در نشست خبری رونمایی از اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ کشور در پاسخ به پانا مطرح شد

کارآفرینان خانگی در حوزه تولید قارچ ساماندهی می‌شوند

تهران (پانا) - یک فعال شتاب‌دهی کسب‌وکار عنوان می‌کند که در کشورهای صاحب سبک و پیشرفته در زمینه قارچ خوراکی با روش کشاورزی قراردادی از نیروی انسانی حاضر در خانواده‌ها به‌خوبی برای تولیدات کشاورزی استفاده می‌کنند و حالا قرار است در صنعت تولید قارچ استفاده از این ظرفیت انسانی مهم احیا شود اما پیش‌درآمد آن اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای هوشمندسازی صنعت قارچ کرده است.

کد مطلب: ۱۲۹۵۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کارآفرینان خانگی در حوزه تولید قارچ ساماندهی می‌شوند

سال‌ها پیش تولید قارچ یکی از فعالیت‌های نوپا در ایران بود و بسیاری از آن به‌عنوان یک کارآفرینی خانگی و به‌نوعی کارآفرینی کم‌هزینه یاد می‌کردند و همین موضوع فرصت خوبی برای گسترده‌کردن این صنعت در ایران فراهم کرده بود که به دلیل نبود ساماندهی درست این فرصت مهم اقتصادی از دست رفت.

مجید نادری، فعال در حوزه انفورماتیک و شتاب دهی کسب‌وکار در نشست خبری مربوط به رونمایی از اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ کشور، در پاسخ به پانا درباره اهمیت کارآفرینی تولید قارچ در گذشته و از بین‌رفتن یا نادیده‌گرفتن این نوع نیروی انسانی گفت: «کشاورزی قراردادی در کشورهای صاحب سبک پایه است و مواد اولیه در اختیار کارآفرین گذاشته و آن‌ها مسئولیت تولید را به عهده می‌گیرند. در این حالت هم اشتغال وجود دارد و هم چرخ تولید می‌چرخد. در این سامانه هم در فازهای ۴ و ۵ و بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های هوشمندسازی تولید قارچ در قالب‌های مختلف به این مهم خواهیم پرداخت.»

در این نشست مجید نادری، فعال در حوزه انفورماتیک و شتاب دهی کسب‌وکار گفت: «اولین سامانه هوشمند قارچ اکنون در حال رونمایی است. با توجه به اینکه یکی از ضعف‌های صنعت قارچ این بود که به کار جمعی توجه نمی‌شود، ازاین‌جهت این سامانه رونمایی خواهد شد. درواقع این طرح در ۵ فاز تعریف شده است که فاز اول رونمایی دانش‌نامه صنعت قارچ است که سعی شده برای تمام سنین محتوا تولید شود.»

وی افزود: «دانشنامه صنعت قارچ بزرگ‌ترین سایت صنعت قارچ است و برای تمام سنین و سلایق منبع محتوایی خوبی است. بالغ‌بر ۶ هزار پست در این دانشنامه هست تا نیازهای صنف برطرف شود. درواقع هدف این سامانه این است که نرم‌افزاری برای تسهیل درفروش برای تولیدکنندگان ایجاد کند و فاز دوم فروش آنلاین است تا در کوتاه‌ترین زمان نزدیک‌ترین مرکز تولید قارچ را بتوان پیدا کرد.»

وی با اشاره به اینکه تغییرات در تولید صنعت قارچ پلکانی است، گفت: «در این دو فاز تا آخر سال دیتاها توسط تولیدکننده پر می‌شود و در فاز ۳ یک زنجیره به مصرف‌کننده نزدیک می‌شویم و مصرف‌کننده‌های خرد را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.»

این فعال حوزه انفورماتیک با اشاره به اینکه عدم آگاهی تولیدکننده و عدم شناخت در بازار هدف جرقه راه‌اندازی این سامانه شد، گفت: «دنیای قارچ پرتلاطم است و این سامانه به مشتری و بازار هدف کمک می‌کند. پیش‌درآمد این سامانه هم فعالیت‌هایی است که در دنیای مجازی سعی بر آگاهی و آشنایی مردم با قارچ داشتیم و تجارب ارزشمندی پیدا کردیم.»

نادری با اشاره به وضعیت صادرات قارچ در ایران گفت: «سالانه 186 هزار تن تولید قارچ داشتیم که در این میان حدود ۵ تا ۱۰ درصد صادرات داشته‌ایم. این در حالی است که سطح سرانه مصرف در اروپا بالای ۴ کیلو هست اما در ایران حدود یک و نیم الی ۲ کیلو است.»

وی با ابراز نگرانی از موضوع احتمالی حذف قارچ از سفره‌های مردم گفت: «اگر این روزها مصرف قارچ بازخورد خوبی در بازار ندارد به دلیل بالا رفتن قیمت قارچ است. قارچ در حال فراموشی از سفره مردم است و مصرف‌کننده با کیلویی ۴۰ هزار تومان به‌صورت عمده بیشتر از یک کیلو نمی‌تواند، استفاده کنند. این در شرایطی است که ایران به کشورهای عراق و امارات و افغانستان و غیره صادرات قارچ دارد.»

نادری گفت: «کشورهایی که در ده کشور برتر تولید قارچ‌اند از قارچ‌های غیر دگمه‌ای بهره‌مندند اما در ایران کمتر از یک درصد تولید این نوع قارچ را داریم و این در حالی است که قارچ‌های غیر دگمه‌ای ماندگاری و شرایط صادرات بهتری دارند. اکنون لهستان، اسپانیا، هلند و آمریکا بیشترین صادرات را دارند.»

رونمایی از اولین سامانه هوشمند صنعت قارچ در تالار خواجه نصیر سازمان صداوسیما در روز جمعه با حضور بیش از ۲۰۰ تولیدکننده برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار