دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستانهای شهرضا:
عدم آموزش سخنرانی راحت در مراسم از نقاط ضعف اغلب دانشآموزان است
اصفهان (پانا) - دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستانهای شهرضا گفت: یکی از نقاط ضعف اغلب دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، عدم آموزش در زمینه راحت سخن گفتن در مواقع مختلف بهویژه در حضور جمع همکلاسیها و دانشآموزان مدرسه و مناسبتها و مراسمهای گوناگون است.
![عدم آموزش سخنرانی راحت در مراسم از نقاط ضعف اغلب دانشآموزان است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/371XqF0GXG1S/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHI96TUpsFRiYsAIKXaKdntA,,/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7%2B%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%C2%AB%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%2B%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%2B%D9%88%2B%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA%2B%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%2B%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%2B%D9%87%D8%A7%DB%8C%2B%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B6%D8%A7%2B%C2%BB%2B%D8%AF%D8%B1%2B%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%2B%D8%A8%D8%A7%2B%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%2B%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%A7%2B%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B6%D8%A7%2B%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%2B%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%2B%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87%2B%2B%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%2B%D9%86%DB%8C%D8%A7%2B%DA%AF%D9%81%D8%AA_%2B.jpg)
غلامرضا جهانشاهی در گفتوگو با خبرگزاری پانا درباره کتاب هانیه رامیننیا (خبرنگار پانا) گفت: «چند روز پیش، کتابی به دستم رسید و از آنجا که مدتی درباره محتوای بهکاررفته در آن یعنی موضوع فن بیان، مطالعاتی داشتم و گاهی به ضرورت، کارگاههای آموزشی مرتبط با آن برگزار کرده بودم، توجهم را به خود جلب کرد. نویسنده کتاب، دانشآموزی نوجوان، باانگیزه و پرتلاش به نام «هانیه رامیننیا» است که آنگونه که اطلاع حاصل کردم در مقطع متوسطه اول تحصیل میکند و از تیره خوشنام تله بازلو طایفه دره شوری ایل قشقایی است.»
وی افزود: «کتاب دارای ظاهری آراسته و فهرستی منظم است. پیوستگی و انسجام مطالب، هر انسان علاقهمند به مطالعه و پژوهش را به خود جلب میکند. نثر کتاب، ویراسته و خالی از هر نوع پیچیدگی و ابهام است و با در نظر داشتن موارد یادشده، اثری در خور توجه و شایسته تحسین و بسیار کاربردی است.»
جهانشاهی تصریح کرد: «نویسنده، عنوان کتاب را آموزش فن بیان برای کودکان گذاشته ولی با کمی درنگ و توجه بیشتر در کتاب میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هر چند عنوان اینگونه است اما درونمایه کتاب برای همه سنین، ارزش آموزشی و کاربردی دارد و میتواند به عنوان منبعی یکدست و ارزشمند محسوب شود.»
وی ادامه داد: «یکی از نقاط ضعف اغلب دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، عدم آموزش در زمینه راحت سخن گفتن در مواقع مختلف بهویژه در حضور جمع همکلاسیها و دانشآموزان مدرسه و مناسبتها و مراسمهای گوناگون است. دلایل مهم این ضعف را میتوان به عدم آموزش صحیح در کلاسهای مدارس، نداشتن اعتماد به نفس کافی و نداشتن شیوه مناسب در ارائه مطلب دانست. در بسیاری موارد، دانشآموز علاوه بر داشتن تجربه پاسخگویی در موارد مشابه و داشتن احاطه به موضوع، دچار نگرانی و استرس میشود و با وجود اشراف کافی به محتوایی که قرار است درباره آن در حضور جمع و معلمان خود صحبت کند، دچار نگرانی میشود و از پاسخگویی بازمیماند.»
دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستانهای شهرضا تصریح کرد: «مطالعه این کتاب و تمرینهای کاربردی آن به زبان ساده میتواند راهگشای این گروه از دانشآموزان و حتی دانشجویان نیز باشد. از دیگر مزایای این کتاب، بررسی موشکافانه موضوع از کلیات به جزئیات و تحلیل عمیق بحث و تعمیم آن برای رسیدن به موفقیتهای برقراری ارتباط در دوران کودکی تا کسب موقعیتهای شغلی و اجتماعی و کسب اعتماد به نفس از طریق فن بیان است. نویسنده در جایجای کتاب میکوشد، مخاطب خود را به انجام تمرینهای عملی و کاربردی و در عین حال جذاب، راهنمایی کند و با بهرهگیری از تکنیکهای گوناگون از جمله انتخاب واژگان مناسب و غنی، توسعه دایره واژگان، انتخاب لحن و آوای مناسب، بهکارگیری زبان بدن، شفافیتهای بیانی، روشهای کاهش استرس و اضطراب، ایجاد ساختار مناسب در گفتار و بیان، اهمیت شنیدن و گوش دادن فعال، مخاطب خود را برای زندگی پیش روی خود آماده کند.»
وی ادامه داد: «در بخشهای پایانی کتاب، تکنیکهای عملی در بهبود فن بیان به طور مشروح و دستهبندی شدهای به مخاطب پیشنهاد میکند و روشهایی کاربردی از جمله تمرینهای تلفظ صحیح واژگان، انتخاب مناسب واژهها، تمرینهای کنترل صدا، تنفس عمیق، شیوههای کاهش اضطراب و استرس، بازیهای گفتاری، بهرهگیری از موسیقی، تکرار و پایداری در تمرینات را به صورت جداگانه ارائه مینماید و در پایان نیز به نتیجهگیری از تمامی مباحث مطرح شده در کتاب پرداخته است.از نقاط قوت بسیار مهم این اثر، داشتن منابع و مأخذ متنوع است که نویسنده با تسلط و اشراف به منابع و آثار، توانسته است با بهرهگیری از حاصلاندیشه نویسندگان و پژوهشگران ایرانی و خارجی، اثری در خور توجه را به صورتی جامع، مختصر و مفید فراهم نماید.»
شایان ذکر است که این کتاب از سوی انتشارات چشمانداز قطب با فهرستی نودوهفتگانه از منابع انگلیسی و نود منبع فارسی در شمارگان هزار نسخه، روانه بازار نشر شده است.
ارسال دیدگاه