معاون سازمان و مدیرجهادکشاورزی نیشابور: بهره برداری از توان ژنتیکی نژادهای جدید دام سنگین در نیشابور

نیشابور (پانا) - معاون سازمان و مدیرجهادکشاورزی نیشابور گفت: گاوهای سیمنتال بومی کشور سوئیس بوده که به صورت یک گونه از گاوهای قرمز رنگ و خالدار در دره مرکزی و کوه های اروپا وجود داشته اند.

کد مطلب: ۸۲۴۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان و مدیرجهادکشاورزی نیشابور: بهره برداری از توان ژنتیکی نژادهای جدید دام سنگین  در نیشابور

محمد علی فرهمندراد افزود: محصولات مواد ژنی گاو نژاد سمینتال از سال ١٣٧٠ توسط بخش خصوصی و با مساعدت، همکاری و نظارت مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای توسعه آمیخته گری با گاوهای بومی و یا تلاقی با آمیخته ها وارد کشور می گردند.
وی علت این امر را تولید شیر و گوشت مناسب، درصد چربی بسیار خوب و پروتئین بالا، افزایش وزن روزانه فوق العاده، گوساله دهی با فاصله 365 روز، مقاومت بالا نسبت به بیماری‌های عفونی و متابولیکی، عمر مفید بالا، مدیریت آسان این نژاد و همچنین سازگاری بسیار خوب و قابل توجه بخصوص در دامداری های روستائی برشمرد که همان چیزی است که یک دامدار برای بقاء و پیشرفت به آن نیاز دارد.
فرهمندراد تصریح کرد: در حال حاضر سیاست های جهادکشاورزی در جهت افزایش تولید گوشت بوده و بیان کرد در شرایط کاهش نزولات آسمانی و کاهش تولید علوفه و افزایش دما با نوع مدیریتی که در پرورش این دام اعمال می شود رضایت مندی در پرورش و سودمند بودن این نژادها در کنار نژادهای صرفاً تک منظوره و پرتوقع و پرشیر مشهود بوده، از علوفه کم ارزش استفاده می کند و با کاهش مصرف کنسانتره و مواد دانه ای مقدار قابل توجهی شیر و گوشت تولید نموده و سالانه حداقل یک گوساله نصیب تولیدکننده می نماید.
مدیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر بیش از 4000 دز اسپرم خالص این نژاد در قالب پروژه دو رگ گیری این نژاد با گاوهای موجود در روستاها وارد شهرستان نیشابور گردیده اعلام کرد: در نظر است حداقل 3000 دز دیگر در قالب آمیخته گری دام های روستائی شهرستان مورد مصرف قرار گیرد
فرهمندراد تعداد گاو اصیل نژاد هلشتاین شهرستان را 53284 راس و تعداد گاو دورگ (آمیخته های نژاد هلشتاین) را 20372 راس. اعلام نمود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار