههای فنی و حرفهای و هنرستانی موردنظر باشد، رشتههای ساختمانی شرایط بسیار خوبی دارند، گفت: «یکی از دغدغههایی که خانوادهها عموماً دارند و مانع این میشوند که فرزندانشان در رشتههای هنرستانی و فنی و حرفهای انگیزه یا اجازه تحصیل داشته باشند مباحث مالی است، اما باید بگویم استادکارانی که برای زدن اسکلت روزانه حقوق میگیرند حدود ۶۰۰ هزار تومان در روز دریافتی دارند و حالا با این مثال چرا نباید جوان ایرانی با همین تخصص شغلی داشته باشد و حتی مرکز خدماتی با کمک دیگر استادکاران دیگر برای خودش ایجاد کند و در هر شهری مرکز شود.»
آموزش تکنسینمحور وجود ندارد
عضو هیات مدیره انجمن انبوهسازان استان تهران اظهار کرد: «آموزشهایی که تکنسینمحور باشد وجود ندارد. درباره مسائل فنی و حرفهای متأسفانه نگاه این است که فرد فقط یک دوره آموزشی ببیند و بیمه شود و توجهی به مسائل اجرایی دقیق وجود ندارد تا تکنسین خوبی تربیت شود که بتواند در سطح کشور فعالانه کار کنند و از همینها شرکتهای بزرگی به وجود بیاید تا در ساختمانسازی یا راهسازی نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم.»
سازمان نظام مهندسی امتیازی برای تربیت هنرجو توسط مهندسها اختصاص دهد
ربانی گفت: «در کنار این موضوع انجمنهای نظاممهندسی را داریم که میتوانستند خلاقیت بیشتری برای ارتقای ساختمانسازی با ابزار مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها داشته باشند. نظام مهندسیها میتوانستند در حوزه هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای وارد شوند و برنامهریزی کنند تا این مراکز نیروهایی تربیت کنند که مورد نیاز ساختمانسازی مملکت است. مثلاً امتیازدهیاش را از امتحانهای صرف به سمت آموزش دادن در این مراکز به هنرجوها ببرد.»
ارسال دیدگاه