نخستین دستاورد دانشمندان ایرانی در فناوری کوانتوم در البرز رونمایی شد

کرج (پانا) - نخستین دستاوردها در بستر فناوری کوانتوم در منطقه با حضور رییس سازمان انرژی هسته ای، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار البرز و جمعی از محققان کشورمان در استان البرز رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۴۰۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نخستین دستاورد دانشمندان ایرانی در فناوری کوانتوم در البرز رونمایی شد

علی اکبر صالحی همزمان با رونمایی دستاورد‌های محققان ایرانی در بستر فناوری کوانتوم، در ارتباط با خبر نیمروزی شبکه یک سیما، افزود: یکی از وظایف این سازمان رصد تحولات فناوری در بخش‌های اتمی و هسته‌ای است.

وی گفت: یکی از فناوری‌های جدید که جهان به آن توجه دارد، موضوع فناوری کوانتومی است و نقشه راه این فناوری در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی از سوی کشور‌های اروپایی تنظیم شده است.

صالحی با تاکید بر ورود سازمان انرژی اتمی به حوزه دانش کوانتوم، افزود: این فناوری در ارتباط با پدیده‌هایی است که در سطح اتم و زیر اتم اتفاق می‌افتد این پدیده‌ها به گونه‌ای است که با برداشت‌های روزمره از مسائل طبیعی ناسازگار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مثالی درباره فناوری کوانتومی گفت: اگر یک سنگ کوانتومی در یک چاهک کوانتومی افتاد، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که این سنگ خود به خود به بیرون از چاه بیاید و این پدیده با شرایط روزمره ما مانوس نیست، اتفاقات عجیب و قریبی که اگر خوب مهار شود می‌تواند در فناوری‌های جدید به کار گرفته شود.

صالحی افزود: کلید ورود به این فناوری این است که ذرات زیراتمی مثل الکترون‌ها و فوتون‌ها را از یکدیگر جداکنید و در این فناوری هر اتفاقی که روی یک ذره بیفتد، همان لحظه ذره دیگر متوجه می‌شود و واکنش نشان می‌دهد.

وی گفت: این موضوع به این معنا است که انتقال اطلاعات از یک ذره نوری به ذره نوری دیگر در زمان صفر می‌باشد و معمولا انتظار است که این موضوع با سرعت نور اتفاق بیفتد.

صالحی با بیان اینکه برای ورود به این فناوری باید بتوانیم فوتون‌ها و یا الکترون‌ها را جدا و سپس از آن بهره برداری کنیم، افزود: در بعد آزمایشگاهی توانسته ایم فوتون‌ها را جدا کنیم و برنامه داریم تا پایان سال این فوتون‌ها را در فاصله ۷ کیلومتری قرار دهیم و فوتون دیگر در همان لحظه اطلاعات را دریافت کند.

وی گفت: یکی دیگر از امتیازات این فناوری این است که اطلاعات برای دیگران قابل دسترسی و یا شنود نیست و نیاز به رمزنگاری ندارد.

صالحی افزود: این فناوری امتیازات فراوانی در بخش‌های مختلف دارد که یکی از آن‌ها ارتباطات است و هم اکنون چینی‌ها اولین ماهواره از این نوع را به فضا پرتاب کرده اند.

وی گفت: یکی دیگر از کاربرد‌های این فناوری در ماشین‌های محاسبات و رایانه‌ها است و در آینده می‌توانید انتظار داشته باشید که بر روی لپ تاپ خود یک سوپررایانه داشته باشید.

صالحی افزود: کاربرد‌های دیگر این فناوری در بیولوژی و یا حس گر‌ها است که می‌تواند اندازه گیری‌های دقیق را در بخش‌های مختلف انجام دهد.

لازم به ذکر است، با رونمایی از این دستاورد دانشمندان کشورمان استفاده از فوتون‌های در هم تنیده در فناوری کوانتوم امکان ایجاد ارتباطات رمز نگاری شده فراهم شده است.

این فناوری جزو فناوری‌های مرزدانشی است و متخصصان ایرانی فعالیت در این حوزه را همگام با متخصصان در کشور‌های پیشرفته جهان آغاز کردند.

این فناوری برای نخستین بار در غرب آسیا در سطح آزمایشگاهی رونمایی شده است و به زودی وارد چرخه صنعتی خواهد شد.

امکان ارسال اطلاعات رمزنگاری شده و ساخت رادار‌های فوق پیشرفته و دستگاه‌های مخابراتی امن از دستاورد‌های این فناوری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار