وزیر آموزش و پرورش:

هیچ دانش‌آموز دختری به‌خاطر نبود مدرسه از تحصیل باز نمی‌ماند

اصفهان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت در حالی که با GPI (شاخص ارزشیابی تحصیلی در جهان) حدود منفی ۳۷.۵ انقلاب کرده‌ایم اما امروز نرخ دسترسی دختران و پسران به تحصیل، یک است و این یعنی هیچ دختری در کشور به خاطر نبود مدرسه از تحصیل باز نمی‌ماند.

کد مطلب: ۱۴۸۰۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
هیچ دانش‌آموز دختری به‌خاطر نبود مدرسه از تحصیل باز نمی‌ماند

رضامراد صحرایی در بیست‌وششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید از ویژگی‌های رئیس جمهور شهید یاد کنیم که عبارت‌اند از عدالت که کلیدواژه عملکردی رئیس جمهور عزیزمان بود. او که از سلاله‌ پیامبر(ص) بود، بیان می‌کرد که محبوبیت تمام پیامبران و انبیا، تنها عدالت بوده است. بنابراین ما هم باید برای عدالت بکوشیم.

وی با بیان اینکه کلیدواژه‌ دوم رئیس‌جمهور شهید، مردم بود، افزود: او مسیر خدمت به مردم را مسیر تعالی و قربة الی الله می‌دانست و کلیدواژه سوم، ایران و اقتدار این سرزمین گهربار که برای او مهم‌ترین خط قرمز بود و این دستاورد را در طول تاریخ همواره مرهون کسانی هستیم که عظمت آن را درک کردند، برای آن جانفشانی کردند و در حفظ آن کوشیدند. ایران، خاک گهرباری که در زمین خودش امثال رئیس جمهور شهید را پرورانده، مادامی که چنین شهیدانی را می‌پرورد، حتما لیاقت پایتختی منجی آخر بشریت را نیز خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خیرین مدرسه‌ساز در اهتمام خود به هر ۳ ویژگی‌ مذکور از همراهان و کسانی هستند که می‌توانند بگویند راهمان همان راه رئیس جمهور شهید است.

صحرایی با بیان اینکه در این جلسه که نام رئیس جمهور شهید به میان آمد باید به چند دستاورد اشاره کنم که نقش خیرین در آن‌ها بی‌بدیل‌ است، ادامه داد: دستاورد اول، نرخ پوشش تحصیلی است. در زمان انقلاب، نرخ پوشش تحصیلی‌مان یعنی نرخ امکان دسترسی افراد واجب‌التعلیم به مدرسه حدود ۵۷ درصد بوده است اما امروز به فضل خداوند متعال، جزو کشورهایی هستیم که نرخ دسترسی‌مان ۹۹.۹۸ درصد است و در آخرین آماری که موجود است، جزو کشورهایی هستیم که در گروه کاملا دسترس‌پذیر قرار گرفته‌ایم که نقش خیرین در دستیابی به این مقام، نقشی بی‌بدیل و انکارناپذیر است.

وی تاکید کرد: آمار دوم در مورد شاخص جی‌پی‌ای (GPI) یعنی شاخص برابری دسترسی دختران و پسران به آموزش است که مع‌الاسف در سراسر دنیا نرخ دسترسی دختران کمتر از پسران است. هر چه این نرخ از یک، کمتر باشد یعنی دسترسی دختران کمتر بوده، اگر در حوالی یک باشد یعنی دختران و پسران، دسترسی مساوی داشته‌اند و اگر بیش از یک و مثبت باشد یعنی دسترسی دختران بیشتر بود که تقریبا چنین چیزی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حالی که با جی‌پی‌آی حدود منفی ۳۷.۵ انقلاب کرده‌ایم اما امروز نرخ دسترسی دختران و پسران، یک است. یعنی هیچ دختری در کشور به خاطر نبودن مدرسه از تحصیل باز نمی‌ماند.

صحرایی با بیان اینکه این آماری است که دیروز در جلسه هیات وزیران توسط سازمان اداری استخدامی و مبتنی بر گزارشات جهانی ارائه شد، خاطرنشان کرد: در این موضوع هم نقش خیرین کم‌نظیر است. از آن جهت که در ۷۰۰۰ مدرسه‌ای که در ۳۳ ماه خدمت بی‌منت و بی‌وقفه رئیس جمهور شهید گذشت و در زمان او ساخته شد، ۶۴ درصد این مدارس در مناطق روستایی و شهری کم‌برخوردار بود که نقطه هدف اساسی آن عدالت است.

وی با بیان اینکه معماری ایرانی و اسلامی در سنت مدرسه‌سازی خیرین، هویت‌بخش است، اظهار کرد: نکته‌ای که سند تحول بنیادین بر آن تاکید دارد، آمایش سرزمینی در مدرسه‌سازی است. سند‌ تحول می‌گوید مدرسه را با نگاه ۵۰ سال بعد بسازید. در نتیجه همه شما را به ساختن مدرسه در جایی که نیاز بیشتری داریم، دعوت می‌کنم نه در جایی که خودمان می‌خواهیم بلکه در جایی که خدا می‌خواهد و جایی که خدا می‌بیند. جاهایی از کشور، فضای آموزشی نامناسبی دارد که همه باید همت کنیم کار خیر را به آن منطقه نیازمند ببریم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به خیرین مدرسه‌ساز و با بیان اینکه پیشرفت چشمگیری در مدرسه‌سازی داشتیم و نکته دوم، ادامه کار خیر شما در مدرسه‌یاری است، گفت: مسیر مدرسه‌یاری، مسیر چشمگیری است که خیرین گرانقدر در مسیر آن بکوشند. مدرسه‌یاری یعنی اینکه هنرستان ساخته شده اما تجهیزات آن تکمیل نیست، خیر عزیز کارگاهی را با نیت خیر تجهیز کند و آزمایشگاهی را با نیت خیر بسازد.

وی تاکید کرد: مدرسه‌یاری و یاری کردن مدرسه، مساله جدی است. مدرسه، یک فضای فعال، پویا و دائم در حال کار و ارائه خدمت است و در نتیجه، دائم باید کمک شود. دولت‌ها عموما نمی‌توانند همه نیاز مدارس را برطرف کنند و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی که امروزه نیاز هنرستان‌های ماست، عرصه فوق‌العاده‌ای برای خدمت است. خلاقیت مجمع خیرین اصفهان ستودنی است.

صحرایی با بیان اینکه تعریف وجوه دیگری از کار خیر مثل کمک به تعلیم معلمان و فراهم کردن زمینه‌هایی برای تربیت معلمان نیکو افق آینده‌نگری ماست، خاطرنشان کرد: دعوت می‌کنم همه‌ شما را به تمرکز به مراکز تربیت معلم که اثر آن‌ها از مدرسه‌ها هم بیشتر است. جاهایی که معلم در آن‌ها ساخته می‌شود. مدرسه قوی به واسطه معلمان خوب می‌تواند تضمین‌کننده ایران قوی باشد و مراکز تربیت معلم در کشور ما نیاز به حمایت خیرین دارد که این باب جدید را هم باز کنید که در آن خیر کثیر نهفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار