گزارش پانا از مشکلات ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و آخرین تصمیم‌ها از آغاز به کار صنوف:

اخذ «کد بهداشتی» و آغاز به کار صنوف کم‌خطر از امروز

تهران (پانا) - فعالیت پاساژها و بازار تهران از امروز بلامانع است اما باشگاه‌های بدنسازی، سالن‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی، مراکز همایش، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، سالن‌های تئاتر و سینما، رستوران ها، قلیان‌سراها، کافی شاپ‌ها و ... جزو صنوفی هستند که همچنان فعالیت‌شان مجاز نیست.

کد مطلب: ۱۰۳۷۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اخذ «کد بهداشتی» و آغاز به کار صنوف کم‌خطر از امروز

براساس آخرین تصمیم‌ها، صنوفی که اطلاعات خود را در سایت وزارت بهداشت وارد نکنند امکان فعالیت‌‌شان وجود نخواهد داشت. فاصله‌گذاری اجتماعی به‌معنای ساده یعنی واحد صنفی که در حال ارائه خدمت است هم باید متضمن سلامت خود و مشتریان باشد و هم به فعالیت اقتصادی بپردازد.

بازرسان اماکن و نیروی انتظامی و اتاق اصناف ایران، دفاتر خدمات سلامت در بخش خصوصی و کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌‌ای در این برنامه ناظر اصناف هستند البته این بازرسان نمی‌‌توانند 24ساعته بر این اصناف نظارت داشته باشند.

براساس آخرین اطلاعیه‌ها کارفرمایانی که در سایت salamat.gov.ir ثبت‌‌نام می‌‌کنند تعهداتی را می‌‌پذیرند یکی از این تعهدات رعایت پروتکل‌‌هاست و تمام کارگران باید فرم اظهارنامه‌‌ای را پر و به کارفرما ارائه کنند و اگر کارفرما قصوری داشت مطابق با قوانین کشور با او برخورد قانونی و قضایی انجام می‌‌شود.

روز گذشته قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: طی مکاتبات و پیگیریهای مستمر اتاق اصناف تهران از این ستاد، در نهایت امروز مصوب شد تا پاساژها و بازارهای مسقف از تاریخ یکم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کنند.

نوده‌فراهانی افزود: پیرو این مصوبه ساعت فعالیت پاساژها و بازارهای مسقف تا ساعت ۱۸ (۶ بعد از ظهر) خواهد بود و این مراکز می‌بایست پس از این ساعت تعطیل کنند.

فراهانی تاکید کرد: تمامی واحدهای صنفی کم خطر مستقر در بازار تهران، پاساژها و بازارهای مسقف باید نسبت به ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir اقدام و کد مجوز بهداشت را دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند. فعالیت این واحدها بدون ثبت نام و دریافت کد مجوز غیر مجاز خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف در پایان با علام اینکه صنوف پر خطر همچنان تعطیل است، اظهار امیدواری کرد: همانطور که با پیگیری‌های صورت گرفته پاساژها و بازارهای مسقف بازگشایی شد، در تلاش هستیم تا با همکاری و رعایت کامل پروتکل ها بهداشتی توسط اصناف و مردم عزیز، امکان فعالیت اصناف پر خطر نیز در مراحل دیگر مهیا شود.

فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود(فقط امکان غذای بیرون بر دارند)، گرمابه، سونا و ماساژ، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا جزو صنوف پر خطر بوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.

رئیس‌ مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص گفته است: فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی هستند که ضمن ثبت نام در سامانه، منتظر اعلام ستاد بازگشایی خواهند بود.

توانایی ثبت نام روزانه یک میلیون صنف در سامانه وزارت بهداشت وجود دارد

علیرضا رییسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره اختلالات سامانه ثبت اصناف به ایسنا گفته بود اوایل اشکالاتی در ثبت سامانه وجود داشت؛ چراکه اولا ارتباط با ثبت احوال برای استعلام‌گیری قطع شده بود و دوما در روزهای ابتدایی حجم زیادی برای ثبت‌نام مراجعه می‌کردند، اما مشکلات برطرف شده است و با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، توانایی ثبت نام روزانه یک میلیون صنف در سامانه وجود دارد و مشکلی وجود ندارد.

با وجود این اعلام هنوز هم اصنافی وجود دارند که در ویرایش اطلاعات وارد شده با مشکل مواجه هستند. برخی از فعالان صنف قطعات یدکی اتومبیل از جمله این صنوفی هستند که مشکل آنها در ثبت اطلاعات یا ویرایش اطلاعات گزارش شده است؛ مشکلاتی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده و با امکان بازگشایی مابقی اصناف تا 15 اردیبهشت باید برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار