افتتاح موزه امامزاده عبدالله(ع) همدان با نگهداری از 450 شئ ارزشمند

همدان (پانا) - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: اشیاء بسیار ارزشمند قدیمی، همچون کتابهای 700 ساله در برخی از بقاع متبرک استان به صورت پراکنده وجود دارد که با راه اندازی موزه اوقاف، این اشیاء به صورت متمرکز برای نمایش عمومی در یک مکان ارائه می شود.

کد مطلب: ۸۷۱۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح موزه امامزاده عبدالله(ع) همدان با نگهداری از 450 شئ ارزشمند

به نقل از روزنامه هگمتانه، از همدان همواره به نام دارالمؤمنین یاد می‌شود، شهری که رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان دارالمجاهدین را به آن اضافه کرده‌اند، شهری که میزبان امامزادگان شاخصی همچون شاهزاده حسین(ع) و امامزاده عبدالله(ع) است. بقعه امامزاده عبدالله(ع) یکی از بقعه‌های متبرک و مورد توجه مردم این دیار است که از سال 83 کار توسعه آن در بخش‌های مختلف آغاز شد و حالا پس از مدت‌ها بخشی از طبقه زیرین این امامزاده هفته گذشته به عنوان موزه با حضور مسؤولان افتتاح شد، موزه‌ای که به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نزدیک به 450 شئ ارزشمند، در آن نگهداری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: اشیاء بسیار ارزشمند قدیمی، همچون کتاب‌های 700 ساله در برخی از بقاع متبرک استان به صورت پراکنده وجود دارد که با راه‌اندازی موزه اوقاف، این اشیاء به صورت متمرکز برای نمایش عمومی در یک مکان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد کاروند با بیان اینکه این موزه شامل اشیاء وقفی، اهدایی، نذری و کشفی است، اظهار کرد: بخش موزه با هدف به نمایش گذاشتن آثار تاریخی مربوط به بقاع متبرک استان و اشیاء مربوط به موقوفات ساخته‌شده‌ است.

کاروند همچنین با اشاره به اینکه حسینیه و سالن اجتماعات امامزاده عبدالله(ع) بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: برای تکمیل شدن این مکان نیاز به اعتبار داریم.

*حجت‌الاسلام نوروزپور: طرح جامع بقاع متبرک ایجاد شود

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم در حاشیه افتتاح این موزه از بازسازی 2 هزار بقعه متبرک در کشور خبر داد و گفت: باید طرح جامع بقاع متبرک در استان‌ها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور افزود: یکی از تکلیف‌های سازمان به ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها ایجاد موزه وقفی برای حفظ آثار تاریخی بود.

وی با بیان اینکه امامزادگان واجب‌التعظیم زیادی در همدان وجود دارد و مردم این استان از گذشته ابزار و لوازمی را وقف این امامزادگان کرده‌اند افزود: ضروری است تا از این آثار به خوبی محافظت کرد و اشیای تاریخی بقاع متبرک استان به این موزه منتقل شده که امیدواریم به زودی سالن‌های دیگر آن آماده و اشیای تاریخی سایر بقاع نیز به این موزه منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: 8 هزار بقعه در کشور وجود دارد و اداره اوقاف تمام استان‌ها را موظف کرده‌ایم که برای هر امامزاده‌ای طرح جامعی داشته باشند.

نوروزپور با تأکید بر اینکه سعی ما این بوده که امامزاده را به فضای فرهنگی، مذهبی و گردشگری تبدیل کنیم، افزود: در جوار امامزاده عبدالله(ع) همدان چند تالار فرهنگی در حال آماده‌سازی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار