رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

‌سیستم ممیزمحوری از مالیات حذف شود

جهت‌گیری مالیاتی به سمت مالیات بر سرمایه‌های مولد است

تهران (پانا) - رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید جهت‌گیری نظام مالیاتی کشور باید به سمتی باشد که این دریافتی‌ها به سمت تولید سوق داده شود. این نظام مالیاتی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و تلاش دولت‌ها برای اداره کشور با مالیات است.  

کد مطلب: ۱۲۹۵۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
‌سیستم ممیزمحوری از مالیات حذف شود

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با پانا درباره حذف‌شدن ممیز‌های مالیاتی از فرآیند اخذ مالیات با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: «یکی از اشکالات جدی نظام مالیاتی ما این است که ممیز مالیاتی اجازه دارد بر اساس سلیقه خود تصمیم‌گیری کند در حالی که ساختار نظام مالیاتی درست یعنی حذف تصمیم انسان‌ها و به طور کلی در بروکراسی اداری امروزه هر چه قدر بتوانیم تصمیم انسان‌ها را حذف کرده و سیستم را جایگزین آن کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. هم از بروکراسی پیچیده و هم از رانت‌ها و فسادها در این بین جلوگیری خواهد شد.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: «یکی از آسیب‌های جدی که نظام مالیات‌ستانی کشور ما عدم شناسایی همه مودیان است. به دلیل اینکه در ساختار اداری مالیاتی ما به هر کس که دم دست‌تر است مالیات بیشتری اخذ می‌شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه بیان کرد: «به دلیل وجود این مشکل مالیات از افراد سرمایه‌دار و پردرآمد اخذ نمی‌شود اما از کسانی که درآمدشان اندک اما کاملا جلوی چشم هستند، دریافت می‌شود. این نظام مالیاتی نظام متناسب معطوف به هدف نیست. باید ابتدا اقتصاد را با مالیات تنظیم و اقتصاد را این طریق اداره کنیم اما ما به جنبه تنظیم‌گری مالیات کمتر توجه می‌کنیم، به دلیل اینکه ساختار مالیات‌ستانی ما هوشمند و شفاف نیست که بر اساس آن شرایط اقتصادی را تنظیم و صرفا به مسئله مالیات فقط به عنوان درآمد دولت توجه می‌کنیم.»

سامانه مودیان مالیاتی یک راهکار برای شناسایی همه مودیان مالیاتی است

عنابستانی خاطر‌نشان کرد: «سامانه مودیان مالیاتی یک راهکار برای شناسایی همه مودیان مالیاتی است. یعنی هرکس که باید مالیات پرداخت کند، زمان، نحوه و میزان مالیات دریافتی توسط این سامانه مشخص می‌شود.»

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه عنوان کرد: «اگر بتوانیم جهت‌گیری دریافت مالیات را اصلاح کنیم، قطعا دریافت و پرداخت آن تاثیر قابل توجهی در حرکت و رشد اقتصادی کشور دارد. یعنی جهت‌گیری مالیات از سرمایه‌های مولد به سمت سرمایه‌های راکد برود، یا اینکه به جای دریافت مالیات از تولید‌کننده از دلال دریافت شود. تحت این شرایط اقتصاد قابل کنترل و نظام‌دهی است.»

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «کشورهای پیشرفته نظام مالیاتی شفافی دارند، مودیان در این سیستم‌ها که همه هوشمند هستند، شناسایی و جهت‌گیری اقتصادی آنها اصلاح شده است.»

عنابستانی خاطرنشان کرد: «‌اگر جهت‌گیری مالیاتی را اصلاح کنیم آن موقع می‌توانیم در جهت ترازشدن تولید ناخالص ملی و مالیات حرف بزنیم. اکنون جهت‌گیری مالیاتی ما به سمت مالیات بر سرمایه‌های مولد است به همین دلیل افزایش مالیات موجب رکود و ضربه به تولید می‌شود و ضربه به تولید چرخه اقتصاد را کند می‌کند.»

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: «جهت‌گیری نظام مالیاتی کشور باید به سمتی باشد که این دریافتی‌ها به سمت تولید سوق داده شود. این نظام مالیاتی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و تلاش دولت‌ها برای اداره کشور با مالیات است.»

عنابستانی درباره حذف‌شدن ممیزهای مالیاتی از فرآیند اخذ مالیات با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی تاکید کرد: «یکی از اشکالات جدی نظام مالیاتی ما این است که ممیز مالیاتی اجازه دارد بر اساس سلیقه خود تصمیم‌گیری کند در حالی که ساختار نظام مالیاتی درست یعنی حذف تصمیم انسان‌ها. باید بتوانیم به جای تصمیم انسان تصمیم سیستم را جایگزین کنیم که سامانه مودیان می‌تواند این کار را هم برای ما انجام دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار