مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج :
یکی از رویکردهای اصلی ستاد پروژه مهر استقرار کامل نظام مدرسه محوری است
کرج (پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج با بیان اینکه تربیت اخلاقی ،اجتماعی ، سیاسی و ارتقای فرهنگی جامعه از مدرسه آغاز می شود،یکی از رویکردهای اصلی ستاد پروژه مهر را استقرار کامل نظام مدرسه محوری دانست.
فرزاد شعبانی با اشاره به تعاریف ارائه شده در خصوص مدیریت مدرسه محور گفت:«مدیریت مدرسه محور یعنی فراهم شدن زمینه انتقال قدرت تصمیم گیری به سطح مدرسه، همچنین مدیریت مدرسه محور نزدیک شدن فرآیند تصمیم گیری به آموزش دهندگانی که تصمیم ها در نهایت بر آنها تاثیر میگذارد.»
او افزود:«مدیریت مدرسه محور را بعنوان یک شکل عدم تمرکز سازمان می توان نگریست به نحوی که در آن تصمیم ها به وسیله کسانی اتخاذ میشود که بیش از دیگران نسبت به کیفیت آموزشی که دانش آموزان دریافت میکنند ؛ آگاهی و توجه دارند ؛ یعنی مدیر، معلمان، والدین، و خود دانش آموزان چرا که عامل تربیت، عوامل درون مدرسه هستند و افراد بیرون از مدرسه مانند؛ وزیر یا رئیس منطقه نقش مستقیمی بر روی تربیت ندارند. در نتیجه نظام اجرایی پشتیبان مدرسه است نه عامل تربیت و پشتیبانان مدرسه وظیفه دارند از عاملان تربیت حمایت کنند و اگر این حمایت صورت نگیرد کوتاهی کرده اند.»
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ادامه داد:«مدرسه محوری یا تصمیم گیری مشارکتی در مدرسه، یک بازنگری در مدارس به ویژه مدارس دولتی است، که انحصار قدرت تصمیم گیری را از یک ناحیه مرکزی، به یک مدرسه به منظور بهبود عملکرد آن مدرسه را به دنبال دارد. این فرایند به سمت افزایش دادن سطح دخالت و درگیری مدرسه در اداره مدیریت خود است.»
او خاطر نشان کرد:«این تعامل برای ایجاد و تحقق اهداف و اثر بخشی در مدرسه است. به بیان دیگر این فرایند باعث توانمندی مدرسه برای ایجاد تصمیم گیری های آموزشی در مورد نیازهای یک مدرسه و کمک به استفاده موثر از منابع محدود مدرسه و تقویت مشارکت محلی در اداره امور مدارس است. به این ترتیب مدرسه محوری بر اثر تمرکز زدایی در نظام آموزشی و انتقال اختیار و قدرت تصمیم گیری به مدرسه بوجود می آید.»
شعبانی با بیان اینکه توسعه و تربیت در حوزه های اخلاقی ، اجتماعی و سیاسی و ارتقاء فرهنگی یک جامعه از مدرسه آغاز می گردد،تصریح کرد:«بدین ترتیب فهم تامل اینکه چگونه مدرسه محوری میتواند سودمند باشد، نیازمند مشخص کردن شرایط مورد نیاز برای برانگیختن و توانا کردن مدارس به منظور استفاده از قدرت تصمیم گیری خود و همچنین سازگار کردن نوآوری های متناسب و توسعه دهنده عملکرد مدرسه است.»
ارسال دیدگاه