هدایت تحصیلی دانش آموزان یک فرآیند است

کاشان (پانا) - معاون اداره آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از رویکردهای اصلی در آموزش و پرورش فرایندی کردن هدایت تحصیلی است یعنی نباید هدایت تحصیلی محدود به پایه نهم شود.

کد مطلب: ۹۱۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی دانش آموزان یک فرآیند است

به گزارش پانا کاشان، رحیم محمدی در همایش هدایت تحصیلی در کانون جوانه های کاشان اظهار کرد: هدایت تحصیلی یک فرایند زمان‌بر است پس باید سعی کنیم علایق و استعدادهای اثبات شده دانش‌آموزان را بسنجیم. متاسفانه چون زیرساختهای لازم را نداریم، آزمون های رغبت و توانایی به صورت نقطه ای انجام می‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم دانش آموزان را در مسیری قرار دهیم که انتخاب رشته و هدایت تحصیلی متناسب با علایق و استعدادهایش داشته باشد، در این صورت آموزش و پرورش هم اثربخش خواهد بود و به اهدافش رسیده است.

وی تاکید کرد: باید در جایی که نیاز به شناخت استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان داریم و برای اینکه هدایت تحصیلی موثر داشته باشیم در حوزه استعداد و رغبت اثبات شده باشد. مثلا رشته تجربی که خیلی مورد علاقه خانواده ها است، وقتی فرد در محیط واقعی قرار می گیرد مشخص می‌شود که مسیر درستی انتخاب نشده است.

معاون اداره آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کسانی که تا مسیر دانشگاه میروند و نوبت به اشتغال می رسد، 83 درصد این افراد وارد مشاغلی می‌شوند که هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارد.

وی افزود: در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی باید به دو اصل توجه داشته باشیم. خودشناسی که به خود فرد بستگی دارد و شغل شناسی یا رشته شناسی که باید دانش آموزان و خانواده هایشان را با رشته های تحصیلی و شرایط آن آشنا کنیم.

وی تصریح کرد: دوره اول متوسطه دوره هویت شناسی دانش آموز است و محتوای آموزشی به گونه ای است که این هویت را برای فرد ایجاد می کند. اگر مرحله خود شناسی به درستی اتفاق بیفتد منجر به موفقیت شغلی می شود و اگر رشته شناسی هم اجرا شود منجر به رضایت شغلی می شود. مولفه های خودشناسی عبارت از رغبت و انگیزه، استعداد، سوابق تحصیلی، ارزش‌ها و تیپ شناسی است .

وی تاکید کرد: در رشته شناسی، اول ماهیت رشته است که فرد باید با آن آشنا شود و بیشتر به تبعات آن مثل درآمد توجه داریم. دوم، توانایی لازم را داشته باشد که آیا رشته با توانایی شما مناسب است ؟ سوم، میزان موفقیت فارغ التحصیلان کسانی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند. چهارم، بازار کار که یک امر بیرونی است و باید برای آن برنامه‌ریزی انجام دهند و نکته پنجم، که این رشته بتواند ما را از لحاظ درآمد مستقل کند .

محمدی گفت: نقش های موثر در هدایت تحصیلی شامل مدیر، خانواده، معلم، مشاور و محیط جامعه است که نقش مدیر با چرایی و چیستی هدایت تحصیلی نقش راهبری دارد، خانواده و معلم نقش مداخله‌گر دارد اما مشاور مداخله گرانه نیست زیرا با چگونگی هدایت تحصیلی نقش راهبردی دارد و برای دانش آموز فضای مناسب ایجاد می کند.

معاون اداره آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: نقش جامعه از کنترل ما خارج است اگر بتوانیم برای تحصیل دانش آموزان تاثیر بگذاریم می توانیم بر انتخاب رشته در دانشگاه هم تاثیر بگذاریم وحتی بازار کار هم از هدایت تحصیلی تاثیر می گیرد.

کارشناس مسوول آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: آموزش های مهارتی یکی از نیاز های اصلی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت ویژه به پرداخته شده و بر این اساس و توسعه آموزش ها مهارتی را در دوره اول متوسطه آغاز کرده ایم .

سعید مکاریان نوش آبادی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ترویج آموزش‌های مهارتی، برنامه ایران مهارت است که در سال 97 با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 10 درصد مدارس متوسطه سال اول اجرا شد.

وی افزود: کسب مهارتهای شغلی و حرفه ای یکی از ضرورتهای نظام های آموزشی پیشرفته است که باید برای کاربردی کردن علم و آموخته های نظری دانش اموزان در مدارس مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش پانا همایش یک روزه هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم با حضور مدیران و مشاوران مدارس متوسطه شهرستان کاشان در کانون جوانه های این شهر برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار