رئیس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی کشور خبر داد: شناسایی ۶۸۴۴۸ دیرآموز در سال گذشته

کرج (پانا) - رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری با توجه به شناسایی ۶۸۴۴۸ دیرآموز در سال گذشته زمان آغاز به کار پایگاه‌های سنجش را تا دو هفته آینده اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۲۸۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی کشور خبر داد: شناسایی 68448 دیرآموز در سال گذشته

مجید قدمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، که در سالن جلسات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در تابستان ۹۷ طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان در ۱۴۷۲ پایگاه با حضور ۱۰۳۳۴ نیروی انسانی در سراسر کشور اجرا خواهد شد و با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان‌ها زمان شروع رسمی پایگاه‌های سنجش تا دو هفته آینده در تمام کشور خواهد بود و تا پایان شهریورماه پایگاه‌های فعال خواهند بود.

وی افزود: هزینه‌ای که در پایگاه از خانواده‌ها اخذ می‌شود ۲۵۰۰۰ تومان خواهد بود که در مناطق محروم، پایگاه‌ها با شرایط خاص و مناطق عشایری با توجه به اعتبارات دولتی طرح رایگان و یا با تخفیف انجام خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: انجام ارزیابی‌های سنجش شرط ثبت‌نام نوآموزان در مدارس است و پس از مراجعه خانواده‌ها به مدرسه ثبت‌نام اولیه انجام می‌گیرد و برای ارزیابی‌های بعدی به پایگاه سنجش معرفی می‌شوند که البته امکان نوبت گرفتن اینترنتی از پایگاه‌های سنجش هم وجود دارد. در پایگاه‌های سنجش پس از بررسی پرونده واکسیناسیون، نوآموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت پس از تشخیص با توجه به نتایج ارزیابی‌ها برای مدرسه عادی، استثنایی و یا تلفیقی برگه ثبت‌نام صادر می‌شود.

قدمی ضمن تأکید بر حضور مشاوران در پایگاه‌های سنجش برای همراهی و توجیه بیشتر خانواده‌ها، تصریح کرد: اگر پس از بررسی‌های اولیه تشخیص به حضور نوآموز برای مدارس استثنایی باشد، برای ارزیابی‌های تخصصی‌تر مجدداً موردسنجش قرار می‌گیرد و اگر مجددا بررسی‌ها، نوآموز را دارای مشکلات ذهنی جسمی و حرکتی معرفی کند به مدرسه استثنایی معرفی خواهد شد که مرحله اول سنجش مرحله غربال‌گری و مرحله دوم مرحله تخصصی است و دانش آموزان با نیازهای ویژه شناسایی می‌شوند. در سال گذشته با همین روش، پس از بررسی‌ها ۸۷۴۷ نوآموز به مدرسه استثنایی و ۱۶۹۵ نفر به مدارس تلفیقی ارجاع داده شدند.

قدمی افزود: بسته‌های آموزشی برای معلم رابط، معلم مدرسه عادی و معلم مدرسه پشتیبان تهیه‌شده که این آموزش‌ها ما را به اصول و اهدافمان در تربیت دانش آموزان استثنایی نزدیک می‌کند و در این راستا از فناوری‌ها و تولید محتوا برای تسهیل ارتباطات و یادگیری بهره‌گیری شده است و قبولی ۳۵۰ دانش‌آموز از این دانش آموزان تحت پوشش سازمان در کنکور سال گذشته نشان از ارتقای سیستم آموزشی و آموزش فراگیر می‌دهد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از ارزیابی ۵/۱ میلیون نفر نوآموز در پایگاه‌های سنجش در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: نزدیک به ۷۲ درصد از مراجعه‌کنندگان دارای سابقه قبل از دبستان بودند که این نشان از رویکرد فرهنگی ارزشمندی است که خانواده‌ها به آموزش پیش از دبستان روی آورده‌اند و تحقیقات مرکز مطالعات آموزش‌وپرورش ثابت کرده است دانش‌آموزانی که آموزش قبل از دبستان دارند ۲ نمره بالاتر از میانگین کشوری دانش‌آموزانی هستند که سابقه آموزش قبل دبستان را ندارند.

وی با اشاره به آمارهای دیگر پایگاه‌های سنجش افزود: ۶ درصد چپ‌دست و ۹۴ درصد راست‌دست، در وضعیت واکسیناسیون ۶۸ درصد کامل و ۳۲ درصد ناقص - ۸/۲۱ درصد نوآموزان دارای والدین با نسبت فامیلی و ۲/۷۸ درصد بدون نسبت فامیلی بودندو ۴ درصد کوتاهی شدید، ۵ درصد دچار چاقی مفرط و ۵/۱ درصد از لاغری شدید رنج می‌برند؛ و همچنین ۱۵۵۰۰۰ نفر از اولیا بی‌سواد شناسایی شدند که به نهضت سوادآموزی برای پی گیری ارجاع داده شدند.

قدمی با اشاره به نمره‌ی افراد دیرآموز بیان کرد: افراد دیرآموز در ارزیابی‌های سنجش نسبت به دانش آموزان مدارس عادی ۱۵ نمره کمتر است و در آن‌ها فقط گام‌های آموزش کندتر است و برای مربیان این دانش آموزان برنامه‌های آموزشی و محتوایی در نظر گرفته‌شده است تا در مدارس عادی بدانند برای تسهیل یادگیری دیرآموزان چگونه عمل کنند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به مناطق صعب‌العبور و خاص در کشور اظهار کرد: ۹۹ درصد از مناطق کشور تحت پوشش تحصیلی آموزش‌وپرورش استثنایی است و یک درصد باقی‌مانده، از خدمات حمایتی سازمان برخوردار هستند و در تابستان ۹۷ تعداد کل پایگاه‌های سنجش ۱۴۷۲ پایگاه است که ۵۳ پایگاه سیار و برای مناطق عشایری در نظر گرفته‌شده است.

وی عنوان کرد: برای سال تحصیلی آینده برنامه‌های آموزشی، توان‌بخشی و حمایتی بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین طرح‌ریزی‌شده است و موضوع فراگیر سازی آموزش که در سند تحول توصیه‌شده است جزء برنامه‌های اصلی سازمان در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

قدمی با اشاره به شناسایی استعدادها عنوان کرد: ارتقای فعالیت‌های ورزشی ازجمله برنامه‌هایی است که در سال تحصیلی آینده بر روی آن تمرکز شده است و دوره تربیت مدرس کشوری در زمینه برنامه‌های ورزشی در تابستان برگزار خواهد شد که افراد آموزش‌دیده پس از اتمام دوره آموزشی در مراکز خدمت خود در استان‌ها به همکاران مدارس استثنایی و تلفیقی آموزش‌های لازم را خواهند داد تا دانش آموزان در ورزش دارای خدمات حمایتی باشند.

وی افزود: در برنامه‌های ورزشی جهت‌گیری قهرمانی با کمک فدراسیون‌ها و همگانی برای توسعه فرهنگ خواهیم داشت و امیدواریم با استعدادیابی درزمینه های مختلف ورزشی و برگزاری پارا المپیادهای ورزشی پتانسیل دانش آموزان با نیازهای ویژه شناسایی شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با اشاره به خدمات حمایتی اظهار کرد: با توجه به اعتبارات پیش‌بینی‌شده در سال گذشته نزدیک به ۱۶۰۰۰ نفر از سازمان خدمات گرفته‌اند و تمامی پرونده‌های حمایتی مدارس تحت پوشش قرارگرفته‌اند و تجهیزات پزشکی، سمعک، جراحی‌ها، وسایل کمک حرکتی و ... ازجمله خدماتی است که سازمان برعهده‌گرفته است.

قدمی از محتوای تولیدشده و برنامه‌های آموزشی خبرداد و گفت: اپلیکیشن هایی در حال تولید است که دارای اطلاعات آموزشی و تجاربی است که در اختیار اولیا و مربیان قرار می‌گیرد تا با برقراری ارتباط صحیح با دانش آموزان بتوانند آن‌ها را در یادگیری کمک نمایند و در نظر داریم با تولید محتوا کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.

وی افزود: کل کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی چاپ‌شده است و آماده ارسال است و فقط در پایه جدید کتاب‌ها در حال تهیه و چاپ است.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزانی که در یک یا ۲ درس دارای مشکل یادگیری می‌شوند باید برای رفع مشکل به مراکز اختلال یادگیری ارجاع داده شوند که معمولا بین ۲۰-۱۲ جلسه آموزش می‌بینند و مشکل آن‌ها رفع می‌شود و در حال حاضر ۴۴۷ مرکز دولتی و ۱۳۹ مرکز غیردولتی خاص مشکلات ویژه یادگیری در کشور فعال است.

قدمی بیان کرد: با هماهنگی مراجع ذی‌ربط توسعه آموزش خانواده‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی برنامه‌ریزی‌شده است و اکنون ۸ مرکز در استان‌ها در این خصوص آموزش‌های لازم را به خانواده‌هایی که فرزند با نیازهای ویژه دارند ارائه می‌دهند و برای آموزش مربیان و معلمان در حوزه‌های تخصصی دوره‌های آموزشی طراحی و اجرا خواهد شد.

قدمی با اشاره به جهت‌گیری آموزش‌وپرورش استثنایی به حوزه حرفه‌ای شدن دانش‌آموز گفت: مشکل اشتغال دانش آموزان با نیازهای ویژه، موضوعی خارج از حیطه آموزش‌وپرورش است اما با هدایت دانش آموزان نابینا به سمت علوم انسانی، دانش آموزان ناشنوا به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی به سمت آموزش‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌آموزی تلاش شده در این خصوص دانش آموزان به‌درستی هدایت شوند.

وی افزود: در پایگاه‌های تابستانی رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی است و پیش‌بینی می‌شود تا ۶ هزار نفر به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با توجه به کمبود نیروی انسانی در این سازمان اظهار کرد: سازمان‌دهی نیروی انسانی را از مدارس خاص شروع می‌کنیم و پس‌ازآن برای هرچند دانش‌آموز یک رابط پیش‌بینی می‌شود و اگر همچنان کمبود نیروی انسانی داشته باشیم از معلمان مدارس عادی استفاده خواهیم کرد که از این معلمان پس از آموزش‌های لازم، استفاده خواهد شد.

وی گفت: در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی حدود ۳۵۰ نفر سهمیه درنظرگفته شده است که همچنان پاسخ چالش کمبود نیروی انسانی در این سازمان را نمی‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار