سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیانها تعریف شود
تهران (پانا) - نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، میگوید برای اینکه دانش بنیانها و خودروسازان به تعریف مشترکی در تولید برسند، توصیه میشود که سبد فعالیت فناوری با توجه به علم روز تعریف و مشخص شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سایپا نیوز، «فرزین فردیس» درباره استفاده از ظرفیت دانش بنیانها در صنعت خودرو، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در تمام صنایع شاهد آن هستیم و محدود به صنعت خودرو نیست، بیتوجهی به سرمایهگذاری در صنایع با ارزش افزوده بالا است؛ یعنی به جای آنکه سرمایهها به سمت فناوری و تکنولوژی برود به سمتی سوق پیدا کرده که به زبان ساده خامفروشی است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: برخی از کالاها در فرآیند تولید، ارزش افزوده پیدا میکنند، در خیلی از بخشها ما باید به سمتی برویم که کالای تولیدی به مرحله ارزش افزوده برسد نه آنکه در مراحل اولیه و یا حتی میانی، آن را رها و ادامه آن را از طریق واردات تامین کنیم.
وی گفت: سبد صادراتی کشور هم نشان میدهد که ما صادرکننده کالا با ارزش افزوده بالا نیستیم؛ اگر نسبت صادرات از نظر ارزش دلار تقسیم بر تناژ شود و با واردات مقایسه شود، هر تن کالای صادراتی در برابر هر تن واردات کم ارزشتر است.
نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما کالاها را با ارزش ذاتی کمتری میفروشیم و با ارزش ذاتی بیشتری میخریم، تصریح کرد: این اشتباه را میتوان با کمک دانش بنیانهای واقعی اصلاح کرد.
وی اظهار کرد: حرکت به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالاتر به منزله این نیست که ما باید در تمام بخشها خودکفا شویم؛ خود اتکایی شمشیر دولبه است و نمیتوان با قطع رابطه با سایر کشورها به اهداف توسعهای دست پیدا کرد؛ تولید قطعات خاص و «های تک» زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که تیراژ آن بالا باشد در غیر این صورت با تیراژ پایین واردات به صرفه تر است.
نایب اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: شرکتهای خودروسازی با توجه به تیراژی که دارند میتوانند برای تولید انبوه برخی از قطعات خاص با همکاری دانشبنیانها برنامهریزی کنند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید سراغ دانش بنیانهای واقعی برود نه افرادی که شعار میدهند و دکان دانش بنیانی باز کردند، افزود: حرکت به سمت دانش بنیانها باید همراه با عضویت در زنجیره جهانی باشد بدین جهت ضرورت دارد که جهت گیری و سرمایهگذاری در دانش بنیانها با آینده نگری همراه باشد؛ ما نباید سراغ بخشهایی برویم که سایر کشورها از آن عبور کردند.
فردیس خاطرنشانکرد: اگر قرار است صنعت خودرو با کمک دانش بنیانها توسعه پیدا کند، همگام بودن با سایر کشورها یک الزام است؛ خیلی از کشورها در حال فاصله گرفتن از موتورهای انژکتوری و بنزینی هستند، از این رو توسعه در چنین بخش هایی قطعا به منزله هدر دادن سرمایه و وقت است.
نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت خودرو به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است؛ اگر می خواهیم از توان دانش بنیان ها استفاده کنیم، فعالیت مبتنی بر دانش روز گرهگشای مشکلات این حوزه است.
وی افزود: برای اینکه در این بخش به یک برنامه عملیاتی برسیم، توصیه میکنم که خودروسازان با همکاری مجموعههای دانش بنیان سبد فعالیت فناوری مشخص کنند و با علم به آینده برنامهریزی کنند.
ارسال دیدگاه