مدرس دانشگاه:
تیترنویسی در خبرنگاری، اصل پایه و مهمی است
اصفهان (پانا) - نویسنده و مدرس دانشگاه، تیترزنی را به عنوان پایه و اساس خبرنگاری توصیف کرد.

مجید رضاییان، نویسنده و مدرس دانشگاه کارگاه با مضمون تکنیکهای تیترنویسی در جمع اصحاب رسانه در مورد حقیقت، واقعیت و عینیت، توضیحاتی را با مشارکت حضار بیان کرد.
وی اظهار کرد: هر چیزی که قابل لمس و شمارش و احصا باشد، عینیت است و هرگاه عینیت با احساس جمع بسته شود، واقعیت است. واقعیت بدون عینیت نداریم و واقعیت ازعینیت ناشی میشود.
مدرس دانشگاه عنوان کرد: عینیت، خبر است و نمیتوان چیزی به آن اضافه یا کم کرد ولی گزارش خبری از عینیت تشریح میشود و میتوان آن را بسط داد. خبر به سمت گزارش خبری، تشریح اطلاعات معنا میشود. در یادداشتنویسی از حقیقت میگوییم و تیتر آن چیزی نیست که از خودت بگویی یا تشبیه کنی ولی در متن نداشته باشی.
وی ابراز کرد: در تیتر خبر، اجازه ندارید اظهار نظر کنید و میل شخصی خودتان را دخیل کنید اما در روزنامهنگاری، حقیقت چیزی است که تلخ، شیرین یا شگفتانگیز باشد و میتوانید اظهار نظرکنید. تیتر میتواند از ۶ تا ۸ کلمه باشد.
رضاییان در مورد تکنیکهای واژهگزینی در تیترنویسی گفت: ۳ نوع واژهگزینی داریم. یک: واژهگزینی مطلوب که بهداشت روانی مخاطب حفظ میشود مثل «هامون در خانه سبز آرام گرفت.» دوم: واژهگزینی منفی آن چیزی که در جامعه رشد منفی دارد را توسعه میدهیم مثل «بمب خاموش» که خبر فقر در جامعه را بیان میکند و سوم: واژهگزینی کلیشهای که ذخیره ذهنی آشنای مخاطب را در تیتر به کار میبریم مثل «ارز در آفساید» که از یک واژه کلیشهای استفاده میکنید.
وی افزود: گاهی در تیترنویسی از کنایه، ضربالمثل، تشبیه و شعر هم استفاده میشود. مثل «ناخن خشکی دولت یونان» یا «خانمهای عشق خرید طلا» یا «سال به سال دریغ از پارسال» و «از ماست که برخواست»
مدرس دانشگاه تاکید کرد: اساس دنیا بر ارتباطات است و روزنامهنگاری علمی، زیر مجموعه ارتباطات است.
ارسال دیدگاه