وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
ایجاد ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه در هشت سال اخیر
۵۵ هزار کامیون بالای۴۰ سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت بالا، موجب کاهش راندمان بخش حملونقل خواهد شد
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی گفت در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده است که به این واسطه حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراهها را شاهد بودیم
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، محمد اسلامی در مراسم بهرهبرداری از طرحهای ملی راه و شهرسازی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده است که به این واسطه حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراهها را شاهد بودیم. با افزایش طول جادهها ظرفیت جابجایی ها هم افزایش پیدا کرد و که این دستاورد با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی، دستاوردهای کاملا ملموسی برای مردم کشور به ارمغان آورده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره بیش از ۱۴ هزار کیلومتر به راههای آسفالت شده کشور افزوده شد، خاطرنشان کرد: امروز بهره برداری از ۱۶ دستاورد در حوزه بنادر را هم شاهد بودیم. ظرفیت بنادر از ۱۸۰ میلیون در سال ۹۲ امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن رسید که حکایت از افزایش ۱۰۰ میلیون تنی دارد.
وی ادامه داد: با توسعه مکانیزاسیون مناسب ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه را به شکلی پیش بردیم که مدت انتظار کشتیها را به حداقل برسانیم. اگر در گذشته یک کشتی حامل کالای اساسی بیش از دو هفته برای تخلیه بار معطل میماند، امروز ظرف مدت ۶ یا حداکثر ۷ روز این بار تخلیه میشود و زمان تخلیه به نصف کاهش پیدا کرده است. در این دوره برای گام برداشتن به سمت بنادر نسل سوم، ایجاد ظرفیت تولید بار در بنادر، صنایع و ظرفیتهای فرآوری مواد و بازفرآوری جزو مواردی است که قدرت ترانزیت ما را بالا میبرد و این موضوع امروز در قالب ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بنادر به نرخ دفتری، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.
اسلامی به نظام جامع حملونقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز قدرت اقتصادی هر کشور به ۲ پایه اصلی قدرت برند و قدرت لجستیک وابسته است، اگر هر دو به اندازه کافی شکوفا شوند حتما اقتصاد آن کشور به شکوفایی و پویایی دست پیدا میکند. ما برای بالابردن قدرت لجستیکی در زیرساخت، نظامها و سامانههای حملونقل کارهای بزرگ مطالعاتی، سازماندهی و ایجاد شیوهنامهها و ساز و کارهایی را فراهم کردیم که با سهولت بتوان سرمایهگذاری را توسعه داد و نظام مدیریتی حمل و نقل را حاکم کنیم. این ابزار مدیریتی را امروز در قالب یک نرمافزار در وزارت راه و شهرسازی مورد استفاده قرار میدهیم و پروژههای توسعهای خود را با این فرهنگ مدیریتی برای رسیدن به هدف دنبال میکنیم.
وی به افتتاح موارد متعددی در حوزه نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: در کشور ۵۵ هزار کامیون بالای۴۰ سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت بالا، موجب کاهش راندمان بخش حملونقل خواهد شد. برنامهای را در این حوزه از سال ۹۸ دنبال کردیم. در سال گذشته، بیش از۵۰۰ میلیون تن بار در جادههای کشور جابهجا کردیم که نسبت به سال ۹۸، حدود ۷ درصد رشد داشتهایم. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز همین نرخ رشد را در جابجایی بار تجربه کردیم.
ارسال دیدگاه