احیای انرژی فراموششده توسط دانشآموز مخترع اصفهانی
اصفهان (پانا) - دانشآموز مخترع اصفهانی به احیای انرژی فراموششده پرداخته است.
اهورا ابولی ۱۶ ساله، مخترع دانشآموز پایه یازدهم رشته تجربی دبیرستان پرورش استعدادهای درخشان شهید اژهای است. وی دارای مقامهای بسیاری از جمله مقام اول کشوری رشته آبرنگ مسابقات فرهنگی هنری فردا ۱۴۰۲، برگزیده در جشن ستارگان سمپاد ۱۴۰۲، برگزیده در نهمین مسابقه بینالمللی علوم اعصاب (Brain Bee) ۱۴۰۲، برگزیده به عنوان ۲۷ نخبه برتر سال در جایزه نوبل ایران (جایزه البرز) ۱۴۰۱، برترین پژوهشگر دانشآموز سال ۱۴۰۱، مقام اول در جشنواره بینالمللی نور (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) ۱۴۰۱، مقام اول کشوری بخش هنری و مفهومی بخش مفاهیم قسمت ساخت کلیپ مسابقات کنگره قرآنی سمپاد ۱۴۰۱، مقام اول کشوری در بخش سازه در مسابقات اکسیر – ایدهران (کانون پتنت ایران )۱۴۰۱، مقام اول کشوری خوارزمی بخش دستسازه ۱۴۰۰، مقام اول پژوهشگر برتر کشوری هفته پژوهش ۱۴۰۰، مقام اول استان در مسابقات پژوهشسراهای دانشآموزی بخش زیست فناوری بیوانرژِی ۱۴۰۰ و راهیافته به مرحله نهایی کشوری ۱۴۰۰، مقام اول مسابقات داناب بخش ساخت ماکت، مقالهنویسی و ساخت کلیپ، مقام اول مسابقات فرمول صفر ۱۴۰۰، برگزیده جشن ستارگان استان ۱۴۰۰، مقام اول و عالی کشوری کنگره قرآنی مفاهیم بخش کلیپ ۱۴۰۰، مقام اول استانی کنگره قرآنی مفاهیم بخش کلیپ ۱۴۰۰، راهیابی به مجمع کشوری کنگره قرآنی بخش مفاهیم و هنری ۱۴۰۰، داور بخش بینالملل سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ۹۹، راهیابی به مرحله نیمهنهایی جشنواره فیلمسازی مدرسه ۹۹، راهیابی به مرحله نهایی مسابقات کشوری اینترکارسولار ۹۹، رتبه اول نقاشی منطقه در بیستمین مسابقات پرسش مهر ۹۸، راهیابی به مرحله دوم مسابقات ایده کاپ ۲۰۲۰ اصفهان و دریافت لوح افتخار ۹۸، مدال طلای کشوری المپیاد ریاضی مبتکران سال ۹۸، داور بخش بینالملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان ۹۸، مقام سوم کشوری تکنوازی گیتار کلاسیک مسابقات مگتان ۱۳ بخش آزاد کتگوری اینرنتی ۹۸، مقام اول استان در رشته دومینو سال تحصیلی ۹۷-۹۸، مقام اول منطقه ۵ در رشته نقاشی مدادرنگی (پرسش مهر ریاست جمهوری) سال ۹۷-۹۸، راهیابی به مرحله دوم المپیاد جهانی ریاضی فرمول وحدت روسیه ۲۰۱۹-۲۰۱۸، دانشآموز پژوهشگر نمونه استان سال ۹۵، برگزیده نخبه شاهینشهر در ۲ سال متوالی ۹۵ و ۹۶ و مقام اول منطقه در رشته نقاشی سال ۹۴ است.
وی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «پروژه من احیای انرژی فراموششده است که یک پروژه در زمینه زیست فناوری بیوتکنولوژی و دارای ۲ بخش احیای آبهای خاکستری و تولید بیوگاز است. این دستگاه میتواند آبهای خاکستری مانند آبهایی که کثیف نیست را قبل از رسیدن به فاضلاب داخل تصفیهخانه کند و با استفاده از فیلترهایی که طراحی کردهایم آنها را تصفیه کند و آب آن وارد چرخه مصرف شود و در بخش بیوگاز از فضولات خانگی مقدار قابل توجهی گاز تولید شود.»
ابولی افزود: «نکته قابل توجه این است که میزان زیادی آب و گاز دوباره وارد چرخه مصرف میشود و این دستگاه میتواند یک ساختمان را به وسیله تنظمیات دورهای خودکفا کند و نیازی نیست از منابع دیگر آب و گاز گرفته شود. این دستگاه میتواند از ۱۷۰ لیتر مصرف روزانه آب ۱۱۹ لیتر آب بالغ بر ۷۰ درصد را به چرخه خانگی برگرداند که این میزان خیلی زیادی است.»
دانشآموز مخترع اصفهانی با بیان اینکه اولین بار از کلاس سوم ابتدایی، ایده این پروژه به ذهن او رسیده است و روند خیلی جالبی دارد، خاطرنشان کرد: «مسالهای که در ذهنم بود، این بود که ما در بحران آب هستیم و بارندگی خیلی کم شده است و این منجر به این میشود که باید مردم، کمتر آب مصرف کنند. به خودم گفتم اگر سیستمی بسازیم که بدون دخالت انسان، آب کمتری مصرف کند مشکل حل خواهد شد و اولین کاری که من انجام دادم، احیای آب فراموششده بود.»
وی با بیان اینکه ما باید برای اتفاقاتی که اطرافمان میافتد، دغدغهمند باشیم، ادامه داد: «جلوتر که رفتیم من به مسالهای رسیدم به عنوان «بحران انرژی در داخل ایران و میزان زیادی آلودگی که تولید میشود که یکی از دلایل اصلی آن سوختهای خانگی است. به این فکر فرو رفتم که گازی برای ساختمان تولید کنیم که آلودگی کمی داشته باشد. این ایده به ذهن من رسید که داخل ساختمانی که توانستیم آب را برگردانیم، گاز را هم برگردانیم. نمونههای خارجی مشابه آن را بررسی کردم که فوقالعاده گرانقیمت هستند و من برای کاهش هزینهها توانستم راکتور جدیدی را طراحی کنم که بسیار ارازنتر است و کارایی بیشتری دارد و میتواند انرژی یک ساختمان هفت طبقه را تولید کند.»
دانشآموز مخترع اصفهانی ادامه داد: «توصیه من به کسانی که علاقهمند به اختراع هستند این است که کوچکترین ایدههایی که دارند را رها نکنند و ممکن است خیلی ایدههای خوبی دارند ولی فکر میکنند که این ایدهها غیرممکن است ولی خیلی از ایدهها میتوانند دنیا را تغییر دهند. هرگز ناامید نشوید و اگر به مشکلی برخوردید سعی کنید به دنبال رفع آن مشکل باشید و من هم در این پروژه به مشکلات زیادی برخوردم و تلاش کردم مشکلات را رفع کنم و همیشه سعی کنم تکبعدی نباشم و علاقهمندیهای خود را دنبال کنم.»
وی با بیان اینکه هدف نهایی من ایجاد تحول در زندگی انسانهای جهان و ایجاد سهولت در زندگی روزمره است، تصریح کرد: «به نظر من نقطه قوت یک انسان میتواند پشتکار و خوشبینی به آینده و ناامید نشدن باشد که من سعی میکنم این ویژگیها را در خودم پرورش دهم.»
ابولی با بیان اینکه از همه افراد حامی بهخصوص پدر و مادم که با تمام مشکلات زندگی همیشه برای من پشتیبان و امیددهنده بودهاند قدردانی میکنم، خاطرنشان کرد: «پدر و مادرم از کودکی به دنبال این بودند که ببینند من در چه زمینههایی علاقه و توانایی دارم و در نهایت این روحیه به چالش کشیدن را در من به وجود آوردند که جایگاه خودم بین دانشآموزان استان، کشور و جهان خودم را بسنجم و بدانم جایگاهم کجاست و اینکه من را یک انسان تکبعدی تربیت نکردند.»
وی بیان کرد: «علاقه زیادی به تکنولوژی دارم و در آینده دوست دارم در این رشته تحصیل کنم و یک نوروساینتیس قوی باشم و در مقاطع بالاتر پرچم کشورمان را بالا ببرم.»
دانشآموز نخبه اصفهانی به همسنوسالان خود توصیه کرد: «علاقههای خود را دنبال کنید و تا پای جان به آنها پایبند باشید. هیچ وقت ناامید نشوید و همیشه به آینده خوشبین باشید، آینده مورد علاقه خود را هر شب قبل از خواب در ذهنتان مرور کنید و نگذارید هیچ چیز و هیچ کس آن دیوار را خراب کند و اهداف شما را دستکاری کند. زیرا این اهداف منحصر به شخص شما است.»
ارسال دیدگاه