با حضور اساتید و دانشجویان علوم تربیتی سراسر کشور؛
نخستین همایش ملی چشم انداز تعلیم و تربیت و مشاوره در اردبیل برگزارشد
اردبیل (پانا) - نخستین همایش ملی چشم انداز تعلیم و تربیت و مشاوره با حضور اساتید و دانشجویان علوم تربیتی سراسر کشور در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
در این همایش حاضران برخی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر در جامعه را مطرح کرده و نقش تعلیم و تربیت و مشاوره را در راستای پرهیز، پیشگیری و کنترل این ناهنجاریها بسیار خطیر و حساس دانستند که در ادامه این بحثها دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان یکی از دانشگاههای مطرح سطح ملی در حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از نهادهای فعال شناخته شد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش با اشاره به اینکه در بحث آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی نباید تنها مسائل سطحی و روبنایی آن مدنظر و مورد توجه برای برطرفسازی این مسائل باشد، اظهار داشت: این در حالی است که متاسفانه در هماکنون آمار مرگ ناشی از خودکشی بیشتر از مرگ ناشی از درگیری و خشونتهای کلامی است.
گودرز صادقی ضمن تاکید برای رفع و رجوع این مسئله مهم اجتماعی و فرهنگی در جامعه افزود: نقش تربیت نباید در امور اجتماعی نادیده گرفته شود و در این زمینه ضرورت دارد تا تربیت را در هر مقطع و سنی بپذیریم و خود را تافته جدابافته ندانیم.
وی ادامه داد: در همین راستا دانشگاه محقق اردبیلی در طول سنوات فعالیت خود در عرصه علم و دانش و فرهنگ انسانهای فرهیخته و صاحبنظری را تربیت و تحویل جامعه داده اشت و هماکنون نیز به این مهم با جدیت ادامه میدهد و ما نیز به این مهم به عنوان یک مزیت نسبی برای دانشگاه نگاه میکنیم.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق از محورهای فرهنگی استان اردبیل محسوب میشود تصریح کرد: میزان فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه به نوعی از میزان فعالیتهای فرهنگی و تربیتی کل مجموعههای استان بیشتر است و این مهم در طول سالهای زیاد فعالیت به دست آمده است و به نوعی دستاورد تلاشهای سالیانه این مجموعه در سطح استان میباشد.
صادقی ادامه داد: در دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را ملزم میدانیم به وظایف خود عمل کنیم و خوشبختانه تا به اینجای کار به خوبی شاهد بودیم که این دانشگاه در تمامی عرصههای مختلف به ویژه عرصه فرهنگی و اجتماعی همواره پیشگام و یکی از نهادهای موثر در پیشبرد اهداف در سطح استان اردبیل بوده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این همایش اظهار داشت: متاسفانه گاه شاهد برخی اظهارنظرهای غیرتخصصی در حوزه آسیبهای اجتماعی میباشیم که این نوع اظهارنظرها میتواند ضربه محکمی به جامعه وارد آورد که در این زمینه خوشبختانه دانشگاه پیشقدم بوده و امیدواریم با ورود دانشگاه به این حوزه وضعیت روز به روز بهتر شود.
شفیع شفیعی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه محقق اردبیلی در دو سال اخیر در حوزه آسیبهای اجتماعی بیشتر ورود پیدا کرده است که به دلیل شیوع برخی از آسیبهای اجتماعی مثل خودکشی و طلاق در استان، آمار خوبی در این حوزه نداریم و ورود دانشگاه به این بحث نویدی است که ما را به شرایط بهتری رهنمون کند.
وی تصریح کرد: در بحث آسیبهای اجتماعی نباید تمامی نگاهها معطوف به حوزه تعلیم و تربیت باشد چرا که گاه برخی شرایط جامعه اینگونه ایجاب میکند و نمیتوان در این زمینه تمامی علل ظهور آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی را گردن حوزه تعلیم و تربیت انداخت.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حذف آزمون تیزهوشان و تکالیف درسی برای عید رویکرد جدید آموزش و پرورش است تا دانشآموزان بیشتر درگیر مهارتهای اجتماعی شوند که در همین راستا ستاد هیئتهای اندیشهورزی در حوزه آسیبهای اجتماعی در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شده که قدم مثبتی است تا در آینده جامعه سالم و مثبتی داشته باشیم و نتایج آن برای استان مفید خواهد بود.
دبیر اجرایی همایش ملی چشمانداز تعلیم و تربیت و مشاوره نیز در این همایش اظهار داشت: تعداد مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه همایش ۳۰۰ مقاله میباشد که از این تعداد ۲۷۰ مقاله پذیرفته شد و ۴۲ مورد آن به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
علی خالقخواه با اشاره به اهداف برگزاری این همایش علمی برای نخستین بار در استان اردبیل افزود: بررسی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت و مشاوره، تعامل و تبادل تجارب پژوهشگران و متخصصین حوزه علوم تربیتی و مشاوره و ارتقای توسعه و ترویج دانش منابع انسانی از جمله اهداف برگزاری این همایش میباشد.
وی ادامه داد: این همایش در محورهای مختلفی برگزار شد که افق فلسفی تعلیم و تربیت، تربیت دینی و اخلاقی در آینده، شیوههای نو در مدیریت مدرسه، تعلیم و تربیت چند فرهنگی، کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش، مبانی روانشناختی تعلیم و تربیت، مبانی اقتصادی تعلیم و تربیت از جمله محورهای اصلی این همایش بودند.
دبیر اجرایی این همایش اظهار کرد: رویکردهای نو در مدیریت آموزشی، مشاوره پیشگیرانه و مداخلهای، مشاوره در مدرسه، رویکردها و چالشها، آموزش عالی و مشاوره، خدمات مشاوره خصوصی و غیردولتی، نظریهپردازی در مشاوره، مشاوره چند فرهنگی، جایگاه حرفه مشاوره، آموزش عالی، مدیریت و توسعه دانشگاهی، نظارت و ارزشیابی، یاد دهی و یادگیری و اقتصاد و منابع مالی نیز از دیگر محورهای این همایش بود.
حسین قمری دبیر علمی این همایش نیز در این همایش با اشاره به اینکه از بابت شیوع آسیبهای اجتماعی در یک شرایط خاصی هستیم، اظهار داشت: مشارکت در عرصه تعلیم و تربیت و مشاوره شاید بتواند یکی از اصلیترین راهکارهای موجود در وضعیت کنونی باشد که نیاز است تا این مهم در دستور کار باشد.
ارسال دیدگاه