برای نخستین بار؛

سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

تهران (پانا) - روسیه و چین برای نخستین بار سهم دلار در مبادلات بازرگانی و پرداخت های بانکی خود را به کمتر از 50 درصد رساندند.

کد مطلب: ۱۱۱۱۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

به گزارش ایرنا، روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز چهارشنبه با استناد به داده های بانک مرکزی روسیه و سازمان فدرال گمرک این کشور نوشت: سهم دلار آمریکا در ساختار بازرگانی روسیه و چین در سه ماهه نخست سال 2020 با 5 درصد کاهش به 46 درصد رسید.

در گزارش رسانه روسی یادآوری شده است: در سال 2015 سهم دلار در مبادلات و پرداخت های بانکی بین روسیه و چین به 90 درصد می رسید و از آن زمان موقعیت دلار آمریکا در ساختار بارزگانی روسیه و چین رو به کاهش گذاشت.

در پایان سال 2018 ، دلار آمریکا 80 درصد پرداخت های بین روسیه و چین را تشکیل می داد که 4 درصد کاهش یافته بود و در سال 2019 با آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین وضعیت بطور اساس تغییر کرد.

در سال 2020 کاهش سهم دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی و پرداخت های بین روسیه و آمریکا کاهش یافت و در سه ماهه نخست به 46 درصد رسید و دلار در این پرداخت ها را یورو و یوآن گرفت.

یک سال پیش معاون وزارت مالی روسیه اعلام کرد که روسیه و چین توافقنامه بین دولتی را مبنی بر انتقال مالی به حساب ارزهای ملی خود امضا کردند که به حاکمیت دلار در مبادلات دو کشور پایان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی استروچاک خاطرنشان کرد: این سند توسط آنتون سیلانوف معاون اول نخست وزیر، وزیر دارایی روسیه و رئیس بانک مردمی چین امضا شده است.
بر اساس اظهارات وی، این مکانیزم راه حل جدیدی ایجاد می‌کند که می‌توان آن را دروازه بین روسیه و چین خواند.

استفاده از سیستم کارت‌های اعتباری مانند "یونیون پی" و "میر" بخشی دیگر از مروادات میان این دو بازیگر را شامل شده که ارزش عددی آن اعلام نشده است.

به نظر می‌رسد اقدامات آمریکا علیه برخی کشورهای مخالف سیاست‌های خود به زیان بزرگ برای این کشور تبدیل شده و عصر ثروت اندوزی واشنگتن با استفاده از جایگاه دلار بسر آمده است. از این دیدگاه ادامه حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری میان کشورها بهترین راه برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار