در گفت وگو با پانا مطرح شد؛
شرط کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در حاشیه بازار
تهران (پانا) - رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور با بیان اینکه دولت باید تصمیمی کبری بگیرد و در قیمتگذاری خودرو دخالت نکند، میگوید شورای رقابت باید پای خود را از قیمتگذاری در خودرو کنار بکشد، این شرایط موجب میشود افزایش قیمت کارخانهای خودرو، حاشیه سود دلالان را کاهش دهد و پیشبینی میشود قیمتهای حاشیه بازار تا ۳۰ درصد کاهش یابد؛ معنای این شرایط افزایش سود بیشتر برای تولیدکننده و کاهش سود دلالی برای واسطههای بازار است.
اعظم پویان - محمدرضا نجفیمنش در گفت وگو با پانا درباره طرح مجلس برای واردات خودرو به کشور اظهار کرد: « با توجه به اینکه این طرح مغایر با تاکیدات صورت گرفته برای حمایت از تولید داخل است بهتر است منتظر نظرشورای نگهبان بر مصوبه مجلس ماند.»
وی افزود: « به نظر میرسد با توجه به ایراداتی که به این طرح مطرح شده است از فیلتر نهایی شورای نگهبان رد نشود.»
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشوردرباره اظهارنظرهایی که واردات خودرو در قالب این طرح را تبدیل کشور به پارکینگ خودروهای فرسوده میداند، اظهار کرد: «با واردات خودرو و شرایطی که در این طرح پیشبینی شده است به شدت مخالف هستم و برخلاف تاکیداتی است که تاکنون در راستای حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.»
وی خاطرنشان کرد: « تنها شرط واردات در این طرح میتوانست واردات در مقابل صادرات باشد اما شروط متعددی در این طرح پیشبینی شده است و تجار نیز میتوانند به واردات اقدام کنند.»
نجفی منش اظهار کرد: « با ارز متقاضی برای واردات مواد اولیه اجازهای صادر نشده است و اگر واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز برای تولید قطعاتی که در داخل کشور ساخته میشود مجوز داده شود میتواند گشایشی در بحث تولید باشد.»
خودروسازان توان تولید خودروی صادراتی را دارند
وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند از آنجا که خودروسازان مطمئن هستند که نمیتوانند خودروی صادراتی تولید و بازار به دست آورند با این طرح مخالف هستند، خاطرنشان کرد: خودروسازان تولیدات مناسب و کیفی داشتهاند و کالاهای مناسب نیز به بازارهای هدفی مانند عراق، سوریه و سایر کشورها داشتهاند.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشوربا بیان اینکه عدم پذیرش اف ای تی اف مشکلاتی را برای تجارت و مبادلات پولی و مالی ایجاد کرده است، عنوان کرد: « اکنون به دلیل مشکلاتی که به واسطه تحریم ایجاد شده است بازگرداندن پول و تبادلات مالی در کالاهای صادراتی با موانعی مواجه است.»
نجفی منش تصریح کرد: « درخواست ما از دولت این است که در قیمتگذاری مداخله نشود. اکنون شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو مداخله جدی دارد و هر خودرو که با قیمت کارخانه به فروش میرسد با زیان ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی عرضه میشود که توان خودروسازان را از بین برده است.»
وی در پاسخ به این پرسش که اگر خودروسازان با زیان محصولات خود را به فروش میرسانند دلیل این طرحهای پیشفروش چیست، خاطرنشان کرد: « ماهیت تولید خودرو در کشور دولتی است و با نقدینگی حاصل از فروش جبران بدهیها و تعهدات انجام میشود و نه تنها سودی ندارند بلکه محصولات خود را با زیان به فروش میرسانند.»
قطعهسازان نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش دارند
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور عنوان کرد: « نقدینگی و سرمایه در گردش در واحدهای قطعهساز اکنون به عنوان یکی از مهمترین چالشها در این بخش مطرح است. خودروسازان قادر به ایفای تعهدات خود به قطعهسازان نیستند و زیان آنها مشکلاتی را برای قطعهسازان ایجاد کرده است.»
نجفی منش تصریح کرد: « دولت باید تصمیمی کبری بگیرد و در قیمتگذاری خودرو دخالت نکند و شورای رقابت پای خود را از قیمتگذاری در خودرو کنار بکشد این شرایط موجب میشود افزایش قیمت کارخانه حاشیه سود دلالان را کاهش دهد و پیشبینی میشود قیمتهای حاشیه بازار تا ۳۰ درصد کاهش یابد؛ معنای این شرایط افزایش سود بیشتر برای تولیدکننده و کاهش سود دلالی برای واسطههای بازار است.»
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور تاکید کرد: « اصلاح قیمت خودرو در شرکتهای خودروساز موجب کاهندهشدن قیمتهای کاذب در بازار خودرو خواهد شد اما نبود اراده و جمعبندی در میان تصمیمگیران موجب شده است تا این سیکل باطل سالها ادامه داشته باشد.»
ارسال دیدگاه