مستند «کیپاپ»؛ نگاهی آگاهانه به نفوذ فرهنگی کره در ایران
اصفهان (پانا) - نشست خبری مستند «کیپاپ» که به کارگردانی و نویسندگی علی کوثری و تهیهکنندگی محمدحسین جعفریان ساخته شده، به بررسی ابعاد مختلف موج گسترده موسیقی پاپ کرهای و تأثیر آن بر نوجوانان ایرانی پرداخته است.
یکی از نکات برجستهای که در این نشست بر آن تأکید شد، هدف اصلی مستند بود.
فردین علیخواه، یکی از کارشناسان حاضر در این نشست گفت: فان بودن در برابر کیپاپ، تهدیدی برای جامعه نیست اما پرستش آن میتواند آسیبزا باشد. در طول تاریخ، جوامع همواره تحت تأثیر جریانهای فرهنگی مختلف قرار گرفتهاند اما آنچه که یک فرهنگ را ماندگار میکند، میزان تطبیق آن با ارزشهای بومی و ملی است.
وی افزود: کیپاپ نیز مانند بسیاری از تبهای موسیقایی دیگر که در ایران رواج یافته بودند، سرانجام فروکش خواهد کرد. همانطور که روزی موسیقی ترکی، عربی و هندی در کشور ما محبوب بود اما بهمرور جای خود را به جریانهای دیگر داد، این سبک نیز در نهایت محو خواهد شد.
کیپاپ و مدیریت فرهنگی در ایران مستند «کیپاپ» با پرداختن به تأثیر این سبک موسیقی بر نوجوانان و جوانان، نگاهی انتقادی اما مستندگونه به پشتپرده این صنعت دارد. یکی از موضوعات اصلی مستند، بررسی نقش صنعت سرگرمی کره جنوبی در توسعه اقتصادی و فرهنگی این کشور است.
این مستند نشان میدهد که موج جهانی کیپاپ صرفاً یک حرکت هنری و موسیقایی نیست بلکه بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای ترویج فرهنگ کرهای و افزایش صادرات محصولات این کشور است. از کالاهای مصرفی گرفته تا محتوای دیجیتال، صنعت سرگرمی کره توانسته است بازارهای بینالمللی را تسخیر کند و فرهنگ خود را در جهان گسترش دهد.
واکنشها به مستند و پیامدهای آن
مستند «کیپاپ» تلاش دارد که مسأله نفوذ فرهنگی را از زاویهای واقعبینانه و نه صرفاً انتقادی بررسی کند. سازندگان مستند تأکید کردند که هدف آن تخریب یا مقابله با طرفداران این سبک نیست بلکه ایجاد آگاهی نسبت به تأثیرات آن در جامعه است.
علیخواه در این باره تصریح کرد: در دوران کنونی، مدیریت فرهنگی یکی از مهمترین چالشهای کشورهاست. ما نمیتوانیم از جریانهای جهانی دور بمانیم، اما باید آگاه باشیم که چگونه آنها را مدیریت کنیم تا هویت فرهنگی و ملی ما تحت تأثیر قرار نگیرد.
مستند «کیپاپ» تلاشی برای ایجاد یک نگاه آگاهانه به پدیدهای جهانی است که طرفداران زیادی در ایران دارد. این مستند با تحلیلهای مستند و گفتوگو با کارشناسان، سعی کرده است که تصویر واقعبینانهای از این جریان ارائه دهد.
در نهایت این مستند به این نتیجه میرسد که موسیقی و فرهنگهای وارداتی زمانی میتوانند بهصورت مثبت در جامعه تأثیر بگذارند که مدیریتشده و متناسب با ارزشهای بومی پذیرفته شوند. همانطور که موجهای موسیقیایی قبلی در ایران جای خود را به جریانهای دیگر دادند، کیپاپ نیز در نهایت به سرنوشت مشابهی دچار خواهد شد، اما مهم آن است که جامعه چگونه از این تجربیات برای آینده خود درس بگیرد.
ارسال دیدگاه