شبی برتر از هزاران ماه

اسلامشهر (پانا)-لیالی قدر،موجبات هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می سازد، هدف رسیدن به خداست و این سفر الهی و لقاء خدا جز با قدم های معرفت ممکن نیست.

کد مطلب: ۸۲۷۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
شبی برتر از هزاران ماه

زمان هایی در زندگی انسان وجود دارد که انسان با بهره جستن از آن می تواند بهترین هایی، برای باقی روزهای زندگی خویش رقم زندو یکی از این اوقات، لیالی قدر است.
امام على علیه السلام مى فرماید: فرصت، چون ابر مى گذرد. پس فرصت هاى خوب را غنیمت شمرید،فرصت هایى که در زندگى براى انسان پیش مى آید مثل طلا و بلکه ارزشمندتر است و باید قدر آن ها را دانست ویکی از این فرصت ها شب قدر است.
شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ،اولین شب با عظمت وآغاز لیالی قدر است و آن شبى است که در طول سال،شبى به خوبى‏ و فضلیت آن یافت نمی ‏شود،و عمل در این شب (شب قدر)از عمل در طول هزار ماه بهتر است،و تقدیر امور سال در این شب صورت‏ می‏گیرد،و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است،در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می ‏آیند،و به محضر امام زمان(عج) می ‏رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‏دارند

تمامی روایات بر این مطلب دلالت دارند که برخی مقدرات و پاداش‌ها، مانند دور شدن از عذاب دوزخ، نتیجه کار خود بندگان است و سرنوشت هر انسانی در شب قدر به دست خودش رقم می‌خورد.

اعمال شبهای قدر دو نوع است،یکى اعمالى که در هر سه شب باید انجام دادو دیگر اعمالى که مخصوص به هر یک از شبهاى قدر است.

اوّل،غسل کردن وعلاّمه مجلسى میگوید ،بهتر است غسل شب قدر در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد،که نماز شب را با غسل بخواند.

دوم،دو رکعت نماز که‏ در هر رکعت پس از سوره«حمد»،هفت مرتبه«توحید»خوانده،و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگوید،استغفر اللّه و اتوب الیه در روایت نبوى است،که از جاى برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوم،قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.
خداى از تو درخواست مى‏کنم به حق کتاب نازل شده‏ات،و آنچه در آن است،و در آن است نام بزرگت‏ترت،و نامهاى نیکوترت‏ و آنچه بیم‏انگیز است و امیدبخش،اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.

ودعای دیگر که بگوییم :
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ
خدایا به حق این قرآن،و به حق کسى‏که آن را بر او فرستادى،و به حق‏ هر مؤمنى که او را در قرآن ستودى،و به حق خود بر آنان،پس احدى شناساتر از تو به حق تو نیست.

وده مرتبه تکرار کنیم:

بِکَ یَا اللَّهُ،بِمُحَمَّدٍ ، بِعَلِیٍّ ،بِفَاطِمَةَ ،بِالْحَسَنِ ،بِالْحُسَیْنِ ،بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ، بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ، بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ،بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى ،بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ، بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ، بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ و بِالْحُجَّةِ .
شایان ذکر است ، بهترین عمل در شب های قدر عبادت همراه با بینش است، اگر قرآنی و دعایی می خوانیم، یادمان باشد که در فلسفه همه این ها بیندیشیم ودر شبی که عبادتش بهتر از هزار سال است بیاییم به بنیان های فکری خود هم نظمی دهیم بیاییم با خداوند عهد کنیم از این به بعد همه کارهای ما ،حرف زدن های ما، رفتار ما همه و همه همراه با تعقل و تفکر باشد.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار