رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی استان خراسان رضوی :

نقش معاون آموزشی به یک نقش نظارتی و راهبری تبدیل شده است

مشهد (‌پانا) - رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی استان خراسان رضوی گفت‌ در گذشته، معاون آموزشی به عنوان یک ناظم شناخته می‌شد و وظیفه او حفظ نظم و انضباط مدرسه و نظارت بر امور اجرایی بود اما امروزه، نقش معاون آموزشی به یک نقش نظارتی و راهبری تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۴۳۷۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نقش معاون آموزشی به یک نقش نظارتی و راهبری تبدیل شده است

محمد رضا نژاد حسین افزود: یکی از دلایل، تغییر رویکرد نظام آموزشی از آموزش محوری به یادگیری محوری است؛ در نظام آموزشی یادگیری محور، نقش معلم و دانش‌آموز تغییر کرده است‌، معلم دیگر فقط آموزنده نیست، بلکه تسهیل‌کننده یادگیری است. دانش‌آموز نیز دیگر فقط یک گیرنده اطلاعات نیست، بلکه فعالانه در فرآیند یادگیری مشارکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مهمی که معاونان آموزشی می‌توانند برای ایفای نقش نظارتی خود از آن استفاده کنند، نظارت بالینی است بیان کرد‌: در نظارت بالینی، معاون آموزشی ابتدا اهداف تدریس معلم را شناسایی می‌کند سپس با مشاهده تدریس معلم، بازخوردهای سازنده‌ای به او ارائه می‌دهد‌؛ این بازخوردها باید بر اساس شواهد و مستندات باشد و به معلم کمک کند تا در تدریس خود بهبود ایجاد کند.

وی از اجرای طرح "فاطر" نیز به منظور باز اندیشی در نقش معاونین آموزشی خبر داد و تصریح کرد: تحول در نقش معاون آموزشی یک ضرورت است و برای ایفای نقش جدید خود، معاونان آموزشی باید مهارت‌های فوق را که شامل مهارت‌های رهبری و مدیریت ،مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های حل مسئله،مهارت‌های پژوهشی توسعه دهند.

وی درپایان اظهار کرد: امیدوارم که این جشنواره بتواند به معاونان آموزشی در توسعه مهارت‌های لازم برای ایفای نقش جدید خود کمک کند.

شایان ذکر است نشست تخصصی نقد و بررسی اولین نمونه اجرا شده طرح فاطر منطقه تبادکان با حضور رئیس اداره تکنولوژی استان‌، معاونت آموزش ابتدایی تبادکان کارشناسان تکنولوژی و آموزش منطقه، راهبران و سرگروه های آموزشی برگزار شد.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار