آثار تاریخ و تمدن را در چهارشنبه سوری تخریب نکنیم

کاشان ( پانا) - عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد گفت: چهارشنبه سوری جشن ملی ایرانیان است و نباید به بهانه برگزاری این آیین، آثار تاریخ و تمدن را تخریب کنیم.

کد مطلب: ۹۰۲۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
آثار تاریخ و تمدن را  در چهارشنبه سوری تخریب نکنیم

امیر کدخدایی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: به منظور آگاه سازی مشارکت شهروندان برای نگهدای مکانهای تاریخی خارج از شهرها، سه شنبه شب از ساعت 21 تا 23 ، حلقه انسانی گرد شهر ایلخانی نوش آباد، تشکیل خواهد شد.

وی افزود: سخنرانی رییس هیئت کاوش شهر ایلخانی نوش آباد با موضوع معرفی این اثر تاریخی و سخنرانی رییس پژوهشکده کاشان شناسی دانشگاه کاشان، در خصوص مشارکت اجتماعی در مسیر توسعه و ابادانی شهرها از برنامه های این مراسم خواهد بود.

سرپرست کاوش شهر تاریخی فیض آباد نیز شهروندان را به مشارکت در حفظ آثار تاریخی دعوت کرد و گفت: شهر زیر زمینی نوش آباد شهری است برای فریب دشمنان، اما شهر تاریخی فیض آباد حکایت شیرین شور زندگی و آتش فروزان هستی است که همچون ققنوس بلند پرواز از زیر خاکستر آتش مغولان به پرواز درآمده است.

رضا نوری شادمهانی اظهار کرد: اهالی کهن دیار نوش آباد زمانی برای فریب دشمن و استمرار زندگی دیرسال خویش در زیر زمین پناه می گرفتند و با خاموش شدن شعله های جنگ و فروکش شدن چکاک شمشیرها و صیحه اسبان دشمن بدسگال مجددا زندگی را زیر گنبد مینا ادامه میدادند.

وی تصریح کرد: بسیار خرسندم که به کوشش شهروندان نوش آباد شعله های آتش دیرینه زیست فرهنگی ایران در کنار بافت خاموشی گزیده شهر تاریخی فیض آباد روشن خواهد شد و شعله های درخشانش آسمان پرستاره این دشت را درخشان تر خواهد ساخت.

سرپرست باشگاه کوهنوردی کوهباد انوشه نوش آباد نیز گفت: دوچرخه سواران این باشگاه عصر سه شنبه با شعار چهارشنبه سوری را چهارشنبه سوزی نکنیم، ایستگاه فرماندهی سازمان آتش نشانی کاشان تا شهر ایلخانی نوش آباد را رکاب خواهند زد.

مصطفی قدیری اظهار کرد: این دوچرخه سواری، ساعت 15 از ایستگاه غیاث الدین جمشید کاشان شروع شده بعد از ایستگاه آتش نشانی نوش آباد در ادامه مسیر 30 کیلو متری خود در شهر ایلخانی نوش آباد به پایان خواهد رسید.

به گزارش پانا، شهر ایلخانی نوش‌آباد که در دشت فیض‌آباد واقع شده، در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۵۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . این روزها به علت بی‌توجهی مسوولان این محوطه تاریخی به عنوان تفرجگاه در زیر چرخ خودروهای گردشگران در حال نابودی است .

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار