مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

افتتاح 417 پروژه زیرساختی در حوزه کشاورزی

بیرجند (پانا) - مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در هفته جهاد کشاورزی (21تا27 خرداد) ، در خراسان جنوبی 417 پروژه زیر ساختی در بخش های مختلف حوزه جهاد کشاورزی به بهره برداری خواهد رسید.

کد مطلب: ۸۲۹۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 417 پروژه زیرساختی در حوزه کشاورزی

هاشم ولی پور مطلق مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد ، با اشاره به افتتاح 417 پروژه کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی گفت: برای این پروژه ها 39 میلیارد و 160 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که از این مبلغ، 85 درصد از اعتبارات دولتی و تملکی بوده است و مابقی آن از خودیاری های مردمی تامین شده است.

ولی پور مطلق ادامه داد: با افتتاح این پروژه ها ،بیش از 23400 نفر از مزایای این طرح ها برخوردار می شوند که شامل بیش از 5 هزار خانوار هستند و نیز این 417 پروژه ، 108 شغل مستقیم را ایجاد کرده است و 1915 شغل موجود که در معرض خطر بوده اند را تثبیت کرده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان افزود: از این پروژه ها ، 294 پروژه در حوزه آب و خاک افتتاح خواهد شد که بیشترین تعداد پروژه نیز در این حوزه به بهره برداری می رسد و مابقی پروژه ها در امور دام، عشایر، باغبانی ، حفظ نباتات، شیلات و ... به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود:با توجه به شرایط هر شهرستان، تعداد پروژه های آنها متفاوت است و بیشترین پروژه در شهرستان قاین با 78 پروژه به بهره برداری خواهد رسید و در مرکز استان نیز 43 پروژه افتتاح خواهد شد و نیز به دلیل مصادف شدن ایام هفته جهاد کشاورزی با ماه مبارک رمضان، مراسم تجلیل از برگزیدگان و فعالان جهاد کشاوزی ، در تاریخ 5 تیر ماه برگزار خواهد شد.

ولی پور در بخش دیگری از صحبت های خود به ظرفیت ها ، مشکلات و چالش های کشاورزی استان پرداخت و گفت: امسال 18 هزار هکتار سطح اراضی در استان در حال اجراست و از این لحاظ خراسان جنوبی پر ظرفیت ترین استان های کشور است و این با توجه به این است که خراسان جنوبی از نظر سطح کل اراضی کشاورزی، بیست و نهمین استان کشور است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان افزود:در سال 95 ، 203 میلیون متر مکعب از سال های قبل ، برداشت آب از چاه های استان کاهش یافته است که با توجه به این کاهش برداشت، 55 میلیون متر مکعب از کسری های مخازن آب استان ، جبران شده است و اگر به این طریقه پیش برویم، تا حداکثر 4 سال آینده وضعیت منابع آبی استان با وجود بارندگی های کم ، تثبیت خواهد شد.

وی افزود: توسعه کشت های گلخانه ای با توجه به شرایط آبی استان باید مورد توجه قرار گیرد و برای این توسعه ، 4 تعاونی برای گلخانه داران افتتاح شده است تا این تعاونی ها واسطه ای قرار گیرند میان گلخانه داران استان و خریداران محصولات آنها؛ و همچنین کلاس های آموزشی برای ایجاد کشت های جدید در حال برگزاری است .

ولی پور گفت: در خصوص کشت فرا سرزمینی ، قراردادی با کشور اوکراین بسته شده است و در این قرار داد 1200 هکتار زمین مورد قرار داد قرار گرفته است که در بیش از 950 هکتار آنها ، گندم و آفتابگردان به صورت دیم کشت شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان در بحث خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت:گندم ، محصولی است که دولت باید برای خرید آنها از کشاورزان اقدامات خاصی را انجام دهد و برای این امر ، سامانه ای طراحی شده است که درآن نام کشاورز ثبت می شود و تنها گندم کشاورزانی توسط دولت خریداری می شود که نام آنها در این سامانه ثبت شده باشد.

هفته جهاد کشاورزی، همه ساله از روز 21 خرداد آغاز وتا 27 خرداد که مصادف با روز جهادکشاورزی است، ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار