دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان‌های شهرضا:

عدم آموزش سخنرانی راحت در مراسم از نقاط ضعف اغلب دانش‌آموزان است

اصفهان (پانا) - دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان‌های شهرضا گفت: یکی از نقاط ضعف اغلب دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، عدم آموزش در زمینه راحت سخن گفتن در مواقع مختلف به‌ویژه در حضور جمع همکلاسی‌ها و دانش‌آموزان مدرسه و مناسبت‌ها و مراسم‌های گوناگون است.

کد مطلب: ۱۵۴۱۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
عدم آموزش سخنرانی راحت در مراسم از نقاط ضعف اغلب دانش‌آموزان است

غلامرضا جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره کتاب هانیه رامین‌نیا (خبرنگار پانا) گفت: «چند روز پیش، کتابی به دستم رسید و از آنجا که مدتی درباره محتوای به‌کاررفته در آن یعنی موضوع فن بیان، مطالعاتی داشتم و گاهی به ضرورت، کارگاه‌های آموزشی مرتبط با آن برگزار کرده بودم، توجهم را به خود جلب کرد. نویسنده کتاب، دانش‌آموزی نوجوان، باانگیزه و پرتلاش به نام «هانیه رامین‌نیا» است که آنگونه که اطلاع حاصل کردم در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کند و از تیره خوشنام تله بازلو طایفه دره شوری ایل قشقایی است.»

وی افزود: «کتاب دارای ظاهری آراسته و فهرستی منظم است. پیوستگی و انسجام مطالب، هر انسان علاقه‌مند به مطالعه و پژوهش را به خود جلب می‌کند. نثر کتاب، ویراسته و خالی از هر نوع پیچیدگی و ابهام است و با در نظر داشتن موارد یادشده، اثری در خور توجه و شایسته تحسین و بسیار کاربردی است.»

جهانشاهی تصریح کرد: «نویسنده، عنوان کتاب را آموزش فن بیان برای کودکان گذاشته ولی با کمی درنگ و توجه بیشتر در کتاب می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هر چند عنوان اینگونه است اما درونمایه کتاب برای همه سنین، ارزش آموزشی و کاربردی دارد و می‌تواند به عنوان منبعی یکدست و ارزشمند محسوب شود.»

وی ادامه داد: «یکی از نقاط ضعف اغلب دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، عدم آموزش در زمینه راحت سخن گفتن در مواقع مختلف به‌ویژه در حضور جمع همکلاسی‌ها و دانش‌آموزان مدرسه و مناسبت‌ها و مراسم‌های گوناگون است. دلایل مهم این ضعف را می‌توان به عدم آموزش صحیح در کلاس‌های مدارس، نداشتن اعتماد به نفس کافی و نداشتن شیوه مناسب در ارائه مطلب دانست. در بسیاری موارد، دانش‌آموز علاوه بر داشتن تجربه پاسخگویی در موارد مشابه و داشتن احاطه به موضوع، دچار نگرانی و استرس می‌شود و با وجود اشراف کافی به محتوایی که قرار است درباره آن در حضور جمع و معلمان خود صحبت کند، دچار نگرانی می‌شود و از پاسخگویی بازمی‌ماند.»

دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان‌های شهرضا تصریح کرد: «مطالعه این کتاب و تمرین‌های کاربردی آن به زبان ساده می‌تواند راهگشای این گروه از دانش‌آموزان و حتی دانشجویان نیز باشد. از دیگر مزایای این کتاب، بررسی موشکافانه موضوع از کلیات به جزئیات و تحلیل عمیق بحث و تعمیم آن برای رسیدن به موفقیت‌های برقراری ارتباط در دوران کودکی تا کسب موقعیت‌های شغلی و اجتماعی و کسب اعتماد به نفس از طریق فن بیان است. نویسنده در جای‌جای کتاب می‌کوشد، مخاطب خود را به انجام تمرین‌های عملی و کاربردی و در عین حال جذاب، راهنمایی کند و با بهره‌گیری از تکنیک‌های گوناگون از جمله انتخاب واژگان مناسب و غنی، توسعه دایره واژگان، انتخاب لحن و آوای مناسب، به‌کارگیری زبان بدن، شفافیت‌های بیانی، روش‌های کاهش استرس و اضطراب، ایجاد ساختار مناسب در گفتار و بیان، اهمیت شنیدن و گوش دادن فعال، مخاطب خود را برای زندگی پیش روی خود آماده کند.»

وی ادامه داد: «در بخش‌های پایانی کتاب، تکنیک‌های عملی در بهبود فن بیان به طور مشروح و دسته‌بندی شده‌ای به مخاطب پیشنهاد می‌کند و روش‌هایی کاربردی از جمله تمرین‌های تلفظ صحیح واژگان، انتخاب مناسب واژه‌ها، تمرین‌های کنترل صدا، تنفس عمیق، شیوه‌های کاهش اضطراب و استرس، بازی‌های گفتاری، بهره‌گیری از موسیقی، تکرار و پایداری در تمرینات را به صورت جداگانه ارائه می‌نماید و در پایان نیز به نتیجه‌گیری از تمامی مباحث مطرح شده در کتاب پرداخته است.از نقاط قوت بسیار مهم این اثر، داشتن منابع و مأخذ متنوع است که نویسنده با تسلط و اشراف به منابع و آثار، توانسته است با بهره‌گیری از حاصل‌اندیشه نویسندگان و پژوهشگران ایرانی و خارجی، اثری در خور توجه را به صورتی جامع، مختصر و مفید فراهم نماید.»

شایان ذکر است که این کتاب از سوی انتشارات چشم‌انداز قطب با فهرستی نودوهفت‌گانه از منابع انگلیسی و نود منبع فارسی در شمارگان هزار نسخه، روانه بازار نشر شده است.

خبرنگار : ریحانه عاشوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار