بیست و یکم آگوست، روز جهانی مسجد

اسلامشهر (پانا) - در بیست و یکم آگوست سال 1969 ، مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی ، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

کد مطلب: ۸۴۷۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بیست و یکم آگوست، روز جهانی مسجد

مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آن جا که مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان بوده ، از جایگاهی والا برخوردار می‌باشد.

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران ، هفته جهانی مسجد از سی‏ام مرداد ماه برابر با 21 آگوست همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل ، نامگذاری شد. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آن ها به عنوان اماکن مقدس ، در احیاء و تجلیل از این روز تلاش کنند.

یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفت که اعتقاد داشت ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

در این واقعه ، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالاقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را در سال 583 ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.

هم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد ، تکریم نیروهای فعال در مساجد ، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد ، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد.

شایان ذکر است ،در فرهنگ اسلامی، احترام زیادی برای مسجد بیان شده و همگان را به تکریم وبزرگداشت این مکان و پاکیزه نگه داشتن آن توصیه کرده اند.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار