ستاری در بازدید از سامانه هوشمند یکپارچه لجستیک:
چرا شرکتهای دانشبنیان به پایانههای بار و حوزههای مرتبط ورود نکردهاند
تهران (پانا) - معاون علمی و فناوری رییسجمهوری با بیان این که در بخش حمل و نقل بین شهری بهویژه بار، چالشهای بسیاری وجود دارد که حل آنها نیازمند یک تحول فرهنگی است، عنوان کرد با وجود تلاشهای فراوان برای رسوخ شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه حملونقل هوشمند بین شهری، پایانههای بار و حوزههای مرتبط، در این حوزه چندان پیشرفتی نداشته و مهمترین دلیل آن نقش دولت به عنوان اجراکننده و نبود این فرهنگ دانشبنیان یعنی سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه اجرا است.
به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در بازدید از سامانه هوشمند یکپارچه لجستیک در یکی از شرکتهای دانشبنیان حوزه حمل و نقل با تأکید بر این که هوشمندی حمل و نقل بین شهری و تحول زیرساختی این حوزه را شرکتهای دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه رقم میزنند، ادامه داد: مهمترین لازمه برای تحقق اقتصاد دانشبنیان و خلاق، فرهنگ این اقتصاد است و اگر فرهنگ این اقتصاد ترویج پیدا کند، شاهد حل مشکلات و رفع موانع خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل بین شهری بهویژه بار، چالش های بسیاری وجود دارد که حل آنها نیازمند یک تحول فرهنگی است، ادامه داد: با وجود تلاشهای فراوان برای رسوخ شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه حمل و نقل هوشمند بین شهری، پایانههای بار و حوزه های مرتبط، در این حوزه چندان پیشرفتی نداشتهایم که مهمترین دلیل آن نقش دولت به عنوان اجراکننده و نبود این فرهنگ دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اجرا است.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، حضور فینتکها و ابزارهای هوشمند مالی را نمونهای موفق از میدان دادن به شرکتهای دانشبنیان و خلاق دانست و گفت: در حوزه مالی و بانکی با نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان، این پیشرفت رخ داده است؛ چراکه بانک مرکزی نقش نظارتی را ایفا کرد و بانکها هم درک کردند که با همان ساختار قبلی نمیتوانند پیش بروند؛ بنابراین به سوی سرمایهگذاری روی فینتکها روی آوردند. اکنون به کمک شرکتهای دانشبنیان و خلاق این حوزه، روزانه میلیونها تراکنش بدون حتی یک خطا صورت میگیرد.
ستاری، نقش دولت را نظارت و تنظیمگری دانست و افزود: در حوزه حملونقل بین شهری نیز این گونه است و باید بخش خصوصی به این باور برسد کسب و کارهای دانشبنیان و خلاقی که در یک فضای محدود کار میکنند، نوآوریهایی دارند که ارزشآفرین و سودآور خواهد بود، به سرمایهگذاری در این حوزه روی خواهد آورد. کافی است مجال و فضای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را ایفا کنیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، به ضرورت ورود نوآوری به حوزه بار، راهداری و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری که از شفافیت بارنامهها و سایر موارد سود میبرد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در یک سال اخیر رخ داده است. یکی از کلیدهای این توسعه، بارنامه الکترونیکی است که خوشبختانه محقق شده و گام ارزشمندی به سوی هوشمندسازی به حساب میآید. اگر فضایی ایجاد شود که باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند خواهد بود، مقاومت بخشهای سنتی شکسته خواهد شد و به سوی حمایت از شرکتهای دانش بنیان و خلاق این حوزه روی می آورند.
ارسال دیدگاه